Oikeasti toimiva liuotinpesuaine

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Taas alkanu tuo järjetön suolaaminen täällä pks-seudulla. Joku voi vetää tietenkin herneet nenään kun sanon että järjetöntä touhua kastella suolaliuoksella märäksi kaikki pikkutietkin. Ja vielä pahempaa on se, että lumisateella ensin vedetään suolaliuos ja sitten aurataan jos jaksetaan. On niillä ihmeaineet jos saadaan 10 sentin lumikerros sulatettua pelkästään suolaamalla. Näin Espoossa.

No itse asiaan. Laitatin mun uuteen kulkineeseen keraamisen pinnoitteen (Optimum Opti-Coat Pro+) Espoon Starwashilla. No, olihan tuon hinta aika suolanen. Ostin samalla heidän myymäänsä liuotinpesuainetta ja ei tullu kyseltyä etukäteen sen hintaa. Litran suihkupullo (Brick Bort) makso 20eur, todella suolanen hinta tuokin. Svedujen tuote tämäkin mutta ehkä täytyy myöntää että Svedujen kemistit osaa kemiansa kun aikoinaan ostin Iceclean nimistä liuotinainetta (siis myös Svedujen tekemää) joka oikeasti toimi. Harmittavasti tuon tuotteen maahantuonti loppu jossakin vaiheessa.

Aikojen saatossa on tullut kokeiltua kaikenlaisia bensiksien ja markettien litkuja ja harva niistä toimii nykyisin kun tuntuu siltä että teitä suolataan entistä enemmän. Ainut lohtu tuon Brick Bortin osalta oli se, että sain rengastyöt bemarin 791 vanteille puoleen hintaan mutta seuraavalla kerralla ostan liuotinaineen kyllä muualta.

Joitakin vuosia sitten laitatin Raimarcolta Permashine käsittelyn mun Paskattiin ja sain ostettua heiltä 5litran kanisteriin heidän liuotinainetta hintaan 20eur elikä todella halpaa. Raimarcon kaveri totesi että Biltema myy samaa litkua mutta vähän suolasempaan hintaan. Onkos kellään tiedossa mikä tuo Bilteman litku on tai onko mitään muita suosituksia oikeasti toimivalle liuotinpesuaineelle? Voisin todeta sen että tuon järjettömän suolaamisen takia auton pesu on aika hankalaa kun tuo v***n suolaliuos iskostuu lämpimässä tallissa kuin täi tervaan.
prätkä: Kawasaki H2 SX
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Eipä oo Surfex HD lisäks muuta tarvinu liukkariksi. Hyvin kyllä lähtee BH auto foamillaki suolapaskat pois.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Nykyisten asenteiden ja määräysten myötä liuotinpesuaineissa ei ole enää vanhoja hyviä kunnon liuottimia, tärkein asia on ympäristöystävällisyys. Eihän ne edes haise liuottimelle enää. Vaikka toinen määräys sanoo että sitä ympäristöystävällistäkään liuotinta ei saa päästää maahan vaan pesuvedet on johdettava öljynerotuskaivoon.

Viimeksi ostin työkoneiden puhdistukseen tarkoitettua liotinpesuainetta, sillä lähti, tuntui prioriteetit olevan puhdistuksessa eikä kukkasissa. Tuotteen nimeä en enää muista, IKH:lta tai muista ei-kaupunkilaisista liikkeistä etsin taas seuraavalla kerralla.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

masaf1 kirjoitti: 09 Tammi 2021, 09:03 Eipä oo Surfex HD lisäks muuta tarvinu liukkariksi. Hyvin kyllä lähtee BH auto foamillaki suolapaskat pois.
Tuotakin vois kokeilla. Ostamaani BrickBortia saa ainakin autodudesta ja hintakin ihan kohallaan (ps://www.autodude.fi/fi/tuote/macserien_prickbort). No, täytyyhän sen pesufirmankin elää jollakin.
prätkä: Kawasaki H2 SX
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kiilto Telimax on pesuaine joka jatkaa siitä mihin muut jäi, lähtee sitten vahat jos laittaa vähänkään paksun seoksen. Haalistaa myös huonolaatuisen adonisoinnin.

