Kannattiko ostaa käytetty auto?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

Huomenta.

Kysyisin neuvoa koska olen tahtomattani ajautunut tilanteeseen mistä ei tunnu olevan ulospääsyä ilman että menee oma mielenterveys ja rahat.
En itse ymmärrä autoista muuta kuin että miten ne tankataan ja miten niitä ajetaan, olen siis täysin kuutamolla ko aiheesta, joten pahoittelut jo etukäteen jos käyttämäni ilmaisut on teidän korviin vähän puuta heinää, mutta... :tong:

Ostin käytetyn 95000 kilometriä ajetun ja vm 2011, BMW 1,6 kesäkuun lopulla. Auto alkoi vikomaan jo muutaman kuukauden sisällä ostosta ja herjaa moottorivikaa, ottaa tehot pois käytöstä ja ilmoitus "drivetrain, aja korjaamolle mahd. pian".

Ystäväni (bemariharrastaja) tutki sellaisella koodilukijalla auton vikakoodit ja niitähän riitti, reilu 50 kpl, osa lieviä, osa vakavia. Vein auton myyjän osoittamaan huoltoon ja diagnoosina oli että jakoketju on venynyt ja tulee vaihtaa. No, ketjut vaihdettiin ja samoten sytytystulpat, lasku 1184 euroa. Tuon jälkeen auto porsii edelleen sitä samaa vikaa muutaman viikon välein ja taas vien auton huoltoon, siihen samaan paikkaan. Auto on siellä liikkeessä useita päiviä kerrallaan ja taas haen sen pois ja sitten toivotaan parasta. Viimeisin vikailmoitus on viime perjantailta ja auto on taas menossa huoltoon. Nyt epäillään että johtuu "vanoksesta". Mitä se vanos meinaa, mitä sille pitäisi tehdä, miten se korjataan ja mitä se suurinpiirtein tulee maksamaan? Jos autolla ajetaan, hajottaako vika sieltä mahd. muutakin? Miksei tuo jakoketjun vaihto ole korjannut jo ongelmaa? Ja lisäksi, mistä te muut bemariomistajat tiedätte mitä ne auton herjaamat viat milloinkin meinaa, pitääkö meillä kaikilla olla sellainen oma koodilukija että tietää mitä auto kulloinkin vikoo ja haluaa? Minulle tuo "Drivetrain" et sano yhtään mitään, ei kai oletus voi olla että aina kun autoon tulee joku vikakoodi, se ajetaan suoraan huoltoon?

Minua huolettaa että minua vedätetään ja viedään kuin litran mittaa kun en autoista ja niiden korjauksesta itse mitään ymmärrä. Olen ajautunut myyjäliikkeen kanssa siihen tilanteeseen että haluaisin heidän hoitavan omalla kustannuksellaan auton oikeasti kuntoon tai purkaa kaupan, pääasia että asia saataisiin päätökseensä. Myyjä ei suostu kumpaankaan. Olen ollut ostavinani kunnossa olevan auton, mutta nyt se on parkissa tai huollossa vähän väliä. He vetoavat siihen etteivät ole itsekään tienneet auton olevan rikkinäinen. Minulla taas ei yksinkertaisesti ole rahaa juosta sitä korjauttamassa joka toinen viikko eikä se tunnu edes tulevan kuntoon. Olo on melko neuvoton.

Kaikki neuvot ja vinkit otan suurella kiitollisuudella vastaan.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Kuparsu kirjoitti: 14 Joulu 2020, 10:12 Huomenta.

Kysyisin neuvoa koska olen tahtomattani ajautunut tilanteeseen mistä ei tunnu olevan ulospääsyä ilman että menee oma mielenterveys ja rahat.
En itse ymmärrä autoista muuta kuin että miten ne tankataan ja miten niitä ajetaan, olen siis täysin kuutamolla ko aiheesta, joten pahoittelut jo etukäteen jos käyttämäni ilmaisut on teidän korviin vähän puuta heinää, mutta... :tong:

Ostin käytetyn 95000 kilometriä ajetun ja vm 2011, BMW 1,6 kesäkuun lopulla. Auto alkoi vikomaan jo muutaman kuukauden sisällä ostosta ja herjaa moottorivikaa, ottaa tehot pois käytöstä ja ilmoitus "drivetrain, aja korjaamolle mahd. pian".

