Teknarin hybriditesti

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Mitäs mieltä porukka on Teknarin kesäkuun hybriditestistä?

Mulla oli viikonlopun lainassa Laakkoselta 330xe ja taas alko vähän ärsyttämään tuo hybriditesti. Olen koeajanut kaikki nuo testatut autot ja selvästi kyllä tuli esiin kuinka puolueellinen TM oli V60:n suhteen. Samoin vaikutti siltä että 330e pantiin tarkoituksella viimeiseksi. Tosin testiauton MSport varustus ei ollut omiaan. Kiinnitin tällä koeajolla huomiota mm. sähkönkulutukseen 330xe:ssä Electric moodissa. Ajelin viikonlopun aikana ehkä n. 150kilsaa Electricillä vaihtelevissa olosuhteissa sekä kaupunki- että maantieajoa ilman mitään suurempia sähkönsäästötoimenpiteitä. Keskimääräinen kulutus oli n. 21.4kWh/100km. Katselin sitten taas jälleen kerran tuota Teknarin testiä ja heidän lukemansa on n. 26-31 kWh/100km. En itse missään vaiheessa päässyt noin korkeisiin lukemiin akun eri varaustiloilla. Testissä todettiin että lukemat oli 3 eri mittauksen keskiarvo. Milläköhän tavalla testaajat oikein ajoi 330e:tä että pääsivät tuollaisiin lukemiin?

Olen teknarin tilaaja jo yli 10 vuoden ajalta mutta tämä hybriditesti oli kyllä riman alitus. Ehkä samanlaisia testejä on ollut aikaisemmin mutten ole kiinnittänyt mitään huomiota niihin. Katselin teknarin keskustelupalstan keskustelua tuosta hybriditestistä ja kyllä tuli aika selvästi esiin se kuinka moni uskoo testeihin aivan kritiikittömästi. Joillakin oli aika vahvat mielipiteet Volvon suhteen (volvofaneja?) vaikkeivat olleet koeajaneet noita testin autoja. Itselle muodostui kyllä selvä käsitys V60:sta; ei se nyt niin hyvä auto ole kuin mitä testissä väitettiin. Samoin V60:n negatiiviset ominaisuudet (esim. ohjauksen raskaus) oli mainittu tekstissä mutta ei oltu huomioitu loppuarvostelussa. Hyvänä esimerkkinä lapsellisesta arvostelusta oli Passatin jarrujen tunnottomuus. Tämä oikein mainittiin loppuarvostelussa. Olihan se Passatin jarrupoljin hieman tunnoton mutta kun käytti hieman enemmän voimaa niin kyllähän se auto pysähtyi. Eikö ne testaajat osaa jarruttaa autolla?

Kaikenkaikkiaan testi ei anna mitään hyvää kuvaa teknarin tasosta. Yhtenä hyvänä kommenttina voisi mainita sen että teknarin keskustelupalstalla yksi hybridi V90:n omistaja oli suivaantunu autoonsa ja kun hän osti TM:n hybriditestilehden niin hän luuli aluksi että hän oli ostanu Teknikens Världin.
prätkä: Kawasaki H2 SX
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Sähkö on todella herkkä omalle ajotyylille ja ajoympäristölle, miten ajetaan ja missä ajetaan. Kulutukset vaihtelee paljon. Tämä näkyy myös testeissä. Toisessa paikassa ja toisella tavalla ajettu kulutus ei varmasti tunnu samalta kuin oma.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