Motox liuotinpesuaine oli toimivaa ainakin viime talvena, nyt en ole kokeillut.

Nyt on Korrekin esipesut testissä ja miedoin Pro foam prewash, ei paukku oikein riitä suolan irroitukseen mutta kesäpesuissa toimii hyvin. Seuraavalla kerralla esipesu Korrek Tarexilla, muutamat on kovasti kehuneet ja saatavuus lähikaupoista.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Itse olen käyttänyt:
- Korrek Tarex 1:2 tai jopa 1:1 liuos veteen
- Bilt-Hamber Surfex HD vaikka joku 1:5 veteen

Ja sitten kun auto on tuhannen suolamössössä, niin laiskana suoraan Motox Moottoripesuaine (ei laimenneta). Tämä myös jos mikään muu ei tepsi.

Kaikilla näillä eka sumutus kuivaan autoon ja sitten vaahtopesuaine kohta perään ennen kuin auto kuivuu. Sitten odottelee hetken ja huuhtelee pois. Kahdella ekalla voi joutua vielä toistamaan käsittelyn pahimpiin paikkoihin, mutta tolla kolmannella menee aikalailla kertalaakista, guaranteed.

PrickBort myös toimii, mutta tarkempi hinta-laatu ei ole mulla selvillä, kun olen käyttänyt sitä lähinnä tuollaiseen täsmäpoistoon, joskus tuli napattua litran pullo testiin.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Oma kaava talvipesuissa on Prickbort suihkien kahvoista alaspäin, siihen joku foami päälle ja hetken antaa valua ja painarilla huuhtelu perään. Siihen sitten kinnastelut päälle ja huolellinen kuivaus ja puhdasta tulee :thuup:

Prickborttia kannattaa hakea ehdottomasti rustasta, dudet ja muut kannattaa kyllä tämä aineen kohdalla kiertää kaukaa.

https://www.rusta.com/fi/fi/pienpoistoa ... 01316.aspx
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Anssi79 kirjoitti: 10 Tammi 2021, 20:24 Oma kaava talvipesuissa on Prickbort suihkien kahvoista alaspäin, siihen joku foami päälle ja hetken antaa valua ja painarilla huuhtelu perään. Siihen sitten kinnastelut päälle ja huolellinen kuivaus ja puhdasta tulee :thuup:

Prickborttia kannattaa hakea ehdottomasti rustasta, dudet ja muut kannattaa kyllä tämä aineen kohdalla kiertää kaukaa.

https://www.rusta.com/fi/fi/pienpoistoa ... 01316.aspx
Kiitos kaikille kommenteista. Tuo Rusta onkin hyvä vinkki ja todella halpaa nyt alessa. Täytyykin hakea useampi pullo. Toisaalta ymmärrän että pesufirmojenkin täytyy elää myymällä kovaan hintaan tuota Prickbortia. Sain kuitenkin rengastyöt puoleen hintaan joten olen tyytyväinen kokonaistilanteeseen.

Vielä tuosta vaahdotuksesta. Kun ei ole pesumahdollisuuksia kotona niin käytän Parkkipesun vehkeitä Isossa Omenassa. Siellä suihkuttelen jotakin liuotinainetta ja hetki odottelua ennen kuin painepesurilla paskat pois. Sitten harjaaminen juoksevalla vedellä ja shampoolla. Ei siis ole vaahdotusta tossa systeemissä. Onkos vaahdotukseen mitään sopivaa pientä ja kätevää paineruiskua? Edellisessä autossa en juurikaan huomannu mitään isompia naarmuja maalissa joten tuo harjapesu on suht hyvä (tietenkin tarkistan ennen harjaamista että harja on suht puhdas).
prätkä: Kawasaki H2 SX
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

