3-sarjan ja 4-sarjan cabriot

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

salmol kirjoitti: 22 Marras 2019, 10:33 Voi olla maakohtaisia eroja, mutta ainakin suomessa on M-Sport-alusta.
Voi olla, että Suomen maahantuoja on linjannut näin ja varustellut autot oletuksena M-alustalla, mutta:
A) maahantuojan oletuslinjauksiin on tyypillisesti saanut poikkeuksia vähintään lyömällä lisää euroja tiskiin
B) nyt puhutaan käytetyistä autoista, joten
B 1) kaikki vaihtoehdot eivät ole välttämättä kiertäneet Suomen maahantuojan kautta, vaan osa voi olla jälkituonteja
B 2) ajomäärä ja -käytös on ollut eri autoilla erilaista, joten myös rasitus ja kuluminen on ollut erilaista
B 3) käytetyssä autossa ei välttämättä kaikki osat ole enää samoja, millä kulkine on tehtaalta ulos rullannut - tämä toki usein kerrotaan, jos tavoitteena on ollut auton parantaminen alkuperäiseen verrattuna

Lopputuloksena käytetyt autot ovat yksilöitä, joten pysyn kannassani että kannattaa ostaa itseä miellyttävä yksilö. Foorumilla voidaan hyvin pohtia sitä, mitä vaihtoehtoja on tarjolla ollut mitäkin kautta milloinkin, mutta vain Lasse tarpeeksi kokeiltuaan tietää, mikä auto Lassen huulille nostaa riittävän leveän hymyn.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

Aero asian ytimessä. Tekee silti mieleni tarkentaa, koska kyllähän tässä voi Lassea auttaa.

Tärkeää olisi tietää onko Lasse kuinka HC ja avo on tarkoitus olla sekä ympärivuotinen käyttöauto että ainoa auto... Jos jatkuvakäyttöinen suolamuhjussa liuotettava, niin siihen käyttöön voi uhrata hyvinkin yhden F-sarjalaisen. Jos sofistikoituneempaan käyttöön, petroseksualistin valinta on selvä: E-sarja. Ilman auttamattoman vanhentunutta iDriveä. Sisustaa voi upata ja jenkkakonetta myös modernimpaan suuntaan vaihtaa. E92 muuttui ihan riittävän moderniksi näillä toimilla. Ja koska E-sarja on rasittava kojelautaan tökättävän avaimen kanssa, niin keyless go on pakkovaruste. Ja autovanhuksesta löytyy varmasti laitettavaa, mutta hankintahintakin on siedettävämpi, joten pelimerkkejä jää touhuun ihan mukavasti. Nimim. E92 pihassa 4kk, lähes yhtä monta kiloeuroa siihen nyt kipattuna... Mutta alkaa olla iskussa! On mielestäni oleellisesti laadukkaampi kuin esim F34 B48:lla tämä N52K voimalähteellä oleva herrasmiescoupe. (Näitä kun nyt omistuksen vuoksi erityisen helppo verrata, vaikka muuten perheautoa ja kaksiovista ei niin keskenään tarvitse arvottaa.) Vaimo usein osuu oikeaan - mutta E92 väittäessään Hyvinkääläisen nenänkaivajan märäksi uneksi, meni arvio pieleen. Kyseessä on laiskanpulskean vanhan romantikon letkeän sivistynyt ja hiljainen menopeli. Tämä lienee tunnelmallisesti totta myös katottomassa versiossa.

Summaten: F33 on käyttöautoksi varmasti näpsäkämpi. Disclaimer - N20 pitää kiertää kaukaa. E93 on harrastuneisempi, tunnelmallisempi sekä aidolla ohjauksella varustettu - ja siihen löytyy useita kivoja moottoreita. Mutta tietty nää on jo iällä, joten laittamiseen saa ja pitää varautua.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Suurin hyppäys naveissa E93:ssa tapahtui kun (auttamattoman vanhanaikainen) CCC vaihtui CIC:ksi. CIC ja NBT ovat suht samoja toiminnallisuudeltaan, ainoastaan jotain värejä vähän vaihdettiin ja tönkkö suomenkielikin tuli jossain vaiheessa mukaan.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

^Ach - es tut mir leid. Ylenkatsoin koko navigaattoriaspektin... En ole itse kokenut moiselle laitteelle tarvetta synnyinmaassa, vaikka tuollainen F34:ssa ruksittuna onkin. Toki saahan tuohon E93:een 2-din laitteitakin jälkiasennettuna ja sitten audiotkin voi laitella samalla. Jos siis tarvitsee handsfreen ja bt-audion lisäksi vaikka peruuttamiseen kameraa ja navigatorea perille löytämiseen. Tähän voisi kai tiivistää että E93 tarvinnee joitain modernisointeja - riippuen siitä mitä halajaa tai painottaa päivittäisessä käytössä/hankinnan yhteydessä. F33 mennee sellaisenaan, paitsi tietty jos tykkää kuunnella musiikkia. Silloin joutuu jälkiasennustouhuihin lähes jokatapauksessa.

