320 - Bensa vai diesel

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Auton vaihto mietinnässä ja olen yrittänyt harkita, että joko olisi aika vaihtaa 20 vuotta mukana vaihtuneet diesel kulkineet bensaversioon.
Kilometrejä tulee nykyään vuosittain 20-25tkm ja automaatti-neliveto on ainoa raja-ehto ja 320-sarjalainen vm. 16-17 olisi se sopiva sekä ihmisille, että kukkarolle.

Kovasti yrittänyt vatuloida jotta kumpiko se olisi järkevämpi näistä kahdesta vaihtoehdosta sitten nykypäivänä mutta umpikujaan aina päätynyt kun en keksi selkeää viisasten kiveä. Kenties täältä tulisi hyviä ajatuksia..?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jos noin paljon ajaa, niin Diesel lienee parempi vaihtoehto. BMW:n dieselit kuluttavat vähän, mutta bensat kuluttavat paljon. Tyyliin diesel-neliveto menee matkaa 5 litraa/100km, kun bensa hörppii nelivetona yli 7 litraa. Jos siis kulutus on 2 litraa enemmän, niin dieselvero huomioidenkin tulee diesel edullisemmaksi. Toki sitten voi spekuloida jälleenmyyntiarvolla, mutta tässä vain laskelmia kulutuksesta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

salmol kirjoitti: 23 Huhti 2019, 10:58niin dieselvero huomioidenkin tulee diesel edullisemmaksi. Toki sitten voi spekuloida jälleenmyyntiarvolla, mutta tässä vain laskelmia kulutuksesta.
Ja sellainen pikku juttu, kun bensapelejä on selvästi vähemmän mynnissä ja ne ovat tyypillisesti siksi kalliimpia ostaa.
Ja, koska valikoima dieseleissä on huomattavasti suurempi, saa helpommin itselleen sopivan pelin juuri niillä varusteilla ja väreillä, kun haluaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

wsaarja kirjoitti: 23 Huhti 2019, 10:54 Auton vaihto mietinnässä ja olen yrittänyt harkita, että joko olisi aika vaihtaa 20 vuotta mukana vaihtuneet diesel kulkineet bensaversioon.
Kilometrejä tulee nykyään vuosittain 20-25tkm ja automaatti-neliveto on ainoa raja-ehto ja 320-sarjalainen vm. 16-17 olisi se sopiva sekä ihmisille, että kukkarolle.

Kovasti yrittänyt vatuloida jotta kumpiko se olisi järkevämpi näistä kahdesta vaihtoehdosta sitten nykypäivänä mutta umpikujaan aina päätynyt kun en keksi selkeää viisasten kiveä. Kenties täältä tulisi hyviä ajatuksia..?
Jos pääomakulua ei huomioida niin taitaa diesel tulla vähän halvemmaksi, mutta ero ei kyllä ole kovin iso.
Taitaa dieseleistä olla parempi valikoima ja päästökohujen myötä käytettyjen hinnat vahän halvempia kuin bensakoneisten.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Jos ei rahaa mietitä niin kumpi on kivempi?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Diesel ajossa väännön ansiosta tuntuu rennommalta, mutta miinuksena sitten kuitenkin meluisampi. Itse ottaisin auton yksilönä kunnon, hinnan ja varusteiden perusteella. Kumpi nyt sitten sattuu olemaan voimalinja, niin ei olisi kynnyskysymys ainakaan mulle.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mulla oli täsmälleen samanlainen valintatilanne samoilla ajomäärillä muutama vuosi sitten. Laskin että ei olennaista merkitystä kummalla polttoaineella ajaa, voisi oikeastaan ajaa vaikka veekasillakin mutta niiden autoverot on tolkuttomia. Dieseliin valinta kallistui siksi että vuosimalliltaan tuoreet bensakonaiset on kaikki varsin vähän ajettuja, dieseleitä on myyntitykkien entisiä tarjolla paljon mukavammalla hinnalla. Ja kun näillä ajomäärillä auto ehtii käsissäni kuitenkin ensin vuosimallivanhaksi ennen kuin kilometrejä on mittarissa liikaa. Löysin sitten 16kk vanhan 93tkm ajetun, hinta oli niin paljon uutta halvempi että ei ole harmittanut edes sen jälkeen kun työmatka lyheni puoleen, ja nyt bensakoneisella tankkaus+verot olisi halvempi kuin dieselillä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

wsaarja kirjoitti: 23 Huhti 2019, 17:20 Jos ei rahaa mietitä niin kumpi on kivempi?
Riippuu aika reilusti kuskista.

