Auton haku Saksasta

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Kumppari555
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Syys 2019, 17:14

Moro,

Olisi tarkoitus hakea tässä jollain aikavälillä bemmiä saksasta ja haluaisin kuulla vähän kokemuksia niiltä jotka sieltä on auton lähiaikoina hakenut.

Mallina olis 530 xdA F11 M-sport vm.2013-2015 ja kilometrit max.125tkm

Mites onko tuo kilometrien väärentäminen enään tuon ikäluokan autoon mahdollista? Tarviiko sitä jännittää? Etenkin kun sähköinen huoltokirja.

Onko jotain erityisiä tarkastelun kohteita joihin kiinnittää huomiota esim. tyyppivikoja?

Onko tuontiautolla vs. suomiautoon mahdollisessa jälleenmyynnissä hintaeroa?
Ja ylipäänsä onko edes kannattavaa hakea enään tänäpäivänä ulkomailta autoa?


Mites verotusasiat? Onko mahdollista itse vaikuttaa veron määrään? Esim jättää ilmoittamatta joitain varusteita?
Tarkastaako joku tietoja joita on ilmoitettu? Esim. jos ilmoittaisi auton karvalakki varustelutasolla?

Vähän voi olla sekavia ja typeriä kyssäreitä,mutta ei oikeen vielä oo tuosta auton hausta kokemuksia ja olis kiva kuulla siitä vähä kokeneemmilta.

Jos on joitain vinkkejä mitä ottaa huomioon niin saa toki niistäkin kertoa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kilometrien väärentämistä edelleen tapahtuu, tarpeeksi komponentteja vaihtamalla se onnistuu edelleen. iDrivessä näkyvä sähköinen huoltokirja on erittäin helppo väärentää, mutta merkkihuollon järjestelmässä on varmempi tieto tehdyistä huolloista. Eri asia antaako merkkihuolto sinulle tietoa jos et ole vielä auton omistaja etkä ole merkkiliikkeestä sitä ostamassa (GDPR). Minun seuraava auto tulee todennäköisesti muutaman vuoden vanhana saksalaisesta merkkiliikkeestä ostettuna.

Saksastahan nämä on kaikki tulleet alunperinkin, eli käytettynä tuotu ei sinänsä ole erilainen. Enemmän merkitystä on auton historialla (omistajien lukumäärä, huoltohistoria), oli kyseessä Suomi-auto tai uitettu. Tällä hetkellä suurin osa käytetyistä autoista tuodaan Ruotsista, kun siellä on mm. valuuttakurssien vuoksi halvempaa. Tosin jotkut mallit on tällä hetkellä Saksassa halvempia, kannattaa vertailla.

Verottaja osaa klikata esiin muutamassa sekunnissa auton VIN-koodilla avoimesti löytyvän tehtaan varustelistauksen, ei kannata valehdella varusteista.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Verottajaa ei kauheasti näyttäisi nuo varusteet kiinnostavan. Itse olen tuonut viimeisen puolentoistavuoden aikana kolme aikalailla tappiin varusteltua 1-3v autoa ja kaikkein verotuspäätöksessä lukee "ei lisävarusteita" , vaikka varmasti on kaikki ilmoitettu.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Mutta mitä on tapahtunut verotukselle? Tässä Saksan markkinoita taas tähyilen aikani kuluksi ja ihmettelin veropäätöksiä. Bensakoneitako ei enää voi oikeastaan harkita lainkaan?

Ihan nyanssina kuvassa 640i avojen verotuspäätökset. Vuonna 2015 kun omani toin oli kovin systemaattinen linja. Kolmen otannalla jotka kaikki noin 4 vuotta vanhoja ja aika vähän ajettuja on veron suhde verotusarvoon hyvin vakio.

Mutta sitten vuoden 2019 päätös joka koskee 7 vuotta vanhaa vastaavaa ja jolla on ajettu enemmän on vero vielä korkeampi. Aika karua.
640i_verotuspäätöksiä.jpg
640i_verotuspäätöksiä.jpg (118.82 KiB) Katsottu 6129 kertaa
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Taikaa on ainakin käyttöönottopäivässä. Noissa kolmessa on veroprosenttina 27,5, joten 2009-2012 -taulukosta katsottuna veroprosenttia vastaava co2 -päästö on 185g/km. 1.4.2012 voimaantulleen taulukon mukaan 185g/km -arvolla tulee veroprosentiksi 32,5. Joku siinä vielä toki mättää, kun kuvasti veroprosentti on 46,2, jolla päästön pitäisi olla 288g/km. Onko tuo yksilö USA-malli tms, jolle ei EU-päästölukemaa ole inssi löytänyt?

Edit: ai niin, piti linkittämäni, että veroprosenttitaulukoita löytyy tuolta: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/au ... prosentit/
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Jos autossa on jo sähköinen huoltokirja, sen väärentäminen on toisaalta hyvin helppoa, toisaalta mahdotonta.
Kun autoon tehdään huolto ja samalla autoon ajetan tuo huoltotieto, se poistaa autosta kaikki merkinnät (oli ne tehty sitten miten tahansa) ja ajaa koko huoltokirjan Saksasta (oli auto sitten huollettu missä tahansa) autoon.
Itse näen tuon koko huoltokirjan BMW:n järjestelmästä.
OT: sinällään hassua, että, jos olen ostamassa utoa, josa on perinteinen vihko, voin sitä ihan vapaasti tutkaill autoliikkeesseä ennen auton ostoa.
Jos olen ostamassa auto sähköisellä huoltokirjalla, minun pitää saada jotkut special access oikedet, jotta voisin sitä tutkia :mad:
Alkuperäisen kysyjän muihin kohtiin. Laske ja päätä itse kannattaako hakea. Ainakin 50000 tänä vuonna päätyy siihen, että kannattaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kumppari555
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Syys 2019, 17:14

Mites tuo, että jos ottaa euro5 sijasta euro6 (joka ilmeisesti urea vehje) onko sillä kuinka paljon eroa päästöihin ja sitäkautta verotukseen?


Kuinkas mahdollisessa isommassa porsimistilanteessa pian oston jälkeen saksalaisten liikkeiden kanssa hoituu tälläset tilanteet vai joutuuko automaattisesti itse maksumieheksi?

Ruukaako noissa saksan malleissa olla yleensä tehdaswebastoja vai onko tyyliin aluekohtasia, että pohjoisessa enemmän kun etelässä?
Että jos ei ole niin voisi olla varmaan kannattavaa asennuttaa jo saksassa tai mahdollisesti käydä virossa laitattamassa?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Mites tuo, että jos ottaa euro5 sijasta euro6 (joka ilmeisesti urea vehje) onko sillä kuinka paljon eroa päästöihin ja sitäkautta verotukseen?"

Ei suoranaisesti , mutta urearuiskutus taitaa hiukan nostaa polttoaineen kulutusta ja sitä myöten CO2 sidonnaista veroa. Noita euro 6 diiseleitä on kyllä tarjolla ilman kusiruiskutustakin jonkin verran.
Vastaa Viestiin