Kiinnostuin tästä sen verran että vilkaisin tarjontaa. F33 ongelma näkyy olevan se, että suurin osa käytetyistä tarjokkaista on N20 voimanlähteellä. Ketjunvaihtoväli on suht lyhyt - mutta voihan sen kanssa varmaan elää. Sinänsä vaihtovalin voi antaa tulla vastaan koska ennen hajoamista alkaa vinkumaan aika reilusti - voi sitten vaihtaa tarpeen mukaan! Mutta tuon rumban välttänee valikoimalla joko useampia sylintereitä tai modernimpaa rivinelosta...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Vollgas kirjoitti: 22 Marras 2019, 11:32 Mutta oliko myös 5v sitten kun autoni tilasin?
(Minulla ollut M550d oli vaan tuota 435i xDrive Cabrioletia matalampi -sen etuspoileri otti moneen rotvalliin kiinni ja 4-sarjalaiselle sama paikka ei tuota ongelmia.)
Itselläni oli 2014 420xd GC ja siinä oli M-Sport-alusta, muttei madallettu, kun nelaria ei madalleta. Eli sinullakin on, mutta normikorkuisena.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

Ympärivuotiseen käyttöön ainoaksi autoksi katselen, josta varmaan 60% pk-seudun sohjossa. Referenssi on ainakin tekniikkansa ajanmukaisuudessa onneksi aika anteeksiantava, eli Volvo C70, jolla on tullut 7 vuodessa mittariin 140.000.

F ei oikein istunut, vaikka ajettavuus suoralla tiellä oli loisto ja turbon tehot hienot. Kuitenkin, tykkään hivenen enemmän kärrystä, joka istuu kuin hanska käteen. Tämä ei ihan istunut, ainakin huonommin kuin 40-sarjan alustalle tehty C70.

Seuraavaksi on tosiaan vuorossa 330-335. Uskoisin, että perstuntuma on välittömämpi, mutta saas nähdä.

Muuten, päättymättömässä sarjassamme pk-seudun automyyjät: koeajo ja pyyntö tarjouksesta viikko sitten. Arvatkaas onko tullut tarjousta vieläkään?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Heti montakin! Eiku.. ei.

Mulla on muuten C70 olllut kahdesti vaihtoehtolistalla. Spekseiltään sopivaa yksilöä ei kuitenkaan ole kohdalle osunut edes koeajattavaksi, ennenkö nimi on vilahtanut alle bemarin kauppakirjaan - enste alle tuli E93 ja sen seuraajaksi E88.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

C70 on sikäli hankala löytää, että niitä ehdittiin rekisteröidä Suomeen vain 94 kpl 2007-13, eli ei oikein ole mistä valita. Sitten kun niistä ottaa manuaalit ja dieselit vege, ja yrittää löytää turbon, joka on se ainoa joka jollain lailla liikahtaa, voikin melkein ottaa nimet selville ja soittaa suoraan niille viidelle tai kuudelle :)

Kävin aikanani Olarin Biliassa koeajamassa, kun tuli markkinoille. Myyjä kysyi, että ethän vaan halua ostaa, kun nämä menee kaikki jenkkeihin, ja Suomeen näissä on yli vuoden toimitusaika. Taas tätä päättymätöntä sarjaa pk-seudun automyyjistä
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

Lasse Tikka kirjoitti: 25 Marras 2019, 19:07 Ympärivuotiseen käyttöön ainoaksi autoksi katselen, josta varmaan 60% pk-seudun sohjossa. Referenssi on ainakin tekniikkansa ajanmukaisuudessa onneksi aika anteeksiantava, eli Volvo C70, jolla on tullut 7 vuodessa mittariin 140.000.

F ei oikein istunut, vaikka ajettavuus suoralla tiellä oli loisto ja turbon tehot hienot. Kuitenkin, tykkään hivenen enemmän kärrystä, joka istuu kuin hanska käteen. Tämä ei ihan istunut, ainakin huonommin kuin 40-sarjan alustalle tehty C70.

Seuraavaksi on tosiaan vuorossa 330-335. Uskoisin, että perstuntuma on välittömämpi, mutta saas nähdä.

Muuten, päättymättömässä sarjassamme pk-seudun automyyjät: koeajo ja pyyntö tarjouksesta viikko sitten. Arvatkaas onko tullut tarjousta vieläkään?
Eipä tuo itselläkään tuo E92 mikään harrasteauto ole, sillä suhataan jokainen arkipäivä Metsälä-Käpylä-Koivuhaka-Metsälä tarhareissu/työmatka. Hyvin toimii 6-vuotiaan kuskauksessa ja töihinkin pääsee ja mikä tärkeintä - sieltä pois! Tosiaan monella tapaa E laadukkaampi kuin F:t mitä itsellä ollut (F31, F34 & F34 LCI). Omat E:t (E84, E87 & E92) on olleet laadukkaampia sisustaltaan ja paremmin äänieristettyjä mitä F:T. Ja hydraulisen tehostimen saattelemana ihan ratista ohjattavissa, toisin kuin F:n suuntaa antava kevyt-ympyrä, joka on kuskin eteen pultattu. F vain perhanasti E:tä modernimpi ja mukana tuleva ZF aivan loistelias loota - joten perheauton valinta selvä. Vaimo muutenkin tykkää tuosta tunnottomasta ohjauksesta, lienee enemmän tämän päivän BMW:n kohderyhmää hän kuin minä. Esim G20 oli minulle kauhistus, kuin olisi tietokoneen sisään istunut. Ja toki, ohjaus oli tunnokkaampi kuin ennen, mutta kun vähän henkevämmin ajoi eri kulkualustoilla, kävi ilmi että ohjaus vain valehtelee taitavammin olevansa parempi kuin ennen...

Mutta siis aiheeseen. Petroseksualismin voi yhdistää käyttöautoiluun kyllä - katottomuuskin lienee koeponnistettu E93:n osalta kotimaisissa vuodenajoissa niin täydelleen, että yllätyksettömiä kilometreja sillä saanee. Nyt vaan koeajamaan ja sopivaa yksilöä metsästämään! Suosituksena föönittömyys ja mukavuusvarustukseen avaimet taskussa kulkeminen.
Vastaa Viestiin