Uuden auton valmistumisen seuranta

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Sain tänään automyyjältä VIN numeron mun tulevalle autolle. Myyjän lähettämässä meilissä oli kuvakaappaus jonkun heidän systeemin antamasta statuksesta ja tällä hetkellä auto oli koodilla 150. Kokeilin laittaa VIN numeron (7 vikaa merkkiä) BMW:n connecteddrive.fi:hin mutta se ei vielä tunnista kyseistä numeroa. USA:ssa auton valmistumista pystyy seuraamaan googlen mukaan bmwusa.com:n kautta. Kokeilin googlata myös germaaninkielisellä haulla mutten löytäny oikein mitään infoa kun en tarpeeksi hyvin ymmärrä germaanien kieltä. Elikä pystyykö uuden auton valmistumista seuraamaan mistään?
prätkä: Kawasaki H2 SX
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Ainakin omissa tilauksissani olen todennut, että statustiedon saa parhaiten (...ainoastaan) ottamalla yhteyttä omaan BMW myyjään. Myyjältä saatu "Vehicle Inquire Dealer" raportti sisältää tuotannon statuksen ja tietoja mm. auton toimitukseen liittyvistä aikataulu ennusteista.

Statuskoodeista alla luettelo (luettelo ei välttämättä ole täydellinen):
Liitteet
BMW Production Codes.jpg
BMW Production Codes.jpg (66.64 KiB) Katsottu 7070 kertaa
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

OK, ehkä tosiaan helpointa tiedustella myyjältä. Mun auton osalta näkyi tuo koodi 150 joten valmistus on sitten alkanut. Vähän ihme juttu että USA:ssa saa netin kautta oman valmistuvan auton tiedot. Löysin jopa infoa siitä missä laivassa sitten autot kuskataan Euroopasta USA:aan (siis ne joita ei valmisteta Meksikossa).

Joku saattaa ihmetellä miksi olen kiinnostunut oman auton valmistuksen edistymisestä mutta tämä johtuu bemarin hybrideissä viime aikoina esiintyneistä akkuongelmista. Tuon ongelman ei pitäisi enää aiheuttaa viiveitä mutta eihän sitä koskaan tiedä.
prätkä: Kawasaki H2 SX
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Itse olen pähkäillyt että status 150->valmis on yleensä alle kaksi viikkoa. Kun tiedät VIN, niin voit kysyä netistä varusteet, sieltä saa valmistumispäivän kanssa aikanaan. Tehtaasta auto menee junalla Bremerhaveniin ja on satamassa parissa päivässä. Sieltä saapuu Hankoon käytännössä joko seuraavalla tai sitä seuraavalla laivalla. Nyt kesällä kun oma auto kiinnosti, niin silloin vain UECC Auto Energy toi bemareita suomeen, joten autoja saapui säännöllisesti kahden viikon välein.

Näin siis kun auto tulee euroopasta, muuten onkin sitten eri kuviot.

Jos auto tulee amerikasta, vinillä saa selville millä laivalla auto tulee atlantin yli. Ohjeita muistaakseni tän foorumin X5 osastolla ainakin.

Mutta kaikki ylläoleva on odotustenhallintaa, sillä lopulta myyjä tietää "missä se auto on" ... kannattaa myös kysyä, että oppivat että tuollaiselle seurannalle on tarvetta.
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

lnaukkar kirjoitti: 21 Loka 2020, 08:37 Kun tiedät VIN, niin voit kysyä netistä varusteet, sieltä saa valmistumispäivän kanssa aikanaan. Tehtaasta auto menee junalla Bremerhaveniin ja on satamassa parissa päivässä.
Joko tuo muuten toimii 17-merkin VIN-koodeilla ? Joku aika sitten tuo homma muuttui niin ettei 7-merkkiä enää riitäkään ja käytännössä kaikki ilmaiset vin-dekooderit lopettivat toimintansa saman tien.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Mä oon kanssa yrittäny etsiä netistä vin-dekooderia mutten ole löytäny vielä toimivaa. Oon kokeillu sekä koko vin:llä että 7 vikalla merkillä.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Vastaa Viestiin