Kannattiko ostaa käytetty auto?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

masaf1 kirjoitti: 16 Joulu 2020, 14:15 Kolmasosa kuluista ei kyllä kuulosta pahalta... Vanhassa halvassa autossa. Sen enempää tuskin saat lakimiehen kanssakaan.
Okei, itse kyllä pidän kohtuuttomana sitä että ostan oletettavasti ehjän ja toimivan auton joka maksaa 13.900, ja parin kuukauden sisällä ostosta uusitaan ensin jakopää maksu 1200 euroa eikä tilanne korjannu sillä, vaan autosta lähtee edelleen tehot ja vikakoodeja satelee muutaman viikon välein ja nyt muistaakseni kuudennen korjaamokäynnin jälkeen syyksi selvisi "vanos" joka menee kans remonttiin, hintalappu sille noin 1500.
Samaa mieltä tästä kohtuuttomuudesta on myös kuluttaja-asiamies. Olen valmis kokeilemaan onneani myös sen lakimiehen kanssa. Jos sieltä tulee että tässä ei ole keissiä, kai se sitten on uskottava.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

TJJ kirjoitti: 16 Joulu 2020, 12:58Töissä seurasin yhden naishenkilön taistelua samantyylisessä tilanteessa, lopulta BMW meni myyjälle takaisin ja vaihtui käytettyyn Mersuun.
Ojasta allikkoon: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... c6429d520b
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Kuparsu kirjoitti: 16 Joulu 2020, 15:34
masaf1 kirjoitti: 16 Joulu 2020, 14:15 Kolmasosa kuluista ei kyllä kuulosta pahalta... Vanhassa halvassa autossa. Sen enempää tuskin saat lakimiehen kanssakaan.
Okei, itse kyllä pidän kohtuuttomana sitä että ostan oletettavasti ehjän ja toimivan auton joka maksaa 13.900, ja parin kuukauden sisällä ostosta uusitaan ensin jakopää maksu 1200 euroa eikä tilanne korjannu sillä, vaan autosta lähtee edelleen tehot ja vikakoodeja satelee muutaman viikon välein ja nyt muistaakseni kuudennen korjaamokäynnin jälkeen syyksi selvisi "vanos" joka menee kans remonttiin, hintalappu sille noin 1500.
Samaa mieltä tästä kohtuuttomuudesta on myös kuluttaja-asiamies. Olen valmis kokeilemaan onneani myös sen lakimiehen kanssa. Jos sieltä tulee että tässä ei ole keissiä, kai se sitten on uskottava.
Nämä on paskamaisia caseja varsinkin , kun vikaa ei selvästikään alunperin ole osattu määrittää oikein. Jakoketju luultavasti olikin venynyt , mutta sillä ei selvästikään ollut tekemistä auton oireiston kanssa. Jakopää on nyt kuitenkin laitettu uudenveroiseen kuntoon ja varmaankin voidaan katsoa , että on tapahtunut tason parannusta , josta asiakkaan olisi maksettava osa. Toki on niinkin , että ketju olisi hyvinkin voinut kestää vielä sen ajan , minkä autoa pidät. Ymmärrettävästi ketuttaa maksaa tällaisesta tason parannuksesta , mitä et ole tilannut , etkä ehkä tarvinnut. Mielenrauhaa tuo uusi jakoketju varmasti kuitenkin antaa jatkoa ajatellen. Ketjun hyppäminenhän tekee helposti täystuhon moottoriin.

Tuo vanos systeemikin pyrkii ajan ja kilometrien myötä usein tai ainakin toisinaan vikaantumaan . Kolmasosan maksaminen tuon korjaamisesta ei kuullosta aivan pahalta , koska tuokin saataneen uuden veroiseen kuntoon.

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt ja jos auto tulee vanoksen laitolla kuntoon , on homma maksanut sen 1200+1500 eli 2700 , josta sinun osuutesi olisi siis 900 euroa ? Itse ehkä tarttuisin tuollaiseen tarjoukseen , kun sillä saisi kaksi joka tapauksessa tulevaisuudessa kummittelevaa potentiaalista murheenkryyniä pois päiväjärjestyksestä.

