Mistä näkeä onko autossa ohjelma?
Itsellä siis f10 530d bemu ja auton historiaa kun tiedustelin niin edellisen omistajan mukaan autossa ei olisi ohjelmaa mutta vanhemmassa ilmoituksessa ilmoitettu että olisi ohjelma. Mistä tämän saisi selvitettyä kun ei ole tietoa muista omistajista ja mitään dokumenttia ei löydy siitä että autoon olisi ohjelma laitettu.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Ainahan siellä joku softa on, muta että onko virisofta, se on se kysymys.
Merkkiliike voi kyllä vakioida auton, mutta sillä on hintalappu ja jos on tehty isompia muutoksia (tyhjennetty DPF, tulpattu EGR tms) niin hintalappu nousee, kun asentaja ruuvaa auton fyysisestikin vakioksi.
Toinen vaihtoehto on, että joku softaaja tarkistaa auton ohjelman. Huom, softaaja, joka tietää mitä tekee ja tuntee vakio-ohjelman pyynnit ja rajat.
Kolmas vaihtoehto on mittauttaa auton tehot dynamometrillä. Täyttä varmuutta tässäkään ei saa, koska esim. mainitut DPF ja EGR -poistot voi suorittaa myös tehoa muokkaamatta.
Neljäs, ehkä helpoin tapa on sitten tutkia auton suoritusarvoja OBD:n kautta. Täyskaasulla ajaessa voi logittaa pyydetyn ja toteutuneen ilmamassan ja verrata niitä vakion lukemiin (jotka pitää toki löytää tai tarkistaa vakioksi tunnetusta autosta), EGR aukeaman vaihtelevassa ajossa ja kysyä autolta korjaamotieturilla (ISTA tai vastaava) DPF:n kuntotietoja ja polttelustatuksia sekä mahdollisen SCR-järjestelmän statusta.
Merkkiliike voi kyllä vakioida auton, mutta sillä on hintalappu ja jos on tehty isompia muutoksia (tyhjennetty DPF, tulpattu EGR tms) niin hintalappu nousee, kun asentaja ruuvaa auton fyysisestikin vakioksi.
Toinen vaihtoehto on, että joku softaaja tarkistaa auton ohjelman. Huom, softaaja, joka tietää mitä tekee ja tuntee vakio-ohjelman pyynnit ja rajat.
Kolmas vaihtoehto on mittauttaa auton tehot dynamometrillä. Täyttä varmuutta tässäkään ei saa, koska esim. mainitut DPF ja EGR -poistot voi suorittaa myös tehoa muokkaamatta.
Neljäs, ehkä helpoin tapa on sitten tutkia auton suoritusarvoja OBD:n kautta. Täyskaasulla ajaessa voi logittaa pyydetyn ja toteutuneen ilmamassan ja verrata niitä vakion lukemiin (jotka pitää toki löytää tai tarkistaa vakioksi tunnetusta autosta), EGR aukeaman vaihtelevassa ajossa ja kysyä autolta korjaamotieturilla (ISTA tai vastaava) DPF:n kuntotietoja ja polttelustatuksia sekä mahdollisen SCR-järjestelmän statusta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Viides (ja huonoin) vaihtoehto on,että ajaa auton merkkiliikkeeseen huoltoon,jossa samalla reissulla ajetaan jotain moottoripuolen päivityksiä. Niin voi käydä niin,että auto jää "huoltoruutuun",eikä enää käynnisty. Mikäli siellä sattuu olemaan joku virisofta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 56
- Liittynyt: 07 Huhti 2019, 19:45
- Auto: BMW
Moi, mitä tarkoitat ”huoltoruudulla”?Heguli31 kirjoitti: ↑03 Maalis 2020, 15:08 Viides (ja huonoin) vaihtoehto on,että ajaa auton merkkiliikkeeseen huoltoon,jossa samalla reissulla ajetaan jotain moottoripuolen päivityksiä. Niin voi käydä niin,että auto jää "huoltoruutuun",eikä enää käynnisty. Mikäli siellä sattuu olemaan joku virisofta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Nykyään osa virisoftista osa tallettaa huijatun checksummin niin, että BMW:n omakaan diagnostiikka ei sitä huomaa.
Vähän enemmän kuin ärsyttävää. Sitten, kun autoon tulee moottoripuolen häikkää, ollaan ihmeissään, koska diagnostiikkahan on tavallaan hukassa, koska saa vääränlaista tietoa ja tekee päätelmät sen mukaan.
Siksi nykyään päivitänkin autojen ohjelmistot melkein saman tein, jos on vähänkin mystinen ongelma. Samlla saadaan nuo häröt pois.
Vähän enemmän kuin ärsyttävää. Sitten, kun autoon tulee moottoripuolen häikkää, ollaan ihmeissään, koska diagnostiikkahan on tavallaan hukassa, koska saa vääränlaista tietoa ja tekee päätelmät sen mukaan.
Siksi nykyään päivitänkin autojen ohjelmistot melkein saman tein, jos on vähänkin mystinen ongelma. Samlla saadaan nuo häröt pois.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Lähinnä sitä,että auto saattaa kyykätä kokonaan päivityksen jäkeen,jos auton mottorissa on vääränlainen moottori/virityssofta. Ja jää siten siihen korjaamon "huoltoruutuun". Eli paikalle jossa autoa rassattiin. Päivityssofta sekoittaa ajetun virisoftan ja ecu on sekaisin.
Tiedän ainakin yhden tapauksen,jossa E92 kopan 335i jäi merkkiliikkeen korjaamon huoltoruutuun,kun virityssoftaiseen ecu:n ajettiin huollon yhteydessä "viimeisimmät päivitykset".
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tuohan kuulostaa huolestuttavalta (nimim vaikka kuinka monta lastutettua vakioksi palauttaneena...). Mitähän tuo virisofta on autosta sotkenut, kun tuollaiseen päätyi. Kokeiltiinko laittaa virisofta takaisin?
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Tarkemmin en tiedä kuikka tapaus eteni/päättyi. Asia tuli vaan kerran silloisen Delta Bawarian palvelutiskillä puheeksi. Silloinen "huoltoneuvoja" tuosta kertoi,kun omaan laitteeseen kävin päivityksiä kyselemässä.