Ystäväni (bemariharrastaja) tutki sellaisella koodilukijalla auton vikakoodit ja niitähän riitti, reilu 50 kpl, osa lieviä, osa vakavia. Vein auton myyjän osoittamaan huoltoon ja diagnoosina oli että jakoketju on venynyt ja tulee vaihtaa. No, ketjut vaihdettiin ja samoten sytytystulpat, lasku 1184 euroa. Tuon jälkeen auto porsii edelleen sitä samaa vikaa muutaman viikon välein ja taas vien auton huoltoon, siihen samaan paikkaan. Auto on siellä liikkeessä useita päiviä kerrallaan ja taas haen sen pois ja sitten toivotaan parasta. Viimeisin vikailmoitus on viime perjantailta ja auto on taas menossa huoltoon. Nyt epäillään että johtuu "vanoksesta". Mitä se vanos meinaa, mitä sille pitäisi tehdä, miten se korjataan ja mitä se suurinpiirtein tulee maksamaan? Jos autolla ajetaan, hajottaako vika sieltä mahd. muutakin? Miksei tuo jakoketjun vaihto ole korjannut jo ongelmaa? Ja lisäksi, mistä te muut bemariomistajat tiedätte mitä ne auton herjaamat viat milloinkin meinaa, pitääkö meillä kaikilla olla sellainen oma koodilukija että tietää mitä auto kulloinkin vikoo ja haluaa? Minulle tuo "Drivetrain" et sano yhtään mitään, ei kai oletus voi olla että aina kun autoon tulee joku vikakoodi, se ajetaan suoraan huoltoon?

Minua huolettaa että minua vedätetään ja viedään kuin litran mittaa kun en autoista ja niiden korjauksesta itse mitään ymmärrä. Olen ajautunut myyjäliikkeen kanssa siihen tilanteeseen että haluaisin heidän hoitavan omalla kustannuksellaan auton oikeasti kuntoon tai purkaa kaupan, pääasia että asia saataisiin päätökseensä. Myyjä ei suostu kumpaankaan. Olen ollut ostavinani kunnossa olevan auton, mutta nyt se on parkissa tai huollossa vähän väliä. He vetoavat siihen etteivät ole itsekään tienneet auton olevan rikkinäinen. Minulla taas ei yksinkertaisesti ole rahaa juosta sitä korjauttamassa joka toinen viikko eikä se tunnu edes tulevan kuntoon. Olo on melko neuvoton.

Kaikki neuvot ja vinkit otan suurella kiitollisuudella vastaan.

Kyllä sillä myyjällä on vastuu myymästään tavarasta. Jos tuntuu, että tarvit apuja tuon selvittämisessä niin ota yhteys paikalliseen kuluttajaneuvojaan. Hän on siellä sitä varten, että auttaa ja tuntee prosessit kuinka edetä.

Edit: Olettaen, että olit tämän liikkeestä ostanut?
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

Juu, liikkeestä on ostettu, Autotalo 2002 Tuusulasta.
Kuluttaja-asiamies on myös mukana kuvioissa, mutta ei silti meinaa asia ratketa. Juuri tätä aamuna sain uusimman viestin että meinaavat jatkossakin edellyttää että osallistun kaikkiin kustannuksiin. Tuntuu ettei tässä ole mitään järkeä eikä tämä mahdu millään omaan oikeustajuun että näin voi menetellä.

Kai se on lakimies palkattava avuksi tätä ratkomaan, on onneksi vakuutukset siltä osin.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Minusta kaikkein paras ratkaisu sinulle on se, että myyjä suostuisi vaihtamaan auton johonkin toiseen heidän autoistaan ja saisit täyden hyvityksen maksamastasi summasta.

