sähkökulkineen range

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

Tässä kävin iltapäivällä sinikkaa ulkoiluttamassa
vaikka pihalla se on nytkin. ainakin kirjoittaja.

Auto ilmoitti rangeksi vajaa 30 kun kesällä mentiin 60 korvilla.

Tämä lähinnä sen takia kun kumminkin kiinnostaa tuo täys sähkö.

Mite on tuon rangen kanssa näillä keleillä?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Putoaahan se pakkasessa huomattavasti, nollakelilläkin on jo merkittävä vaikutus. Ja jos auton lämmittää akkuvirralla eikä latauksessa ollessaan (vaikka onkin lämpöpumppu), pätkäajossa siitä tulee valtava energiankulutuslisä per kilometri. Kaupungissa lyhyitä arkiajoja ajellessa sillä ei kuitenkaan ole merkitystä kun akku on täynnä joka aamu kotoa lähtiessä. Jos pidempiä reissuja tulee talvella ajettua, on syytä valita reilusti suurempirangeinen auto kuin kesämittaukset (tai varsinkaan viralliset lukemat) näyttää. Satunnaisen pitkän reissun ajaa kyllä välilataukselta toiselle pomppienkin jos ei ole kiire ja jos latausasemia reitillä riittää.

En halua enää palata polttomoottoriautoiluun, edes hybridiin. On täyssähkö vaan niin kiva.
Espe64
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Syys 2021, 09:52

Mistä auto päättelee ton rangen? Plugari ilmoittaa välillä latauksen päätteeksi 27, välillä 30.... mutta eilen arpoi lukemaksi 39!!!!
Thetic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Loka 2017, 19:42
Auto: Mini Cooper S E Countryman ALL4

Edellisistä ajoista, ulkolämpötilasta, akun lämpötilasta, kuun asennosta yms. Ihan niinkuin bensatankin kantamakin
Espe64
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Syys 2021, 09:52

Näköjään... :-) Oli päivittänyt sen nyt 30 kilsaan yön aikana vaikka autolla ei ole liikuttu mihinkään eilisen jälkeen.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos navigaattori on päällä, auto päättelee myös reitille osuvista nopeusrajoituksista ja maaston muodoista oletettua kulutusta.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Ottaako auto sähköä koko ajan sen aikaa, kun on lämpöpumppu päällä? Eli jos auto on ladattu täyteen ed. iltana ja sitten kylmänä aamuna lämmittää autoa pitkään, niin lataako auto aina automaattisesti vai pitääkö esim. pistoke tms ottaa irti latauksen aloittamiseksi?

Tuli nimittäin koettua, että tunnin esilämmitys söi akkua aika tehokkaasti ja polttomoottori pamahtii päälle viimeisille kilometreille takuuvarmasti kylmänä ja sellaiseksi se myös jäi lyhyen ajon jälkeen.

Onko jollain hybridissään lohkolämmitinkin? Olin ajatellut, että ehkä ei tähän, mutta aamun -7°C sai jo harkinnan alkamaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hybridi-Bemareissa ei ole lämpöpumppua vaan vastukset lämmittämässä (polttomoottorin hukkalämmön lisäksi). Lämmitys kuluttaa sähköä suuremmalla teholla kuin auto kykenee latausjohdosta ottamaan, siksi akku on vajaa esilämmityksen jälkeen.
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

Wonderi kirjoitti: 09 Marras 2021, 19:19 Hybridi-Bemareissa ei ole lämpöpumppua vaan vastukset lämmittämässä (polttomoottorin hukkalämmön lisäksi). Lämmitys kuluttaa sähköä suuremmalla teholla kuin auto kykenee latausjohdosta ottamaan, siksi akku on vajaa esilämmityksen jälkeen.
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Kai se lämmittää tarpeen mukaan, eikä 100% teholla koko ajan. Kyllä mulla on omassa G01:ssä ollut 30min esilämmityksen jälkeen akku täynnä ainakin nollakeleissä. Varmaan ekat 5-10min saattaakin akkua syödä, mutta sitten tehon tarve kyllä laskee ja akku täyttyy.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tarvehan ei ole pitää autoa lämpimänä, vaan lämmittää se valmiiksi lähtöaikaan mennessä. Minä ainakin ohjelmoisin sen lämmittämään mahdollisimman myöhään täydellä teholla, että ikkunoiden läpi ei ehdi lämpöä mennä hukkaan yhtään ylimääräistä.

Eri asia jos käytetään "lämmitä nyt" -toimintoa käsikäyttöisesti jolloin termostaatti voi ehtiäkin vähentämään tehoa.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Juu ei mene noin, aluksi voi ottaa vähän enemmän, mutta koskaan ei ole ollut akku vajaa kun esilämmityksen jälkeen lähtenyt liikkeelle. Poikkeuksena, esim 5 min lämmitys kovalla pakkasella ja sitten ajoon. Ajoissa kun laittaa päälle, ei ongelmia.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Eli se osaa huomioida asian, hyvä!
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

Wonderi kirjoitti: 17 Marras 2021, 18:08 Tarvehan ei ole pitää autoa lämpimänä, vaan lämmittää se valmiiksi lähtöaikaan mennessä. Minä ainakin ohjelmoisin sen lämmittämään mahdollisimman myöhään täydellä teholla, että ikkunoiden läpi ei ehdi lämpöä mennä hukkaan yhtään ylimääräistä.

Eri asia jos käytetään "lämmitä nyt" -toimintoa käsikäyttöisesti jolloin termostaatti voi ehtiäkin vähentämään tehoa.
Mä taas mielellään pidän sen 30min aina. Vähän menee hukkaan varmaan lasien läpi, mutta voittaa rangessa aika paljon omien kokemusten mukaan. Tiedä sitten kumpi oikeasti on parempi tapa (tai siis energiatehokkaampi). Jos onnistuu tällä tavoin ajamaan pelkällä sähköllä vs. että moottori käynnistyy esim. 5km matkalle, niin mielummin otan tone100% sähköajon. Mulla usein just noita 30-45km ajoja eli just tolla rangen rajoilla mennään.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Olen yrittänyt speksata sitä kauanko läppäri puhisee. Arvio karvan yli 30 min. Ehkä n.35. Lämminhän auto on paljon nopeammin, mutta tossa ns max ajassa lämpenee kivasti myös penkit sun muut kiinteät pinnat.
Vastaa Viestiin