jlik kirjoitti: 11 Tammi 2021, 07:26 Vielä tuosta vaahdotuksesta. Kun ei ole pesumahdollisuuksia kotona niin käytän Parkkipesun vehkeitä Isossa Omenassa. Siellä suihkuttelen jotakin liuotinainetta ja hetki odottelua ennen kuin painepesurilla paskat pois. Sitten harjaaminen juoksevalla vedellä ja shampoolla. Ei siis ole vaahdotusta tossa systeemissä. Onkos vaahdotukseen mitään sopivaa pientä ja kätevää paineruiskua? Edellisessä autossa en juurikaan huomannu mitään isompia naarmuja maalissa joten tuo harjapesu on suht hyvä (tietenkin tarkistan ennen harjaamista että harja on suht puhdas).
Se vaahto ei sen kummemmin ole itsetarkoitus, vaahto pysyy pinnalla vähän paremmin eli kuivuu, valuu hitaammin kuin pelkkä sumutettu pesuaine. Kun laittaa vaahdon ton liuottimen päälle, niin saa sille liuottimelle myös lisää vaikutusaikaa. Samalla vaahdon aikana jo valuu pahimmat kurat pois.

Kyllä mä laittaisin jonkun esipesuaineen vielä tuohon liuottimen päälle joka tapauksessa, onko se sitten sumutettu tai vaahdotettu niin ei väliä.

Mulla on ollut kaksi Kwazar vaahdotinta (oisko 2l ja 6l mallit) ja motonetistä jotain halvempia sumuttimia (1.5 litraa ehkä)... en osaa välttämättä suositella mitään, ajavat asiansa. Mutta toi 2l malli ei riitä kerralla koko autolle, joten saa olla luokkaa 5 litraa, että menee helposti ja nopeasti. Lisäksi noi Kwazar tuotteet tuntuu hieman kalliita esim. autoduden hinnastossa siihen verrattuna mitä sillä rahalla saa.

Painepesurilla käyttökokemus on kuitenkon aika huimasti parempi.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

lnaukkar kirjoitti: 11 Tammi 2021, 10:47
jlik kirjoitti: 11 Tammi 2021, 07:26 Vielä tuosta vaahdotuksesta. Kun ei ole pesumahdollisuuksia kotona niin käytän Parkkipesun vehkeitä Isossa Omenassa. Siellä suihkuttelen jotakin liuotinainetta ja hetki odottelua ennen kuin painepesurilla paskat pois. Sitten harjaaminen juoksevalla vedellä ja shampoolla. Ei siis ole vaahdotusta tossa systeemissä. Onkos vaahdotukseen mitään sopivaa pientä ja kätevää paineruiskua? Edellisessä autossa en juurikaan huomannu mitään isompia naarmuja maalissa joten tuo harjapesu on suht hyvä (tietenkin tarkistan ennen harjaamista että harja on suht puhdas).
Se vaahto ei sen kummemmin ole itsetarkoitus, vaahto pysyy pinnalla vähän paremmin eli kuivuu, valuu hitaammin kuin pelkkä sumutettu pesuaine. Kun laittaa vaahdon ton liuottimen päälle, niin saa sille liuottimelle myös lisää vaikutusaikaa. Samalla vaahdon aikana jo valuu pahimmat kurat pois.

Kyllä mä laittaisin jonkun esipesuaineen vielä tuohon liuottimen päälle joka tapauksessa, onko se sitten sumutettu tai vaahdotettu niin ei väliä.

Mulla on ollut kaksi Kwazar vaahdotinta (oisko 2l ja 6l mallit) ja motonetistä jotain halvempia sumuttimia (1.5 litraa ehkä)... en osaa välttämättä suositella mitään, ajavat asiansa. Mutta toi 2l malli ei riitä kerralla koko autolle, joten saa olla luokkaa 5 litraa, että menee helposti ja nopeasti. Lisäksi noi Kwazar tuotteet tuntuu hieman kalliita esim. autoduden hinnastossa siihen verrattuna mitä sillä rahalla saa.

Painepesurilla käyttökokemus on kuitenkon aika huimasti parempi.
OK, kiitos. Unohtu kysyä vielä mitä vaahtoa käytätte? Tänään vois käydä Rustassa ja Mötönetissä ostamassa ainakin ton Brickbortin sekä kokeilla Mötönetin laturia joten samalla vois sitten ihmetellä sumuttimia.