Kaupan purku tulisi käsittääkseni kysymykseen siinä tapauksessa , että autoa ei saada vanoksen korjaamisellakaan kuntoon ja kustannuksia tulisi vielä ainakin parin tonnin edestä lisää. Nythän tuo 900 euroa ei ole kovin iso osa auton hinnasta , jos sillä kuntoon tulee.

Näihin juttuihin liittyy aina suunnaton v:tutus siitä , että joutuu ramppaamaan joka toinen viikko korjaamolla , ja juuri ostettu auto onkin käyttökelvoton. Tulee mieleen lähteä neuvottelemaan myyjän kanssa pesäpallomailan kanssa tai vielä pahempaa.

Mielenkiinnolla odotellaan , tuleeko auto kuntoon vanoksen uusimisella ja jos tulee , syntyykö diili myyjän kanssa vai ei.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Vanha neuvo käytettyä autoa ostaessa on varata toimintatonni, autosta paljastuu jotain korjattavaa kuitenkin (X5:n kanssa se on toimintaviisitonnia).

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, 900e siitä että jakoketju ja Vanos on hyvä tarjous, onpahan ne osat pitkäksi aikaa murheettomia.
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

melperri kirjoitti: 16 Joulu 2020, 19:26
Kuparsu kirjoitti: 16 Joulu 2020, 15:34
masaf1 kirjoitti: 16 Joulu 2020, 14:15 Kolmasosa kuluista ei kyllä kuulosta pahalta... Vanhassa halvassa autossa. Sen enempää tuskin saat lakimiehen kanssakaan.


Okei, itse kyllä pidän kohtuuttomana sitä että ostan oletettavasti ehjän ja toimivan auton joka maksaa 13.900, ja parin kuukauden sisällä ostosta uusitaan ensin jakopää maksu 1200 euroa eikä tilanne korjannu sillä, vaan autosta lähtee edelleen tehot ja vikakoodeja satelee muutaman viikon välein ja nyt muistaakseni kuudennen korjaamokäynnin jälkeen syyksi selvisi "vanos" joka menee kans remonttiin, hintalappu sille noin 1500.
Samaa mieltä tästä kohtuuttomuudesta on myös kuluttaja-asiamies. Olen valmis kokeilemaan onneani myös sen lakimiehen kanssa. Jos sieltä tulee että tässä ei ole keissiä, kai se sitten on uskottava.


Nämä on paskamaisia caseja varsinkin , kun vikaa ei selvästikään alunperin ole osattu määrittää oikein. Jakoketju luultavasti olikin venynyt , mutta sillä ei selvästikään ollut tekemistä auton oireiston kanssa. Jakopää on nyt kuitenkin laitettu uudenveroiseen kuntoon ja varmaankin voidaan katsoa , että on tapahtunut tason parannusta , josta asiakkaan olisi maksettava osa. Toki on niinkin , että ketju olisi hyvinkin voinut kestää vielä sen ajan , minkä autoa pidät. Ymmärrettävästi ketuttaa maksaa tällaisesta tason parannuksesta , mitä et ole tilannut , etkä ehkä tarvinnut. Mielenrauhaa tuo uusi jakoketju varmasti kuitenkin antaa jatkoa ajatellen. Ketjun hyppäminenhän tekee helposti täystuhon moottoriin.

Tuo vanos systeemikin pyrkii ajan ja kilometrien myötä usein tai ainakin toisinaan vikaantumaan . Kolmasosan maksaminen tuon korjaamisesta ei kuullosta aivan pahalta , koska tuokin saataneen uuden veroiseen kuntoon.

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt ja jos auto tulee vanoksen laitolla kuntoon , on homma maksanut sen 1200+1500 eli 2700 , josta sinun osuutesi olisi siis 900 euroa ? Itse ehkä tarttuisin tuollaiseen tarjoukseen , kun sillä saisi kaksi joka tapauksessa tulevaisuudessa kummittelevaa potentiaalista murheenkryyniä pois päiväjärjestyksestä.

