Jarruvalot ja adaptiivinen vakionopeudensäädin
Tietääkö kukaan, syttyvätkö auton jarruvalot, kun auto jarruttaa itsestään, vaikkapa adaptiivisen vakionopeudensäätimen tai stop-and-gon takia? Toivottavasti, koska miten muuten takana ajava osaisi reagoida ajoissa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
- Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16
Samaa miettinyt ja google tarjosi seuraavat vastaukset;
Do brake lights come on when using adaptive cruise control?
ACC (Adaptive Cruise Control) will apply the brakes when exceeding the setpoint from going downhill and the brake lights will come on. If the car slows down using engine compression, the brake lights will not come on.
Do brake lights come on when cruise control slows down?
Are brake lights activated when ACC is slowing the car down to give a warning to cars directly behind me? J.L., Homer Glen, Ill. A: Short answer: Yes. The brake pedal needn't move as there is no switch connecting electricity to the bulbs in the back.
Do brake lights come on when using adaptive cruise control?
ACC (Adaptive Cruise Control) will apply the brakes when exceeding the setpoint from going downhill and the brake lights will come on. If the car slows down using engine compression, the brake lights will not come on.
Do brake lights come on when cruise control slows down?
Are brake lights activated when ACC is slowing the car down to give a warning to cars directly behind me? J.L., Homer Glen, Ill. A: Short answer: Yes. The brake pedal needn't move as there is no switch connecting electricity to the bulbs in the back.
Kiitos kun selvitit, vaikken noista vastauksista ihan osannut päätellä, milloin ne valot oikeasti syttyvät. Normaaliajossa, ilman vakionopeudensäädintä, jarrupoljin varmaankin sytyttää jarruvalot ihan heti. Ja moottorijarrutus ei sytytä koskaan, vaikka laittaisit pakin päälle motarivauhdissa.
Sitä en tiedä, kuinka voimakkaasti auto jarruttaa silloin, kun energiaa kerätään akkuun. Silloin jarruja ei varmaankaan käytetä lainkaan, mutta syttyvätkö jarruvalot?
Osaatko sanoa, mikä tuo "engine compression" on?
Sitä en tiedä, kuinka voimakkaasti auto jarruttaa silloin, kun energiaa kerätään akkuun. Silloin jarruja ei varmaankaan käytetä lainkaan, mutta syttyvätkö jarruvalot?
Osaatko sanoa, mikä tuo "engine compression" on?
Kyllä ne syttyy kun hidastuvuutta on vähänkään enemmän. Persdynolla sanoisin, että silloin kun oikeasti auto käyttää jarruja eli silloin kuin tuo moottorijarrutus (engine compression) ei riitä. Näkee hyvin pimeällä kun hinailee kuomukärryä.
En tiedä lasketaanko käsijarrun käyttö vai ei. Mutta jarrupolkimeen koskematta jarruvalojen pitää toimia auton hidastaessa sähköjarrutuksella, muutenhan sähköautossa ei jarruvalot syttyisi juuri koskaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Syttyy new juu. Senhän näkee kun takalasi on lumessa / jäässä ja lisäjarruvalon valo heijastuu sisälle päin. Case closed.
Paljon vastauksia, mutta osa hieman kysymykseni vierestä. Alkuperäinen kysymykseni oli siitä, syttyvätkö jarruvalot, kun auto jarruttaa itsestään ilman, että kuljettaja painaa jarrupoljinta. Eli keskitytään siihen, ettei jarrupoljinta paineta.
Silti muutama kommentti jarrupolkimen painalluksesta ilman vakionopeudensäädintä tai muuta autoa jarruttavaa automatiikkaa
-perinteisessä autossa, kun jarrupoljinta painetaan, levyjarrut jarruttavat
-sähköautossa, kun jarrupoljinta painetaan, levyjarrut tai "sähköjarrut" (regenerative braking) jarruttavat
-molemmissa tapauksissa jarruvalot syttyvät ja auto hidastuu
-jarruvalot eivät syty, jos jarrupoljinta ei paineta
Jätetään nyt jarrujalka sivuun. Auto voi hidastua monella menetelmällä, joista ainakin osa on käytössä, kun automatiikka, vakionopeudensäätimen poiskytkeminen tai vaikka jalan nostaminen jarrupolkimelta, hidastaa autoa
-levyjarrut
-moottorijarrutus
-"sähköjarrutus"
-ilmanvastus
-vierintävastus
-törmäys
Voisi vielä erottaa muutaman tilanneteen, joissa jarrupoljinta ei paineta
-auto pysähtyy pikku hiljaa
-vakionopeudensäädin pitää nopeuden alamäessäkin asetetussa arvossa
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun edessä ajava hidastaa
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun nopeusrajoitus muuttuu pienemmäksi
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun edessä on este (jono, liikennevalot)
-hätäjarrutus
Kaikissa muissa paitsi ensimmäisessä tapauksessa kuljettajan pitäisi jarruttaa, jos autossa ei ole automatiikkaa. Siksi minun logiikkani mukaan, riippumatta siitä, millä menetelmällä auton automatiikka tuolloin jarrutti, jarruvalojen pitäisi syttyä.
