Lastutus

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

Onko raadilla kokemuksia kahden litran 320 E93 -bensakoneen lastuttamisesta? Sellaisenaanhan se on onnettoman tuhnu.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Siis turboton vehje? Ei mitää mahdollisuutta saada 2 hv enempää lastuttamalla. Jos siinä on turbo, niin vie vaikka motorbit.fi paikkaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

Kiitokset, tästäpä oli samantien iso apu.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, 2-litrainen vaparihan tuo on ja ilmoitellaan näköjään jo tehtaalta luokkaa 150+hp ja 200+Nm lukemia ollen reippain 4-sylinterinen noissa (eli ei ole tarvinnut softalla pahemmin kuristella), niin ei se enää kauheasti softalla piristy. Epäilemättä aika rauhallinen laite, kun E93 on aika painava auto.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

Jess. Motorbitista tuli myös järjettömän suuri apu. Pyysivät valmistenumeron, ja sen saatuaan tarkistivat, onko siinä turbo vai ei. Sen mukaan kyseessä on BMW:n vapaastihengittävä N43B20A tyyppinen moottori, ja antoivat ymmärtää, että se on N46-moottorin ohella yksi huonoimmista koneista, mitä BMW on ikinä tehnyt.

Pirun hienoa duunia heiltä, ja pirun huonoa automyyjältä, joka vakuutti, että kyllä siinä turbo on.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Myyjään kannattaa aina luottaa, koska jumalaan ei voi. Ei kai E9x -sarjaan ole ikinä tehtaalta pultattu muita bensaturboja kuin 35i:n yli 300hv kuutoskoneita.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Lasse Tikka kirjoitti: 16 Loka 2019, 13:49 kyseessä on BMW:n vapaastihengittävä N43B20A tyyppinen moottori, ja antoivat ymmärtää, että se on N46-moottorin ohella yksi huonoimmista koneista, mitä BMW on ikinä tehnyt.
Tämä pitänee valitettavasti paikkansa. Jakopäät ainakin menee vissiin järjestään... N47 on se kaikkein kamalin.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

Typeriä tämmöiset väkisinmyyntiyritykset, etenkin kun tuosta olisi jäänyt kiinni heti. Onneksi näihin en ole montaa kertaa törmännyt. Prkl nyppii vain sikäli, kun itse olen juuri duunannut oman koslani jakopään hihnan ja alatukivarsien helojen vaihtoa myöten omasta mielestä hyvään vaihtokuntoon. Sitten tällanen ammattijamppa puhuu ihan mitä sattuu.

No mut tämmöstä. Pistänpä alarajan kolmen litran koneeseen, niin ei tarvitse viritellä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ei ne lähtöpään kuutosetkaan mitään armottomia tykkejä sitten ole, en menisi vannomaan siitä viritystarpeesta (sentään softaraiskattu 3.0 viriää ihan ok softalla). Mulla oli tuollainen 325i ja 1830kg omamassa piti kyllä huolen siitä, että meno oli enempi leppoisaa kuin varsinaisesti rivakkaa. Mukava auto kyllä, ei siinä mitään.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

OK, tämäkin on hyvä tietää. Mitenkäs Juha, kun sulla on näköjään ollut E46 325i cabrio, olitko tyytyväinen?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Aero kirjoitti: 17 Loka 2019, 00:27 Ei ne lähtöpään kuutosetkaan mitään armottomia tykkejä sitten ole, en menisi vannomaan siitä viritystarpeesta (sentään softaraiskattu 3.0 viriää ihan ok softalla). Mulla oli tuollainen 325i ja 1830kg omamassa piti kyllä huolen siitä, että meno oli enempi leppoisaa kuin varsinaisesti rivakkaa. Mukava auto kyllä, ei siinä mitään.
Juu, ensimmäinen toimenpide tuolle 325i 3.0:lle on, että päästetään kuristetut tehot takaisin moottoriin. Ilman teknisiä muutoksia pelkällä ohjelmoinnilla tulee se reilu 30hv ainakin "takaisin". Sitten vasta moottorin luonne on sellainen kuin kuuluu. Semmonen ilmava, muttei mikään raju siltikään, kuten sanoit. 6s paikkeille pääsee 0-100.