lnaukkar kirjoitti: 09 Marras 2020, 08:06 Sähkö on todella herkkä omalle ajotyylille ja ajoympäristölle, miten ajetaan ja missä ajetaan. Kulutukset vaihtelee paljon. Tämä näkyy myös testeissä. Toisessa paikassa ja toisella tavalla ajettu kulutus ei varmasti tunnu samalta kuin oma.
Jo näin varmaankin on. Toisaalta voisi olettaa että testaajat pääsevät pienempiin lukemiin kuin itse. Kuten sanoin yllä ajelin hyvin vaihtelevissa olosuhteissa, jopa lämpötilan ollessa alle +5C. Enkä pyrkinyt mitenkään ajamaan millään säästöliekillä vaan ihan omalla tavallisella ajotyylillä. Mun pointti yllä oli se etten oikein enää usko noihin teknarin testeihin.
prätkä: Kawasaki H2 SX
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Jos oma kokemus autosta on eri kuin tm, niin kannattaa mennä sen oman tuntuman mukaan.
Ei niille lehtitesteille liikaa painoarvoa kannata antaa. Ainahan tm on volvoa ( ja saapia aikoinaan ) kehunut.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Joskus TM:n vai Tuulilasin toimittaja sanoi että vertailuja tehdessä vaihtelevat kuljettajia autosta toiseen ihan tarkoituksella niin usein ettei ehdi tottua. Eipä ihme että kaikki Octaviasta poikkeava tuntuu sitten vieraalta. Tosielämässä ihminen on oppivainen ja auton käytöstä tulee sujuvampaa, kaikki erilainen ei ole niin mustavalkoisesti hyvää tai huonoa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Joo, ei kannata aloittajan hermostua.
- Aikoinaan opiskeluaikoina opiskelukaveri oli ollut avustajana jossakin TM:n testeissä (elektroniikka) ja kertoi, että testit ja pisteytykset tehdään niin, että saadaan "oikea" voittaja. Minä maalta muuttaneena suu auki tuollaista kuuntelin.
- Vuosia myöhemmin olin yrityksessä tuotevastaavana ja olimme jonkun vuoden suurin tai toiseksi suurin mainostaja Tietokone- lehdessä. Siellä sitten yhtä maahantuomaamme tuotetta meinattiin hieman kritisoida. Minulle lähetettiin testitulos, jota sain melko vapaasti muokata sopivammaksi. En muista tuliko tuotteestamme testivoittaja, mutta kärkipäähän meni kuitenkin.
- Vajaa kymmen vuotta sitten olin useamamlla Michelinin Euroopan- reissulla eri renkaita testaamassa kera suomalaisten autolehtien toimittajien. Ei tullut iltäkännäilyiden lomassa epäselväksi mikä suomalais/venäläinen rengasmerkki hoito voitelupuolen parhaiten. Michelin ei pärjännyt ollenkaan. Onneksi eivät isännät ymmärtäneet noiden puolijuopojen horinoita.
Puolueeton autolehti, heh heh...
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Uskoisin että moni lukee TM:ä kuin raamattua. Tänhän näkee esim. kun kattelee myyntitilastoja. Volvo tuntuu myyvän erittäin hyvin Suomessa mitä en ymmärrä sillä kun liikkuu esim. Keski-Euroopassa niin ei siellä juurikaan Volvoja näe. Kun pyysin tarjousta V60 hybridistä (olin jo silloin vakaasti päättänyt etten V60:seen päädy) niin Bilian myyjä vetosi surutta TM:n hybriditestiin. Kyllähän sitä voi tietenkin käyttää myyntiagumenttina. Ärsyttävää on se että TM:ltä tuntuu puuttuvan täysin itsekritiikki mistä hyvänä esimerkkinä on tuo 330e:n sähkönkulutus, jonka alitin n. 25 pinnalla TM:n lukemien keskiarvoon verrattuna. Näin suurta eroa ei voi selittää millään mittarivirheellä. Ja toisaalta en yrittänyt millään rauhallisella ajotyylillä pienentää kulutusta. Bensankulutusta en ehtiny verrata TM:n lukemiin kun ajelin lähinnä sähkömoottorilla.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Noh Klaukkala-Vantaa akseli menee aamun parin asteen lämmöissä 17-19 kilowattia per sata kilsaa. Normiajoa ja wanhempi malli alla. Motarille en normaalisti mene, mutta se ei kauheasti kasvata kulutusta, kun ei ole lapsille lanseeraamaa "Kivistön läpiajorangaistusta".
Motarin kauttakin pääsee 18-19 kulutuksiin.
Vastaa Viestiin