Olen yrittänyt kurkkia jarruvalojen kajoa lumisesta takalasista, mutta se on hankalaa ja vaarallista ajon aikana, jos ollaan tilanteessa, jossa auto jarruttaa. Myös siksi, koska pyrin putsaamaan takalasin ennen ajoa.
Silti muutama kommentti jarrupolkimen painalluksesta ilman vakionopeudensäädintä tai muuta autoa jarruttavaa automatiikkaa
-perinteisessä autossa, kun jarrupoljinta painetaan, levyjarrut jarruttavat
-sähköautossa, kun jarrupoljinta painetaan, levyjarrut tai "sähköjarrut" (regenerative braking) jarruttavat
-molemmissa tapauksissa jarruvalot syttyvät ja auto hidastuu
-jarruvalot eivät syty, jos jarrupoljinta ei paineta
Jätetään nyt jarrujalka sivuun. Auto voi hidastua monella menetelmällä, joista ainakin osa on käytössä, kun automatiikka, vakionopeudensäätimen poiskytkeminen tai vaikka jalan nostaminen jarrupolkimelta, hidastaa autoa
-levyjarrut
-moottorijarrutus
-"sähköjarrutus"
-ilmanvastus
-vierintävastus
-törmäys
Voisi vielä erottaa muutaman tilanneteen, joissa jarrupoljinta ei paineta
-auto pysähtyy pikku hiljaa
-vakionopeudensäädin pitää nopeuden alamäessäkin asetetussa arvossa
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun edessä ajava hidastaa
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun nopeusrajoitus muuttuu pienemmäksi
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun edessä on este (jono, liikennevalot)
-hätäjarrutus
Kaikissa muissa paitsi ensimmäisessä tapauksessa kuljettajan pitäisi jarruttaa, jos autossa ei ole automatiikkaa. Siksi minun logiikkani mukaan, riippumatta siitä, millä menetelmällä auton automatiikka tuolloin jarrutti, jarruvalojen pitäisi syttyä.
Olen yrittänyt kurkkia jarruvalojen kajoa lumisesta takalasista, mutta se on hankalaa ja vaarallista ajon aikana, jos ollaan tilanteessa, jossa auto jarruttaa. Myös siksi, koska pyrin putsaamaan takalasin ennen ajoa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Täsmennän omaa vastaustani --> omissa autoissani, missä on aktiivivakkari tai jarruttava vakkari niin auton hidastaessa (jos tavoitenopeus ylittyy tai on este) syttyy jarruvalot. Havainnoitu lumisen takalasin "avulla" / pimeässäqmikko kirjoitti: ↑09 Helmi 2022, 17:24 Paljon vastauksia, mutta osa hieman kysymykseni vierestä. Alkuperäinen kysymykseni oli siitä, syttyvätkö jarruvalot, kun auto jarruttaa itsestään ilman, että kuljettaja painaa jarrupoljinta. Eli keskitytään siihen, ettei jarrupoljinta paineta.
Silti muutama kommentti jarrupolkimen painalluksesta ilman vakionopeudensäädintä tai muuta autoa jarruttavaa automatiikkaa
-perinteisessä autossa, kun jarrupoljinta painetaan, levyjarrut jarruttavat
-sähköautossa, kun jarrupoljinta painetaan, levyjarrut tai "sähköjarrut" (regenerative braking) jarruttavat
-molemmissa tapauksissa jarruvalot syttyvät ja auto hidastuu
-jarruvalot eivät syty, jos jarrupoljinta ei paineta
Jätetään nyt jarrujalka sivuun. Auto voi hidastua monella menetelmällä, joista ainakin osa on käytössä, kun automatiikka, vakionopeudensäätimen poiskytkeminen tai vaikka jalan nostaminen jarrupolkimelta, hidastaa autoa
-levyjarrut
-moottorijarrutus
-"sähköjarrutus"
-ilmanvastus
-vierintävastus
-törmäys
Voisi vielä erottaa muutaman tilanneteen, joissa jarrupoljinta ei paineta
-auto pysähtyy pikku hiljaa
-vakionopeudensäädin pitää nopeuden alamäessäkin asetetussa arvossa
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun edessä ajava hidastaa
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun nopeusrajoitus muuttuu pienemmäksi
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun edessä on este (jono, liikennevalot)
-hätäjarrutus
Kaikissa muissa paitsi ensimmäisessä tapauksessa kuljettajan pitäisi jarruttaa, jos autossa ei ole automatiikkaa. Siksi minun logiikkani mukaan, riippumatta siitä, millä menetelmällä auton automatiikka tuolloin jarrutti, jarruvalojen pitäisi syttyä.