Kaupan purkaminen on monesti autoliikkeelle iso juttu, ja kuluttajariitalautakuntakin päätyy usein suosittelemaan vain jotain ”kohtuullista” korvausta vioista, ja minusta nuo korvaukset on pääsääntöisesti pieniä. Nämä ratkaisut ovat sinulle saatavilla ehkä vuosien riitelyn jälkeen

Pääsisit tuosta ilman lakimieskuluja - vaikka sinulla on vakuutus niin maksettavaa jää aika paljon
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Virhevastuulaki:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 0038#L5P15

Eli vetoat tähän ja vaadit myyjäliikettä laittamaan auton kuntoon tai kaupan purku.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Sulantien autoparatiisista ostettu ajoneuvo aiheuttaa usein harmaita hiuksia. Joskus tuntuu,että tuolla "territoriossa" ei päde samat lait,kuin muualla maassa.
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

Huivei kirjoitti: 14 Joulu 2020, 12:13 Minusta kaikkein paras ratkaisu sinulle on se, että myyjä suostuisi vaihtamaan auton johonkin toiseen heidän autoistaan ja saisit täyden hyvityksen maksamastasi summasta.

Kaupan purkaminen on monesti autoliikkeelle iso juttu, ja kuluttajariitalautakuntakin päätyy usein suosittelemaan vain jotain ”kohtuullista” korvausta vioista, ja minusta nuo korvaukset on pääsääntöisesti pieniä. Nämä ratkaisut ovat sinulle saatavilla ehkä vuosien riitelyn jälkeen

Pääsisit tuosta ilman lakimieskuluja - vaikka sinulla on vakuutus niin maksettavaa jää aika paljon
Kiitos kommentista. Tätä olen ehdottanutkin mutta myyjä ei ala edes neuvottelemaan asiasta.
Vetoaa vaan siihen että hänkään ei ole moisesta viasta tiennyt.
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

Heguli31 kirjoitti: 14 Joulu 2020, 12:55 Sulantien autoparatiisista ostettu ajoneuvo aiheuttaa usein harmaita hiuksia. Joskus tuntuu,että tuolla "territoriossa" ei päde samat lait,kuin muualla maassa.

Sanoppa muuta, olisi tämänkin tiennyt ennenkuin sinne lähti seikkailemaan ostohousut jalassa..
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

bemul13 kirjoitti: 14 Joulu 2020, 12:27 Virhevastuulaki:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 0038#L5P15

Eli vetoat tähän ja vaadit myyjäliikettä laittamaan auton kuntoon tai kaupan purku.

Kiitos, tätä olen ehdottanut, ilman lopputulosta. Laitoin tänään taas aamulla viestiä kuluttaja-asiamiehelle ja pyysin josko he voisivat olla myyjään yhteydessä, omat viestini eivät valitettavasti johda mihinkään. Siksi mietin lakimiestä asiaa hoitamaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tämäntyyppisten autoliikkeiden toiminta perustuu siihen että ne ostavat merkkiliikkeiden ja muiden arvostettujen autoliikkeiden vaihdossa saamat ongelmalliset autoyksilöt joita maineestaan tarkka autoliike ei voi asiakkaalle myydä kun ongelmia on tiedossa. Bisneksen kannattavuus on sitä että autoliikkeelle kuuluvista vastuista venkoillaan niin pitkään että asiakas luovuttaa oikeuksiensa vaatimisen. Eikä kuluttaja-asiamiehen sanomisista piitata.

Drivetrain tarkoittaa kokonaisuutta moottorista vaihteiston kautta vetäville pyörille, vikailmoitus tulee näytölle jotakuinkin mistä vaan niitä koskevasta viasta. Vanos on sinänsä melko halpa uusittava osa.

Suuri määrä vikakoodeja voi syntyä ihan vaan huonon akunkin takia, kaikki anturit antaa vääriä arvoja jos jännite käy matalalla. Akkuliike testaa akun yleensä ilmaiseksi, jos yhtään on hiipunut niin kannattaa vaihtaa.
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

Wonderi kirjoitti: 14 Joulu 2020, 14:08 Tämäntyyppisten autoliikkeiden toiminta perustuu siihen että ne ostavat merkkiliikkeiden ja muiden arvostettujen autoliikkeiden vaihdossa saamat ongelmalliset autoyksilöt joita maineestaan tarkka autoliike ei voi asiakkaalle myydä kun ongelmia on tiedossa. Bisneksen kannattavuus on sitä että autoliikkeelle kuuluvista vastuista venkoillaan niin pitkään että asiakas luovuttaa oikeuksiensa vaatimisen. Eikä kuluttaja-asiamiehen sanomisista piitata.