Kylläpä menee hifistelyksi tän uuden plugarin kanssa vaikka oon pessy omaa autoa yli 20v; koskaan ei harjapesussa. Samoin on ton plugarin kanssa opettelemista ja tältä palstalta saa niin hyviä neuvoja ettei tarvi juurikaan lukea auton manuskaa. Ja tosimieshän ei koskaan lue manuskoja.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

lnaukkar kirjoitti: 11 Tammi 2021, 10:47
jlik kirjoitti: 11 Tammi 2021, 07:26 Vielä tuosta vaahdotuksesta. Kun ei ole pesumahdollisuuksia kotona niin käytän Parkkipesun vehkeitä Isossa Omenassa. Siellä suihkuttelen jotakin liuotinainetta ja hetki odottelua ennen kuin painepesurilla paskat pois. Sitten harjaaminen juoksevalla vedellä ja shampoolla. Ei siis ole vaahdotusta tossa systeemissä. Onkos vaahdotukseen mitään sopivaa pientä ja kätevää paineruiskua? Edellisessä autossa en juurikaan huomannu mitään isompia naarmuja maalissa joten tuo harjapesu on suht hyvä (tietenkin tarkistan ennen harjaamista että harja on suht puhdas).
Se vaahto ei sen kummemmin ole itsetarkoitus, vaahto pysyy pinnalla vähän paremmin eli kuivuu, valuu hitaammin kuin pelkkä sumutettu pesuaine. Kun laittaa vaahdon ton liuottimen päälle, niin saa sille liuottimelle myös lisää vaikutusaikaa. Samalla vaahdon aikana jo valuu pahimmat kurat pois.
Vaahdolla ei oikeasti ole merkitystä. Hyvälaatuisella paineruiskulla pääsee ihan samaan lopputulokseen. Jos kuivumisesta on huolissaan, niin ruiskuttaa paineruiskusta hieman lisää.

Minulla oli painepesuriin liitettävä hyvä vaahdotin, mutta myin sen pois tarpeettomana
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Huivei kirjoitti: 11 Tammi 2021, 12:59
Minulla oli painepesuriin liitettävä hyvä vaahdotin, mutta myin sen pois tarpeettomana
Nää on vähän fiilisjuttuja. Itse en jättäis käyttämättä, se painepesuri nyt on joka tapauksessa siinä esillä ja käyttöä vaille. Välillä levitän myös sen shampoon vaahdottimella auton päälle ennen kinnastelua. Mulle tommosesta tulee hyvä fiilis :)
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

jlik kirjoitti: 11 Tammi 2021, 11:23 Unohtu kysyä vielä mitä vaahtoa käytätte?
Muutamaa olen koittanut, aina lopulta ostan lisää Bilt Hamber Autofoamia. Omaan nenään se haisee oikeelle ja silmällä katsottuna sen pesutulos tuntuu parhaalta.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

lnaukkar kirjoitti: 11 Tammi 2021, 15:34
jlik kirjoitti: 11 Tammi 2021, 11:23 Unohtu kysyä vielä mitä vaahtoa käytätte?
Muutamaa olen koittanut, aina lopulta ostan lisää Bilt Hamber Autofoamia. Omaan nenään se haisee oikeelle ja silmällä katsottuna sen pesutulos tuntuu parhaalta.
Ok, kiitti. :thuup: Täytyy etsiä tuota. Rustasta kävin noutamassa Prickbortia kun oli puoleen hintaan. Nyt sitten puuttuu enää vaahdotin ja vaahto.
prätkä: Kawasaki H2 SX
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

BH:ta olen käyttänyt ilman vaahdotinta ja toimii hyvin vaikka liotusaika on lyhyempi kun vaahdon kanssa.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

No, niin suositusten perusteella hommattu tuota Prickbortia ja Bilt Hamberin vaahtoa. Eiköhän näillä päästä alkuun ja parempaan lopputulokseen kuin aikaisemmilla tarvikkeilla. Samoilla litkuilla puhdistuu sitten prätkäkin, tosin tuota Prickbortia ei tarvi käyttää. Vaahto riittänee.

Kiitos paljon vinkeistä.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Vastaa Viestiin