Tässä kävin iltapäivällä sinikkaa ulkoiluttamassa
vaikka pihalla se on nytkin. ainakin kirjoittaja.
Auto ilmoitti rangeksi vajaa 30 kun kesällä mentiin 60 korvilla.
Tämä lähinnä sen takia kun kumminkin kiinnostaa tuo täys sähkö.
Mite on tuon rangen kanssa näillä keleillä?
sähkökulkineen range
Putoaahan se pakkasessa huomattavasti, nollakelilläkin on jo merkittävä vaikutus. Ja jos auton lämmittää akkuvirralla eikä latauksessa ollessaan (vaikka onkin lämpöpumppu), pätkäajossa siitä tulee valtava energiankulutuslisä per kilometri. Kaupungissa lyhyitä arkiajoja ajellessa sillä ei kuitenkaan ole merkitystä kun akku on täynnä joka aamu kotoa lähtiessä. Jos pidempiä reissuja tulee talvella ajettua, on syytä valita reilusti suurempirangeinen auto kuin kesämittaukset (tai varsinkaan viralliset lukemat) näyttää. Satunnaisen pitkän reissun ajaa kyllä välilataukselta toiselle pomppienkin jos ei ole kiire ja jos latausasemia reitillä riittää.
En halua enää palata polttomoottoriautoiluun, edes hybridiin. On täyssähkö vaan niin kiva.
En halua enää palata polttomoottoriautoiluun, edes hybridiin. On täyssähkö vaan niin kiva.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
Ottaako auto sähköä koko ajan sen aikaa, kun on lämpöpumppu päällä? Eli jos auto on ladattu täyteen ed. iltana ja sitten kylmänä aamuna lämmittää autoa pitkään, niin lataako auto aina automaattisesti vai pitääkö esim. pistoke tms ottaa irti latauksen aloittamiseksi?
Tuli nimittäin koettua, että tunnin esilämmitys söi akkua aika tehokkaasti ja polttomoottori pamahtii päälle viimeisille kilometreille takuuvarmasti kylmänä ja sellaiseksi se myös jäi lyhyen ajon jälkeen.
Onko jollain hybridissään lohkolämmitinkin? Olin ajatellut, että ehkä ei tähän, mutta aamun -7°C sai jo harkinnan alkamaan.
Tuli nimittäin koettua, että tunnin esilämmitys söi akkua aika tehokkaasti ja polttomoottori pamahtii päälle viimeisille kilometreille takuuvarmasti kylmänä ja sellaiseksi se myös jäi lyhyen ajon jälkeen.
Onko jollain hybridissään lohkolämmitinkin? Olin ajatellut, että ehkä ei tähän, mutta aamun -7°C sai jo harkinnan alkamaan.
Hybridi-Bemareissa ei ole lämpöpumppua vaan vastukset lämmittämässä (polttomoottorin hukkalämmön lisäksi). Lämmitys kuluttaa sähköä suuremmalla teholla kuin auto kykenee latausjohdosta ottamaan, siksi akku on vajaa esilämmityksen jälkeen.
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Kai se lämmittää tarpeen mukaan, eikä 100% teholla koko ajan. Kyllä mulla on omassa G01:ssä ollut 30min esilämmityksen jälkeen akku täynnä ainakin nollakeleissä. Varmaan ekat 5-10min saattaakin akkua syödä, mutta sitten tehon tarve kyllä laskee ja akku täyttyy.
Tarvehan ei ole pitää autoa lämpimänä, vaan lämmittää se valmiiksi lähtöaikaan mennessä. Minä ainakin ohjelmoisin sen lämmittämään mahdollisimman myöhään täydellä teholla, että ikkunoiden läpi ei ehdi lämpöä mennä hukkaan yhtään ylimääräistä.
Eri asia jos käytetään "lämmitä nyt" -toimintoa käsikäyttöisesti jolloin termostaatti voi ehtiäkin vähentämään tehoa.
Eri asia jos käytetään "lämmitä nyt" -toimintoa käsikäyttöisesti jolloin termostaatti voi ehtiäkin vähentämään tehoa.
Juu ei mene noin, aluksi voi ottaa vähän enemmän, mutta koskaan ei ole ollut akku vajaa kun esilämmityksen jälkeen lähtenyt liikkeelle. Poikkeuksena, esim 5 min lämmitys kovalla pakkasella ja sitten ajoon. Ajoissa kun laittaa päälle, ei ongelmia.
Mä taas mielellään pidän sen 30min aina. Vähän menee hukkaan varmaan lasien läpi, mutta voittaa rangessa aika paljon omien kokemusten mukaan. Tiedä sitten kumpi oikeasti on parempi tapa (tai siis energiatehokkaampi). Jos onnistuu tällä tavoin ajamaan pelkällä sähköllä vs. että moottori käynnistyy esim. 5km matkalle, niin mielummin otan tone100% sähköajon. Mulla usein just noita 30-45km ajoja eli just tolla rangen rajoilla mennään.Wonderi kirjoitti: ↑17 Marras 2021, 18:08 Tarvehan ei ole pitää autoa lämpimänä, vaan lämmittää se valmiiksi lähtöaikaan mennessä. Minä ainakin ohjelmoisin sen lämmittämään mahdollisimman myöhään täydellä teholla, että ikkunoiden läpi ei ehdi lämpöä mennä hukkaan yhtään ylimääräistä.
Eri asia jos käytetään "lämmitä nyt" -toimintoa käsikäyttöisesti jolloin termostaatti voi ehtiäkin vähentämään tehoa.