Drivetrain tarkoittaa kokonaisuutta moottorista vaihteiston kautta vetäville pyörille, vikailmoitus tulee näytölle jotakuinkin mistä vaan niitä koskevasta viasta. Vanos on sinänsä melko halpa uusittava osa.

Suuri määrä vikakoodeja voi syntyä ihan vaan huonon akunkin takia, kaikki anturit antaa vääriä arvoja jos jännite käy matalalla. Akkuliike testaa akun yleensä ilmaiseksi, jos yhtään on hiipunut niin kannattaa vaihtaa.

Kiitos, miepä käyn tuon akun testaamassa pikaisesti jossain, koska pari kertaa on tullut ilmoitus myös huonosta akun tilasta/lataamisen vähyydestä. Tämä ilmeisesti voi johtua myös siitä että ajan suht lyhyitä retkiä kerrallaan, töihin ja takas ja lapsia harrastuksiin, jolloin akku ei välttämättä ehdi kauheasti latautua.
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

Oletko käyttänyt autotohtorilla tai merkkihuollossa tarkastuksessa ? Voisi olla hyvä tarkastuttaa ettei löydy mitään muuta feelua mistään.

Ja kannattaa muuten pyrkiä pitämään merkkhuoltoliikkeestä kiinni niin tiedät varmasti että, kukaan vejätä millään tavoin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Osaa ne kusettaa merkkihuolloissakin kun sille päälle sattuu.
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

Vitonen kirjoitti: 14 Joulu 2020, 22:04 Oletko käyttänyt autotohtorilla tai merkkihuollossa tarkastuksessa ? Voisi olla hyvä tarkastuttaa ettei löydy mitään muuta feelua mistään.

Ja kannattaa muuten pyrkiä pitämään merkkhuoltoliikkeestä kiinni niin tiedät varmasti että, kukaan vejätä millään tavoin.
Myyjä/ autoliike ohjasi sen Bemu Oy:lle huoltoon. Vein sen sinne taas eilen. Myyjä ei suostu perumaan kauppaa ja aikoo maksattaa minulla osa kaikesta mitä tehdään, kuluttaja-asiamies oli myös eilen myyjään yhteydessä. Myyjä tuumasi minulle kun vein auton että katsotaan sitten vaikka kuluttajariitalautakunnassa miten tämä menee.

Oisin mie pärjänny ilman tätäkin huolta ja murhetta. Yritän nyt miettiä mitä teen.

Onko teillä kellään suositella lakimiestä joka olisi perehtynyt autokauppoihin ja niiden riitoihin?
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

Kuparsu kirjoitti: 15 Joulu 2020, 08:41
Vitonen kirjoitti: 14 Joulu 2020, 22:04 Oletko käyttänyt autotohtorilla tai merkkihuollossa tarkastuksessa ? Voisi olla hyvä tarkastuttaa ettei löydy mitään muuta feelua mistään.

Ja kannattaa muuten pyrkiä pitämään merkkhuoltoliikkeestä kiinni niin tiedät varmasti että, kukaan vejätä millään tavoin.
Myyjä/ autoliike ohjasi sen Bemu Oy:lle huoltoon. Vein sen sinne taas eilen. Myyjä ei suostu perumaan kauppaa ja aikoo maksattaa minulla osa kaikesta mitä tehdään, kuluttaja-asiamies oli myös eilen myyjään yhteydessä. Myyjä tuumasi minulle kun vein auton että katsotaan sitten vaikka kuluttajariitalautakunnassa miten tämä menee.

Oisin mie pärjänny ilman tätäkin huolta ja murhetta. Yritän nyt miettiä mitä teen.