Olen yrittänyt kurkkia jarruvalojen kajoa lumisesta takalasista, mutta se on hankalaa ja vaarallista ajon aikana, jos ollaan tilanteessa, jossa auto jarruttaa. Myös siksi, koska pyrin putsaamaan takalasin ennen ajoa.
Kiitos. Jarruvalot siis syttyvät niissä tilanteissa, joissa vanhassa autossa olisit käyttänyt jalkaa jarrupolkimella. Tuo kuulostaa hyvältä periaatteelta ja niinhän sen pitäisi olla. Minä en omassa autossani päässyt kurkkimaan, kun pidin katseeni edessä ja takalasin puhtaana.VolvostaBemariin kirjoitti: ↑09 Helmi 2022, 18:21Täsmennän omaa vastaustani --> omissa autoissani, missä on aktiivivakkari tai jarruttava vakkari niin auton hidastaessa (jos tavoitenopeus ylittyy tai on este) syttyy jarruvalot. Havainnoitu lumisen takalasin "avulla" / pimeässäqmikko kirjoitti: ↑09 Helmi 2022, 17:24 Paljon vastauksia, mutta osa hieman kysymykseni vierestä. Alkuperäinen kysymykseni oli siitä, syttyvätkö jarruvalot, kun auto jarruttaa itsestään ilman, että kuljettaja painaa jarrupoljinta. Eli keskitytään siihen, ettei jarrupoljinta paineta.
Silti muutama kommentti jarrupolkimen painalluksesta ilman vakionopeudensäädintä tai muuta autoa jarruttavaa automatiikkaa
-perinteisessä autossa, kun jarrupoljinta painetaan, levyjarrut jarruttavat
-sähköautossa, kun jarrupoljinta painetaan, levyjarrut tai "sähköjarrut" (regenerative braking) jarruttavat
-molemmissa tapauksissa jarruvalot syttyvät ja auto hidastuu
-jarruvalot eivät syty, jos jarrupoljinta ei paineta
Jätetään nyt jarrujalka sivuun. Auto voi hidastua monella menetelmällä, joista ainakin osa on käytössä, kun automatiikka, vakionopeudensäätimen poiskytkeminen tai vaikka jalan nostaminen jarrupolkimelta, hidastaa autoa
-levyjarrut
-moottorijarrutus
-"sähköjarrutus"
-ilmanvastus
-vierintävastus
-törmäys
Voisi vielä erottaa muutaman tilanneteen, joissa jarrupoljinta ei paineta
-auto pysähtyy pikku hiljaa
-vakionopeudensäädin pitää nopeuden alamäessäkin asetetussa arvossa
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun edessä ajava hidastaa
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun nopeusrajoitus muuttuu pienemmäksi
-vakionopeudensäädin jarruttaa, kun edessä on este (jono, liikennevalot)
-hätäjarrutus
Kaikissa muissa paitsi ensimmäisessä tapauksessa kuljettajan pitäisi jarruttaa, jos autossa ei ole automatiikkaa. Siksi minun logiikkani mukaan, riippumatta siitä, millä menetelmällä auton automatiikka tuolloin jarrutti, jarruvalojen pitäisi syttyä.
Olen yrittänyt kurkkia jarruvalojen kajoa lumisesta takalasista, mutta se on hankalaa ja vaarallista ajon aikana, jos ollaan tilanteessa, jossa auto jarruttaa. Myös siksi, koska pyrin putsaamaan takalasin ennen ajoa.
Kyllähän se punainen valo hieman näkyy, vaikka takalasi olisi puhdas, muttei kovin hyvin ja nyt on ensimmäinen talvi näin modernin auton ratissa.
Siis vaimon kanssa tätä testatiin aikanaan, ajoin aktiivivakkari päällä taajamassa ja oli händsfrii yhteys vaimoo joka ajoi takana. Syttykö valot? Ei syttyny, Syttykö nyt ku hidasti hybridi aika hyvin,? Ei syttyny, oli vastaus. Eli on hidastuvuus speksit (EU reg.) minkä mukaan sytyttää jarruvalon, kun hidastuvuus on riittävän suuri. Tuo 330e jarruuntuu melko hyvin ilman jarrua, varsinkin sport modessa, mutta ei aina sytytä jarruvaloja.
Klaukkalan mäissä kun menee, niin huomaa että muut joutuu jarruttamaan, tai eivät osaa käyttää moottorijarrutusta, eli tulee kytkin pohjassa takapuskurii kiinni.
Klaukkalan mäissä kun menee, niin huomaa että muut joutuu jarruttamaan, tai eivät osaa käyttää moottorijarrutusta, eli tulee kytkin pohjassa takapuskurii kiinni.