Onko minua huijattu autokorjaamolla?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Zaikoni3D
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Heinä 2020, 00:41

Minulla on BMW 320CI Coupe v.-99. Elikkä tulin mökki tieltä ja huomasin että lämmöt nousivat autossa, mutta huomasin että ne laskivat normaalissa ajossa ja kun oli enemmän vauhtia. Vein auton korjaamolle ja he sielä sitten korjasivat flektin ja vesipumppu väljä se uusittiin. Soittivat 2 päivän päästä että auto on "korjattu"... hain auton ja seuraavana päivän ko ajoin töihi huomasin että lämmöt nousivat nopeasti ja alkoi punainen varotus valo palaa ja huomautan että ne nousivat vaikka vauhtia oli 100km/h. Ennen korjausta lämmöt pysyivät kurissa vauhdissa ja en ikinä nähny punaista varoitus valoa. Vein korjaamolle takasin ja totesivat että kansi on mennyt ja joutuisin maksamaan sen. Onko tässä teidän mielestä jotain hämärää ? Olisi kiva kuulla teidän mielipiteitä. Lisään vielä että eikö ne huomannut että kansi oli mennyt sillon ekalla kerralla kun se oli sielä korjaamolla, että onko tämä niitten vika että kansi on mennyt ?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

On mahdollista, että vesipumpun vaihdon jälkeen jäähdytysnestekierto on unohdettu ilmata, joka voi aiheuttaa ylikuumenemisen. Hyvä puoli on että yleensä hajoaa kannentiiviste, ei koko kansi.

Kuinka korkealle lämpömittari nousi kun meni "punaiselle"? Kuinka pitkään ajoit lämpömittari punaisella?

Onko siinä mallissa nimenomaan jäähdytysnesteen lämpömittari ettei moottoriöljyn lämpömittari?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kieltämättä tulisi mieleen pari kysymysmerkkiä.

-Paljonko ajoit punaisen varoitusvalon palaessa?
-Millä proseduurilla diagnosoivat kansivamman?
-Puhuivatko kannesta vai kansipahvista?

Jos se kansi tai kansipahvi on nyt vaihtokunnossa, niin on ainakin teoreettinen mahdollisuus, että tilanne on seurausta epäonnistuneesta remontista (käytännössä jäähdytysjärjestelmä jäänyt vajaaksi lie kutakuinkin ainoa potentiaalinen moka). Toisaalta on myös ainakin teoreettinen mahdollisuus, että kansivamma on hautunut ajan mittaan ja/tai seurausta jo siitä aiemmasta lämpiämisestä. Eikä se 21v ikäinen kansipahvi enää uusi ole (olettaen ettei sitä ole vaihdettu aiemmin).

Käytännössä näillä lähtötiedoilla on mahdotonta sanoa, millainen tapahtumien kulku on moottorin sisäisesti ollut.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Ilmeisesti "korjaamolla" ainakaan mitään koeajoa ei ole korjauksen jälkeen suoritettu. Olisi varmasti lämpojen nousu huomattu.
Viimeksi muokannut Heguli31, 12 Heinä 2020, 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Paljonko muuten ehti tulla ajoa auton noudon ja punavalon välillä? Oliko se heti eka kerta kun kone pääsi ylipäätään lämpimäksi asti, vai ehditkö ajaa siinä välissä?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

E46 eli M52tub20.. alumiinikansi menee herkästi kieroksi ylikuumenemisen seurauksena. Jos punainen valo syttyy, niin pitää sammuttaa välittömästi, tai mieluummin hoksata ongelma jo lämpömittarin noustessa, (tietysti liikenteessä joutuu vähän odottamaan pysähtyäkseen turvallisesti).

Mielestäni korjaamo ei hoitanut asiaa ihan oikein jos tällainen tapahtuu siellä käynnin jälkeen. Joko kaikkea ei huomattu, tai sitten isompi vika seurasi huonosti tehdystä korjauksesta.

Yleensä näin vanhoihin autoihin ei aleta tekemään kokonaista kansiremppaa, koska osat/työ maksaa kohtuuttomasti auton arvoon nähden. Koko moottorin vaihtaminen toiseen onnistuu nopeammin. Sitäpaitsi, jos he eivät osanneet ensimmäistäkään hommaa tehdä, niin miten he tästä korjauksesta selviäisivät???
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

lgr122 kirjoitti: 13 Heinä 2020, 06:25 Sitäpaitsi, jos he eivät osanneet ensimmäistäkään hommaa tehdä, niin miten he tästä korjauksesta selviäisivät???
Tässä kiteteytettynä koko himma. :thuup:
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Vastatakseen alkuperäiseen kysymykseen.. tuskin he tahallaan huijasivat, mutta kaikki ei myöskään onnistunut oikein.

Näihin vanhempiin löytyy aika hyvin neuvoja netistä. Fiksu asentaja pystyy tekemään paljon asioita ihan vaan lunttaamalla niksit youtubesta.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Vastaa Viestiin