Onko teillä kellään suositella lakimiestä joka olisi perehtynyt autokauppoihin ja niiden riitoihin?
Tottakai liike uhoaa viimeiseen asti koittaen saada kuluttajan polvilleen ja maksamaan. Mitään ei kuitenkaan kannata maksaa ellei kuluttaja asiamies tai kuluttajariitalautakunnasta sellaista suositusta/päätöstä tehdä.

Kuluttaja-asiamies pystyy varmaan myös suosittelemaan miten asiassa kannattaa edetä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Kävin muuten ko. liikkeessä vuonna 2004 ja meinasi tulla pahakin riita omistajan kanssa kun mainitsin, että Nettiautossa siisti Mersu onkin ihan täys pommi... Oli revitty takapyyhkijän ja lampunpesimen moottorit pois jne. "ei niitä näissä tarvi". Ei lähteny käyntiin vasta ku minuutin sahaamisella, ja sen jälkeen 6-pyttynen diesel kävi varmaan neljällä hirveen kalkatuksen kera. Sanoin nauraen, että ei vaikuta oikein hyvältä niin omistaja naama meni punaiseksi ku stop-merkki ja alkoi räyhäämään, että "ette taida paljo ymmärtää näistä Mersuista ja teidän on varmaan parempi mennä muualle“ mihin totesin, että pitää pomminsa ja todellakin mennään muualle. Sitten jannu otti lehtipuhaltimen ja alkoi puhaltaa pihalla lehtiä :D
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Vaikka otat lakimiehen avuksi, paina kuitenkin kovaa ensisijaisesti sitä vaihtoehtoa, että auto vaihdetaan johonkin toiseen heidän autoistaan. Se on helpoin heille hyväksyä ja tavallaan kasvojensäilyttämistä.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Kuparsu kirjoitti: 14 Joulu 2020, 10:12 En itse ymmärrä autoista muuta kuin että miten ne tankataan ja miten niitä ajetaan, olen siis täysin kuutamolla ko aiheesta, joten pahoittelut jo etukäteen jos käyttämäni ilmaisut on teidän korviin vähän puuta heinää, mutta... :tong:
Ilman oikeaa takuuta olevan vanhan BMW:n ostaminen tuolla tietotasolla voi helposti tulla kalliiksi, nuo kun enemmänkin ovat jo asiaan perehtyneiden harrastajien autoja (ei tosin 1.6l koneella...). Töissä seurasin yhden naishenkilön taistelua samantyylisessä tilanteessa, lopulta BMW meni myyjälle takaisin ja vaihtui käytettyyn Mersuun.
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

Huivei kirjoitti: 16 Joulu 2020, 09:11 Vaikka otat lakimiehen avuksi, paina kuitenkin kovaa ensisijaisesti sitä vaihtoehtoa, että auto vaihdetaan johonkin toiseen heidän autoistaan. Se on helpoin heille hyväksyä ja tavallaan kasvojensäilyttämistä.
Juu, eri asia sitten onko luottamusta enää yhteenkään rotiskoon mitä se liike ja myyjä kauppaa. Sama paska eri paketissa?
Eilen sain soiton huollosta mihin se taas kiikutettiin. Vanos menee uusiksi ja hinta-arvio 1400-1500 euroa. Kuulostaako oikealta hinnalta? Ja liekö ongelmat loppuu vielä tuohonkaan.
Myyjä ei peru kauppaa ja edellyttää että maksan jatkossakin kolmasosan kaikesta mitä autolle tehdään. Kuluttaja-asiamies oli myös yhteydessä myyjään, muttei puhelu johtanut mihinkään parempaan lopputulokseen.

On tämä kyllä merkillistä että näinkin voi kauppiaat tosiaan toimia. Olen maksanut autosta ihan normin markkinahinnan,mutta ilmeisesti ei voi olettaa että silläkään kuitenkaan saa toimivaa autoa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Kolmasosa kuluista ei kyllä kuulosta pahalta... Vanhassa halvassa autossa. Sen enempää tuskin saat lakimiehen kanssakaan.
Vastaa Viestiin