Järki sopivasti sivummalle, mars kauppaan koeajamaan molempia ja osta se, josta itse tykkäät enemmän. Sinä sillä kuitenkin ajat enemmän kuin kukaan meistä muista, joten oma mielipiteesi on se tärkein kriteeri.

Jos et huomaa voimalinjoissa itsellesi merkittävää eroa, tilanne vain helpottuu kun voit siirtyä valitsemaan puhtaasti varuste/kunto/hinta -kolmion pohjalta sopivan yksilön ja tankata sitten sen perusteella, millainen auto sattui pihaan tulemaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Raskaalla kaasujalalla tai kuormalla diesel on edullisempi ajaa, bensaa kun vähänkään pumppaa niin kulutus kasvaa selkeästi. Tässä yksi syy mulla dieselin valintaan, keksikulutus pysyy järkevänä vaikka lappu käväisi lattiassa päivittäin, ja monta kertaa.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

*Ari* kirjoitti: 24 Huhti 2019, 18:12 Raskaalla kaasujalalla tai kuormalla diesel on edullisempi ajaa, bensaa kun vähänkään pumppaa niin kulutus kasvaa selkeästi. Tässä yksi syy mulla dieselin valintaan, keksikulutus pysyy järkevänä vaikka lappu käväisi lattiassa päivittäin, ja monta kertaa.
Kyllä sitten on tullut valittua alitehoinen moottori, jos monta kertaa päivässä pitää kaasupoljin käyttää pohjassa asti...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ite ottaisin bensan näin niin ku paskoneiden egr:ien ja turbojen perusteella... Noilla kilsoilla saat vaihtaa egr:n 2 ja turbon kerran vuoteen :D Pensa vois olla sopiva kukkarolle siis.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

wsaarja kirjoitti: 23 Huhti 2019, 17:20 Jos ei rahaa mietitä niin kumpi on kivempi?
Mukavin varmaan olisi hybridi sähkön väännön takia (ei kokemusta), mutta noista vaihtoehdoista ehdottomasti diesel. Todella terävä tehontuotto ihan 1300 rpm alkaen eikä tarvitse (eikä oikein edes voi) kierrättää.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Diesel noista vaihtoehdoista, mutta plug in ensisijaisesti
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Ei tähän ole nykyisin selkeää vastausta. Testaa molempia ja anna mennä fiilispohjalta. Osta hyvä yksilö jossa mieluisat varusteet. Ajatusten pyörittely on ihan mukavaa puuhaa mutta turha näitä on pitkälle järkeillä ja kovin akateemisia laskelmia tehdä ns. normiajossa noilla sun kilometreillä. Yksi ylimääräinen EGR-piirin vaihto tai kierros renkaita kippaa laskelmat nurin. Ja poliitikot sotkee loput. Se on totta, että polkimen asento vaikuttaa bensassa selvemmin mitä dieselissä.

En itse osta selityksiä dieselin vaivattomuudesta. Ahdettu bensa on ihan kiva setup ja sen vääntökäyrä on käytännössä muodoltaan dieselin kopio, erona vaan laajempi kierrosalue joka on taasen pelkkää plussaa. Bensa käy dieseliin nähden kevyemmin, kiertää halukkaammin eikä kilkatakalkata kun kierrokset nousee yli 1500rpm. Ja ahdettua moottoria saa helposti ruuvattua jos tuntuu siltä. Ahtamatonta bensakonetta ei nykyisin kannata ostaa ellei sitten ole ihan periaatejuttu olla V8 tms. Mutta sitä nyt ei 320 malliin saakaan vuodelta -16.

