Avunpyyntö ideoita hankintaan

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
JohnB
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Syys 2010, 23:57

Avunpyyntö asiantuntijoille

Vanhempien talviautona toiminut e39 alkaa olla siinä kunnossa että vaihto on edessä. Nyt paukkui joku ABS:n boksi ja isä joka on tottunut asioimaan marmorilla totesi kustannusarvion olleen ”pirun kova”.

Mitä hakea Saksasta tilalle kun budjetti noin 25ke? 518 ja 520 dieselin vuodelta 2014? 523 tai 528 kolmelitraisena vuosilta 2010-2012? Tai jotain ihan muuta. Kaikki ideat tervetulleita.

-jb
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei huonoja ideoita. Nelosdieseli vs kutosbensa vertailussa kannattaa huomioida autoveron ero. Toisaalta saksalainenkin arvostaa nuukuutta ja isommat bensakoneet on siellä halvempia. Samassa hintaluokassa on myös X3/X4, kannattaa ehkä kokeilla jos tykkääkin korkeammasta autosta paremmin. Keski-Euroopassa on paljon autoja erittäin hyvällä varustelulla, hintaero karvalakkivarusteiseen ei ole läheskään yhtä suuri kuin Suomessa.

Ja tarkista myös Ruotsin hintataso, osa malleista on valuuttakurssin vuoksi siellä edullisempia kuin Saksassa.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

E39:n ABS-boksin saanee korjattua parilla sadalla ja uuden saa 500:lla. Aika paljon vähemmän kuin 25k€...
Toki jos se E39 on jo muutenkin rapeassa kunnossa, niin ei siihen omaisuutta kannata upottaa.

Ei enää takuunalainen 5-sarjalainen voi huonolla tuurilla olla melko kallis ostos, jos merkkihuolto on ainoa korjauspaikka. Dieselinä se toki voi myös syttyä palamaan... 25k€:lla saa esim. uuden Kian pitkällä takuulla.
JohnB
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Syys 2010, 23:57

TJJ kirjoitti: 10 Marras 2019, 17:37 E39:n ABS-boksin saanee korjattua parilla sadalla ja uuden saa 500:lla. Aika paljon vähemmän kuin 25k€...
Toki jos se E39 on jo muutenkin rapeassa kunnossa, niin ei siihen omaisuutta kannata upottaa.
Toki korjaus aina edullisempi mutta kun kilometrejä tuntuu tulevan niin ehkä vielä yksi ”viimeinen” auto on syytä hankkia.

Itselle tuli yllätyksenä että jopa 2010 vuoden autoja saa PremiumSelectionin alla eli kahden vuoden takuulla. Ei ihan huono jos löytyy sopiva. Noin vanhassa bensaversionkin verot jää alle viiteen tonniin.

Edelliseen kommenttiin, X3 tosiaan vaihtoehto sekin.
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

Vaikuttaa että JohnB on sekä läheisissä että hyvissä väleissä vanhempiensa kanssa, puheet Kia:sta voivat tätä laivaa heiluttaa. Tietty jos halutaan status quon suhteen muutoksia, niin onhan noita vaikka mitä tarjolla, VW-grouppia ja mitä näitä nyt onkaan... Mutta kun kerran BMW:täkin tehdään, niin miksi pitäisi valita joku muu? Ja kun tälle matkalle on lähdetty, niin miksi ottaa mitään muuta kuin suora bensakutonen ilman fööniä ja sen yhdistäminen ZF:n 8-loviseen lienee erinomainen vaihtoehto. Ellei välttämättä kaipaa hydraulista ohjaustehostinta. Kuten itse kaipasin - ja silloin voi ZF:stä uhrata pari lovea. Tosin kun talvikulkineesta puhutaan, niin F10 taitaa vaatia version 528i että saa xDriven kylkeen. Ja olikohan tuo sitten jo ahdettu rivinelonen - N20 sarjan moottori on vähäsen niinkuin dealbraker. Jos F10/F11 rivikutosella bensanelikkona Zahnradfabrik Friedrichshafenin 8-lovisella, niin se lienee noihin spekseihin se paras ja suositeltavin laitos. Ohjaustehostimesta huolimatta (vai onko näihin eksynyt ikunaan hydraulista ruoria? Jos on, niin voisi itsellekin mennä etsintään). X3/X4 kokoonpanotehdas sijaitsee Spartanburgissa, SC. Syvästä Etelästä tulee ihan mielenkiintoisia ja hyviäkin asioita, kuuluuko BMW näihin, sitä voi tutkiskella omassa sydämessään. Tässä nyt tuli hiukan ajatuksenvirtaa, ja saattaa olla että suosituskin sellaiseen laitteeseen, jota ei ole kuunaan linjalta edes ulos tullut. Tsemppiä valintaan ja sopivan yksilön etsintään!
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

lerppu kirjoitti: 11 Marras 2019, 13:45 Mutta kun kerran BMW:täkin tehdään, niin miksi pitäisi valita joku muu? Ja kun tälle matkalle on lähdetty, niin miksi ottaa mitään muuta kuin suora bensakutonen ilman fööniä ja sen yhdistäminen ZF:n 8-loviseen lienee erinomainen vaihtoehto.
En kyllä ymmärrä, että miksi ilman fööniä. :dumb: Antaa vaan niin mahtavasti enemmän voimaa ja ihan sivistyneesti, eli ei mitään vanhaa turboviivettä tai potkua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ihan enstennähän isukin pitää mennä peililtä kysymään, että mitä tahtoo. Siinä missä viitonen ja eri äksät ovat varmaan potentiaalisia vaihtoehtoja, voinee ilmaan heittää myös ajatusleikkeinä 3/4/7 ja 3GT/5GT -mallit.