Kaupan purku tulisi käsittääkseni kysymykseen siinä tapauksessa , että autoa ei saada vanoksen korjaamisellakaan kuntoon ja kustannuksia tulisi vielä ainakin parin tonnin edestä lisää. Nythän tuo 900 euroa ei ole kovin iso osa auton hinnasta , jos sillä kuntoon tulee.

Näihin juttuihin liittyy aina suunnaton v:tutus siitä , että joutuu ramppaamaan joka toinen viikko korjaamolla , ja juuri ostettu auto onkin käyttökelvoton. Tulee mieleen lähteä neuvottelemaan myyjän kanssa pesäpallomailan kanssa tai vielä pahempaa.

Mielenkiinnolla odotellaan , tuleeko auto kuntoon vanoksen uusimisella ja jos tulee , syntyykö diili myyjän kanssa vai ei.




Kiitti, allekirjoitan varsinkin tuon toiseksi viimeisen lauseen :D

Isäntä soitti tänään liikkeen toimarille ja hänen tarjous on korjata nyt se vanos ja me maksetaan siitä osamme tai sitten kenties mietitään liikkeestä jotain toista autoa tilalle. En tajua tätä logiikkaa mutta näillä mennään. Omaani en enää sieltä ulos saa ja kauppaa ei siis pureta.

Jännittää sekin että riittääkö vielä tämäkään vai mitä siitä porsii seuraavaksi...
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Wonderi kirjoitti: 16 Joulu 2020, 21:01 Vanha neuvo käytettyä autoa ostaessa on varata toimintatonni, autosta paljastuu jotain korjattavaa kuitenkin (X5:n kanssa se on toimintaviisitonnia).

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, 900e siitä että jakoketju ja Vanos on hyvä tarjous, onpahan ne osat pitkäksi aikaa murheettomia.
Tismalleen samaa mieltä noista. Jos tosiaan alle tonnilla saa ketjun ja vanoksen vuosiksi eteenpäin kuntoon, edullisesti saa.
Ylipäätään: minun ilmeissti "viran puolesta" pitäisi sanoa, että kaikki BMW:t ovat hintansa väärtejä, mutta, autotekniikasta täysin tietämättömän kyllä kannattaisi jättää nuo N43- koneiset kauppaan. Noiden em vikojen jälkeen vuorossa voi olla sytykseen ja ruiskutukseen liittyviä haasteita, jostakin NOX- antureista puhumattakaan. Eikä noiden pakosarjatkaan tunnu kestävän...
Hyvänä nyrkkisääntönä on käytetyistä BMW:stä: jos autoista ei paljoa ymmärrä, kannattaa ostaa joku 6- sylinterinen diesel, yhdellä turbolla (330d, 530d jne) tai sitten ostaa BS (Premium Selection/EuroPlus) takuulla olevan.
Itsellä autotekniikasta luultavasti aika paljon tietoa onkin, silti itsekin, persaukisena, ajelen tuollaisella kuusimukisella dieselillä.
Viimeksi muokannut jaki, 17 Joulu 2020, 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kuparsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2020, 10:46

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista. MIetiskelen tässä päivän tai kaksi ja päätän sitten mitä teen.

Rauhallista joulunodotusta. <3
ihanmikävaan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Joulu 2020, 10:06

Aiheen innoittamana kysyisin mielipidettä käytetyn Bemarin ostosta. Eli yksi potentiaalinen vaihtoehto voisi olla 520d vm 2016-2018, eli mallimerkinnät näiden vuosien malleille lienevät F11 ja G31. Itselle tulee sen verran kilsoja (40-50k/v), että ajattelin, että voisi olla jo valmiiksi enemmän ajettu yksilö (150-200k).

Onko jotain sudenkuoppia näissä malleissa noilla kilsoilla? Olisiko toinen malli selvästi toista parempi? Vai pitäisikö noilla kilometreillä katseet kääntää 530d -malliin? Bemareista ei ole itsellä vielä kokemusta ja toisena vaihtoehtona on vastaava Mersu.
Vastaa Viestiin