Samaa mieltä Juhan kanssa että on alimitoitettu jos pedaalia pitää painaa usein lattiaa vasten. Eihän sinne jää enää reserviä jos tulee tarve kiihdyttää :mus:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Juha kirjoitti: 24 Huhti 2019, 18:46
*Ari* kirjoitti: 24 Huhti 2019, 18:12 Raskaalla kaasujalalla tai kuormalla diesel on edullisempi ajaa, bensaa kun vähänkään pumppaa niin kulutus kasvaa selkeästi. Tässä yksi syy mulla dieselin valintaan, keskikulutus pysyy järkevänä vaikka lappu käväisi lattiassa päivittäin, ja monta kertaa.
Kyllä sitten on tullut valittua alitehoinen moottori, jos monta kertaa päivässä pitää kaasupoljin käyttää pohjassa asti...
Lues nyt uudestaan boldattu teksti, sanotaanko siinä että lappu käy lattiassa päivittäin?

Alitehoinen se kyllä on, mutta ei niin alitehoinen kun vastaavat keskiverto perheautot. Teho on siinä suhteessa hauska että siihen tottuu varsin nopeasti ja alkaa tuntua mopolta vaikka sitä paukkua olisi selkeästi enemmän. Valitettavasti lompakko ei salli ostaa 2-3x tehokkaampaa kulkinetta joten on tyytyminen nykyiseen polkumopoon.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

*Ari* kirjoitti: 25 Huhti 2019, 19:51
Juha kirjoitti: 24 Huhti 2019, 18:46
*Ari* kirjoitti: 24 Huhti 2019, 18:12 Raskaalla kaasujalalla tai kuormalla diesel on edullisempi ajaa, bensaa kun vähänkään pumppaa niin kulutus kasvaa selkeästi. Tässä yksi syy mulla dieselin valintaan, keskikulutus pysyy järkevänä vaikka lappu käväisi lattiassa päivittäin, ja monta kertaa.
Kyllä sitten on tullut valittua alitehoinen moottori, jos monta kertaa päivässä pitää kaasupoljin käyttää pohjassa asti...
Lues nyt uudestaan boldattu teksti, sanotaanko siinä että lappu käy lattiassa päivittäin?

Alitehoinen se kyllä on, mutta ei niin alitehoinen kun vastaavat keskiverto perheautot. Teho on siinä suhteessa hauska että siihen tottuu varsin nopeasti ja alkaa tuntua mopolta vaikka sitä paukkua olisi selkeästi enemmän. Valitettavasti lompakko ei salli ostaa 2-3x tehokkaampaa kulkinetta joten on tyytyminen nykyiseen polkumopoon.
Lues nyt uudestaan toi mun boldattu ja alleviivattu teksti...

Mut joo, sillai minä sen luin, että päivittäin ja monta kertaa. Vai mitä sitten mahdoit tarkoittaa?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Mitä näitä ihmettelemään, välillä on kaasupolkimet pohjassa ja toisinaan ei. Pointti ei ollut siinä onko kone mopo vaan että diesel ei rankaise suurella kulutuksella samalla tavalla kun bensakone jos kenkä on raskaampi.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

*Ari* kirjoitti: 25 Huhti 2019, 21:00 Mitä näitä ihmettelemään, välillä on kaasupolkimet pohjassa ja toisinaan ei. Pointti ei ollut siinä onko kone mopo vaan että diesel ei rankaise suurella kulutuksella samalla tavalla kun bensakone jos kenkä on raskaampi.
No Juha on noita mitkä elvistelee noilla 30d-koneisilla ritsoilla, jätä omaan arvoon. Kaikille ei tarvitse olla 6-sylinteriä että ottaa eteen... :lol:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti: 25 Huhti 2019, 21:48
*Ari* kirjoitti: 25 Huhti 2019, 21:00 Mitä näitä ihmettelemään, välillä on kaasupolkimet pohjassa ja toisinaan ei. Pointti ei ollut siinä onko kone mopo vaan että diesel ei rankaise suurella kulutuksella samalla tavalla kun bensakone jos kenkä on raskaampi.
No Juha on noita mitkä elvistelee noilla 30d-koneisilla ritsoilla, jätä omaan arvoon. Kaikille ei tarvitse olla 6-sylinteriä että ottaa eteen... :lol:
Edit. Ei sittenkään mitään. Lapsellista ja pahansuopaa kommentointia sinulta totuttuun tapaan.
Viimeksi muokannut Juha, 26 Huhti 2019, 05:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Vastaa Viestiin