Tahtooko isä dieselin tankkausvälin vai bensakoneen ylärekisterin? Tarjoaako ajoprofiili dieselille sopivat matkat ja lämmöt DPF-poltteluun vai onko hiukkaspönttö tukossa vuoden sisään? Tälläisiä kysymyksiä herää enstemmäisenä mieleen moottorinvalinnasta. Tiettyhän kutonen on kutonen, etenkin kun on Bemarista kyse.

Mikään näistä ei ole geneerisesti oikeampi auto kuin toinen, vaikka tarjoavat laajan kavalkadin kulkineita, eikä me - tai kukaan muukaan - siksi voida vinkata että mikä on se oikea. Kyllä eniten joutuu kuuntelemaan omaa mieltänsä autoa valitessa, silloin pettyy vähiten. Teknisiä nyansseja kannattaa tietty udella foorumeilta (malliin oliko juuri tää moottori johonkin tyyppivikaan yhteydessä).

Kannattaa käydä katselemassa ja koeajelemassa erilaisia malleja ja versioita, niin pääsee paremmin jyvälle siitä, mikä on itselle se mieluisin kokonaisuus.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

salmol kirjoitti: 11 Marras 2019, 15:44
lerppu kirjoitti: 11 Marras 2019, 13:45 Mutta kun kerran BMW:täkin tehdään, niin miksi pitäisi valita joku muu? Ja kun tälle matkalle on lähdetty, niin miksi ottaa mitään muuta kuin suora bensakutonen ilman fööniä ja sen yhdistäminen ZF:n 8-loviseen lienee erinomainen vaihtoehto.
En kyllä ymmärrä, että miksi ilman fööniä. :dumb: Antaa vaan niin mahtavasti enemmän voimaa ja ihan sivistyneesti, eli ei mitään vanhaa turboviivettä tai potkua.
Talvikäyttöpeliin kaasuvaste ja lineaarinen voimantuotto lienee outright suorituskykyä oleellisempia määreitä. Itsellä 10/34 kulkinetta on olleet pakokaasuahdettuja, kolme tosin juopottelivat paholaisenmehua. En siis missään nimessä tohdi TURBO dissaukseen lähteä, varsinkaan kun kasari on niin in... Ja onhan tuossa pihassa tuo B48 kökkimässä, kai sen suht moderniksi voi mieltää, kun ovat koonneet sen '17 - en siis wanhasta puhaltimen viikkoviiveestä tässä ketään koittanut varoitella. Lähinnä se oli mielessä että budjettiraamissa on BMW:llä sekä maineeltaan luotettavampia että epäluotettavampia voimanlähdevaihtoehtoja tarjolla. Itsellä myös näistä kokemuksia (2/6 BMW:tä ketjuvammaisia), ikävä kyllä ei siis ainoastaan interneetin rajattomasta viisaudesta ammennettuja.

Tuntuu kuitenkin olevan tälläkin forumilla asian ytimessä käyttäjä, jonka toisaalla olen oppinut erilaisella nimellä tuntemaan. Eipä tuohon lisättävää ole, lähinnä kai se, että moottorien maineet perustuvat aina johonkin. Riski/reward on sitten itse arvioitava.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti: 11 Marras 2019, 15:44
lerppu kirjoitti: 11 Marras 2019, 13:45 Mutta kun kerran BMW:täkin tehdään, niin miksi pitäisi valita joku muu? Ja kun tälle matkalle on lähdetty, niin miksi ottaa mitään muuta kuin suora bensakutonen ilman fööniä ja sen yhdistäminen ZF:n 8-loviseen lienee erinomainen vaihtoehto.
En kyllä ymmärrä, että miksi ilman fööniä. :dumb: Antaa vaan niin mahtavasti enemmän voimaa ja ihan sivistyneesti, eli ei mitään vanhaa turboviivettä tai potkua.
Mikään noista sun sigun entisistä autoista ei tuota voimaa niinkuin esim N53B30. Käypä joskus ajamassa jumalaisen kauniisti laulava suora bensakuutonen. Toki turboilla tostakin koneesta saadan enemmän tehoa, mutta monille 272hv on jo tarpeeksi vaikkapa 3-sarjassa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
JohnB
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Syys 2010, 23:57

Kiitos kaikille asiallisesta pohdiskelusta. Yritän raportoida miten asia etenee.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Juha kirjoitti: 11 Marras 2019, 20:12 Mikään noista sun sigun entisistä autoista ei tuota voimaa niinkuin esim N53B30. Käypä joskus ajamassa jumalaisen kauniisti laulava suora bensakuutonen.
Amen. Siinä on vaan se riski, että sitten ei oo muuta vaihtoehtoo tai jos ostaa muun, niin palaa miettimään sitä kutosta koko ajan...
Vastaa Viestiin