Lasse: E46 cab vaatii kyllä koko ajan pientä näpertelyä. Tuolta voi käydä lukemassa koko tarinan https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=374065
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

Aika näpertelyä :) Kolmen litran E93 on satavarmasti parempi. Näköjään niidenkin kanssa joutuu kuitenkin vähän näpräämään. Jostain ymmärsin, että N55 olisi paras versio, tiedä häntä sitten. Enidei, cabriolla olen suhannut nyt kuuden talven verran joka päivä, ja tykännyt olen kovasti. Ison kynnyksen takana olisi luopua enää, etenkin kun poika ei enää sitä lainaile. Kylältä jälestäpäin kuulin, että oli ajanut kaverinsa kanssa katto auki nollakelissä..
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, N55 on sellainen reilu 300-heppainen turbokone, sillä suattuapi liikahtaa jo ihan kivasti :)

Uteliaana pitää kysyä että mikäs se nykyinen talviavo on? Minä vetelin 2 talvea E93:lla ja nyt on toka lähdössä E88:lla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

Olen vaihtamassa merkkiä. Nykyinen on 2008 mallin Volvo C70. Ostin 2012 syksyllä, kun mittarissa oli 29.000 km ja nyt on vajaat 170k. Yllättävän hyvin on pelannut, on parempi ajaa ja lämpimämpi kuin aiemmat S60:t. Ei falskaa pesussakaan, eikä katon kanssa ole ollut kuin yksi ongelma: tietokone ilmoitti, että katto on vaurioitunut. Ei kuitenkaan ollut, vaan yksi antureista oli sökö. Muuten ei mitään, nothing niente nada.

Nyt olen ajatellut, että olen valmis siirtymään ylempään liigaan, Volvo-vuosien ja neljän kärryn jälkeen. Näin Bemareista puheenollen heh :)
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Ääni täältä myös N55-koneelle. On hyvä mylly. Vääntää ja vetää alhaalta loppuun asti apinanraivolla ja kulutus maltillinen. Ja siinä on varaa lastuttaa. Jos vanhemmissa malleissa pysyy niin ei N54 huono ole. Isoissa vapareissa alkaa olemaan nykymittapuussa vähän tömäkkä kulutus ja sitä kautta vuosittainen huvivero. Vaikka onhan M54 hieno kone, etenkin vaikka vanhaan ykkössarjaan yhdistettynä.

Kangaskattoavolla vetelin myös muutaman vuoden kesät talvet. Ei mitään ongelmaa tai syytä olla käyttämättä. Eikä mitään syytä olla kova kattoinen. Nyt tosin tulevaksi talveksi arkistoin auton talliin kevättä odottamaan.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

Ehkä pitäisi aloittaa uusi säie, mutta kun meitä avoautojen käyttäjiä on näköjään täällä muutama, mitä mieltä 4-sarjan cabrioista? Pirun paljon siistimpi, kuin 3-sarjan vehkeet.

Koneista 3 litran bensa-N55 on tosiaan melkoinen tykki, mutta näyttääpä kahden litran myllyssäkin olevan heppoja 245.

Mutta takaisin lastutukseen: nelossarjan kahden litran perusdiesel (185 hv) on näköjään suht rauhallinen. Olenko ymmärtänyt oikein, että lastuttamalla siitä saa irti jopa 235 HV? Onko kokemuksia?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Lasse Tikka kirjoitti: 18 Loka 2019, 12:32 Ehkä pitäisi aloittaa uusi säie, mutta kun meitä avoautojen käyttäjiä on näköjään täällä muutama, mitä mieltä 4-sarjan cabrioista? Pirun paljon siistimpi, kuin 3-sarjan vehkeet.

Koneista 3 litran bensa-N55 on tosiaan melkoinen tykki, mutta näyttääpä kahden litran myllyssäkin olevan heppoja 245.

Mutta takaisin lastutukseen: nelossarjan kahden litran perusdiesel (185 hv) on näköjään suht rauhallinen. Olenko ymmärtänyt oikein, että lastuttamalla siitä saa irti jopa 235 HV? Onko kokemuksia?
Minulla oli 420xda ja siinä ohjelma. Tehoa oli ehkä noin 230 hv ja 440 nm vääntöä, todella hyvä meno ja muutti autoa aivan merkittävästi. Suosittelen ohjelmistopäivitystä tuohon 2 litran perus-dieseliin. Tuli kyllä todella ripeäksi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin