Saksan autobaanat

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Laitetaanpa ihan oma topicci näille Saksan autobaanoille, eli keskustelua yleisesti asiaan liittyen.

Erityisest minua (ja varmaan muitakin) kiinnostaa, jos jollain on tietoa vielä rajoituksista vapaiden pätkien sijainnista Saksassa, eli mitkä motarit / millä alueella ovat henkselein varustettuja.

Paljon on tullut tuollakin pyörittyä ja kyllä sitä "vapaata" baanaa vielä ihan kiitettävästi löytyy, mutta ei ole tullut koskaan "kartoitettua", että mitkä väylät on vapaina. Jos tästä on tietoa / linkkejä, niin laittakaahan tulemaan...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Googlettelin aihetta hieman lisää ja monessa paikkaa kerrottiin, että käytännössä päiväs aikaan on aika hankala ajaa flat out. Ja ite asiassa aika vaarallistakin, jos yht. äkkiä eteen siirtyykin rekka tai muu hitaammin kulkeva auto. Nopeus ero voi olla helposti 80-100km/h. Siinä saa valppaana olla.

Suosittelivat, että aikainen lauantai aamu klo 6 on itse asiassa paras ajankohta.

Itseäni tällä hetkellä kiinnostaa Munchenistä lähtevä alue, A92 kentältä eteenpäin pitäisi olla vapaa rajoituksista, ainakin netin mukaan.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

No, ihan kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se kaahaus valitettavan usein tyrehtyy massiiviisiin liikennemäärin. Toki poikkeuksiakin on. Edelleen on paljon myös vapaan rajoituksen kaksikaistaista pätkää, mutta juuri nuo ovat niitä tukkoisia alueita.

Etelä-Saksasta taas löytyy 3-kaistaista reilummastikin ja myös henkselein varustettua pätkää ja jopa päiväsaikaan kohtuullisella liikennemäärällä, joten urkua saa antaa.

Itsellä nyt tulee ainakin heittämällä mieleen A95 Garmisch-PK -> München, jossa on 3-kaistaa suurimmalla osalla ja myös vapaat rajoitukset.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Mitä nyt noin yleensä tulee noihin autobaanoihin, niin voin kyllä suositella kaikille kokemaan tuonkin homman, jos vaan matka tuonne seudulle suuntautuu. Ehdottomasti kannattaa vaikka maksaa kunnollisesta vuokra-autosta hieman ja päästä itse kokemaan tuo tilanne.

Nimimerkillä: On siinä vaan jotain hienoa, kun voi poliisiautosta ajaa 200 lasissa ohi baanalla ilman seuraamuksia :thuup:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
maukka86
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Maalis 2011, 13:48

Alppireissulla viime vuonna oli vuokra-auto alla ja jonkinverran tuli myös baanalla tykitettyä. Autona oli tosin Kia Ceed 1,6 bensa-automaatti, joten ajamisen iloa ei niin hirveästi ollut. Munchenin kentältä kaupungin laitamille meni joutusasti. En muista oliko rajoituksia vai ei, mutta liikennevirta meni kuiteskin 140-160 vauhtia. Ruuhka-aika kun alkoi olemaan, niin kaupungin ohitus oli kohtuu hidasta, kunnes päästiin A95 tielle kohti Kamisch-PK. Tämä baana oli melko hiljainen ja matkavauhtia pystyi pitämään helposti 160km/h tietämillä, kunnes baana sitten loppui ja loppumatka Itävallan puolelle oli melko hidasta tietä.
Pois tultiin A12 tietä, mikä menee mm. Innsbruckin ohi. Arkipäivänäkin melko tukkoinen tie, paljon rekkoja ja muuta hidastavaa liikennettä. Innsbruckin kohdalla oli myös lyhyt STAU. Toinen STAU kohdattiin BMW weltiltä kohti lentokenttää lähdettäessä. Joku onnettomuus tukki yhden kaistan ja 20 minuuttia meni noin puolen kilometrin matkaan. Onneksi lennon lähtöön oli reilusti aikaa.
Eli summa summarun. Baanalla pääsee kyllä ajamaan nopeasti, kunhan ei ole ruuhkaa. Polttoainetta kyllä kuluu reippaasti, meidänkin vuokra-Kia vei 11-12 litraa sadalla, kun sillä polki baananopeuksia. Aikataulujua ei koskaan kannata mitoittaa minuutilleen, sillä aina voi ruuhka yllättää erinäisistä syistä. Muistuu vielkäkin mieleen opiskelureissulla etelä-saksassa, kun juututtiin bussilla ruuhkaan lauantai-iltapäivällä. Viiden kilometrin etenemiseen meni 1,5 tuntia!
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

Saksan paras tie on juurikin tuo München-Garmisch-Partenkirchen -pätkä.
Moni lehti ja autoaiheinen tv-ohjelma mittaa huippuja tuolla välillä -suoraa tietä jossa on useimmiten mukavasti tilaa huippujen testaukseen.
Itse vuokrasin pari vuotta sitten Porsche Cayenne Turbon Münchenistä ja annoin monoa.... ou jee! Kyllä 500 hv:n käyttäminen vei sitten bensaakin. Mutta hauskaa oli.
Ensi kesänä lähdetään taas omalla autolla kiertämään Eurooppaa. Ihan dieselmersulla tosin vaan. Kyllä silläkin gps:ään saa 238 km/h kun vaan jaksaa luukuttaa.
Monissa lehdissä lukee että rajoituksia tulee aina vaan lisää ja että harvoin pääsee todellista kulkua kokeilemaan enää. Tuosta olen eri mieltä; ruuhkista ja rajoituksista huolimatta melkoisen usein saa painaa polkimen pohjaan...
Ja tuo poliisiauton ohi suhahtaminen 100 km/h nopeuserolla on aina yhtä kutkuttavaa: aina sitä vaan odottaa että discovalot syttyvät taustapeilissä. :)
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Joka kesä tuolla käyn kanssa moottorin tukoksia avaamassa. On se vaan hauskaa luukuttaa jonkun E mersun tai A6:n kanssa 200+ nopeutta. Hauskaa muttei rentouttavaa, saa olla tarkkana oli kaksi tai kolme kaistainen niin vasenta vaikka vapaana onkin nopeutta pari sataa ja koko ajan tarkkailtava onko joku heittämässä vilkkua ja kääntämässä eteen. Monesti olen joutunut seisomaan jarrulla kun joku puikannut eteen, itsellä nopeutta 200km/h ja eteen tulevalla rekkaa ohittamaan lähteneellä pikkuautolla 90km/h. Sopiva matkanopeus Saksan läpiajoon on jossain 120km/h - 160km/h välillä riippuen tietysti ajasta ja ruuhkista. Harvemmin päiväaikaan pääsee kokeilemaan huippuja aina sen verran liikennettä varsinkin arkisin kun rekat täyttävät baanat. Ja onhan se aina rasittavaa kun kaksikaistaisella tiellä rekka lähtee toista rekkaa ohittamaan ja nopeusero on noin 1km/h luokkaa, siinä mennään useampi kilometri kiltisti jonossa. On siellä muutenkin oltava tarkkana kun itse on ohittelemassa niin saa olla toinen silmä koko ajan peilissä kun takaa työntää jos mitä M-5:sta
vaikka kuvittelet kovaakin ajavasi. Ja jos unohdut vasemmalle kaistalle muutamaksi sekunniksi ajelemaan niin joku on jo luukussa valoja vilkuttelemassa että mitä täällä hidastellaan, vaikka lasissa 180km/h. Mutta hauskaa on sinne taas tänä kesänä :thup:
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tuollahan alettiin muistaakseni muutama vuosi takaperin puuttumaan vähän rankemmalla kädellä juuri noihin valojen vilkutteluihin ja erityisesti myös turvaväleihin. Omat kokemukset puhuu sen puolesta, että nykyisellään meno on sivistynyt aika paljon esim. 10 vuoden takaisesta.

Ja mitä yleensä kaahaukseen tulee, niin kyllä siellä silti aika harvinaista on, että joku vetää ohi, jos itsellä on 200+ lasissa.

120-160 kuulostaa minustakin siltä nopeudelta, millä homma ehkä toimii parhaiten. Ehkäpä koko hommassa itselle osa viehätystä on myös se, että välillä mennään 60km/h työmaalla ja sitten henkseleiden jälkeen kaikki, mitä kiposta irtoaa ja sitten taas liinat kiinni jonkun rekan perään ja taas odotellaan sopivaa kaahausrakoa. Koko tuon ajamisen meininki on niin todella erilaista verrattuna tänne Suomeen, jossa normaalisti vedetään vakkari päällä tiettyä nopeutta. Vaikka siinä toki on omat riskinsä ja vaaransa ja muutenkin "rankempaa" tuo ajaminen, niin on se vaan eri tavalla mielenkiintoista Saksassa ajaa motarilla.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

Ironic32 kirjoitti:Tuollahan alettiin muistaakseni muutama vuosi takaperin puuttumaan vähän rankemmalla kädellä juuri noihin valojen vilkutteluihin ja erityisesti myös turvaväleihin. Omat kokemukset puhuu sen puolesta, että nykyisellään meno on sivistynyt aika paljon esim. 10 vuoden takaisesta.
.
Jos hiostat edelläajavaa ja vilkuttelet samalla vasemmalle/pitkiä valoja niin kortti lähtee saman tien. I.M.O.

Tapa onkin poistunut käytännössä kokonaan.
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Vollgas kirjoitti:
Ironic32 kirjoitti:Tuollahan alettiin muistaakseni muutama vuosi takaperin puuttumaan vähän rankemmalla kädellä juuri noihin valojen vilkutteluihin ja erityisesti myös turvaväleihin. Omat kokemukset puhuu sen puolesta, että nykyisellään meno on sivistynyt aika paljon esim. 10 vuoden takaisesta.
.
Jos hiostat edelläajavaa ja vilkuttelet samalla vasemmalle/pitkiä valoja niin kortti lähtee saman tien. I.M.O.

Tapa onkin poistunut käytännössä kokonaan.
Vähentynyt kyllä viime vuosina muttei poistunut kokonaan, aina siellä jollain on muita kiireempi ja joku valojen vilkuttelusta provosoituu ja lähtee luukuttamaan ohittajaa. Joskus ihmetystä aiheuttaa selittämättömät ruuhkat jolloin jono seisoo ja kun viimein päästään liikkelle ei mitään poikeavaa näy, ei kolaria ei tietöitä eikä isoja liittymiä.
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Kyllä A1:stä ajamallakin pääsee aina välillä huippuja testaamaan.
Etelässä pätkiä on enemmän kuin Hampurin tienoilla...

Yleisestihän tuolla ajellaan rajoitus +30 kokoajan.
Rajoituksena on yleensä joko 120 tai ei lainkaan,
välillä tietty satastakin.
Sakot on aika inhimilliset, 30 ylityksestä 80 alueella tuli 36 euron (tjsp). lasku kotiin...

Ihan oma kokemuksensa on Saksalaiset moottoritietyömaat.
Vasen kaista on yleensä 2 ja oikea 3 metriä kapeilla kohtaa.
Rajoitus on joko 60 tai 80 km/h.

Kun siinä oikealla ajaa rekka, sen molemmilla puolilla on tilaa joku 20-30 cm.
Itselle jää saman verran pelivaraa.

Ja se vasten kaista vetää helposti 100-120 tuossa kohtaa.
enskertalaisella tulee kyllä hiki tuossa hommassa.
Ja on todella rasittavaa ajaa siinä vasemmalla kaistalla kun pitää
olla tarkkana kokoajan...

Suomalainen ei voi tuota ilman kokemusta tajuta ;-)
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Major kirjoitti:Kyllä A1:stä ajamallakin pääsee aina välillä huippuja testaamaan.
Etelässä pätkiä on enemmän kuin Hampurin tienoilla...

Yleisestihän tuolla ajellaan rajoitus +30 kokoajan.
Rajoituksena on yleensä joko 120 tai ei lainkaan,
välillä tietty satastakin.
Sakot on aika inhimilliset, 30 ylityksestä 80 alueella tuli 36 euron (tjsp). lasku kotiin...

Ihan oma kokemuksensa on Saksalaiset moottoritietyömaat.
Vasen kaista on yleensä 2 ja oikea 3 metriä kapeilla kohtaa.
Rajoitus on joko 60 tai 80 km/h.

Kun siinä oikealla ajaa rekka, sen molemmilla puolilla on tilaa joku 20-30 cm.
Itselle jää saman verran pelivaraa.

Ja se vasten kaista vetää helposti 100-120 tuossa kohtaa.
enskertalaisella tulee kyllä hiki tuossa hommassa.
Ja on todella rasittavaa ajaa siinä vasemmalla kaistalla kun pitää
olla tarkkana kokoajan...


Suomalainen ei voi tuota ilman kokemusta tajuta ;-)
Ensimmäisellä kerralla jännitti kyllä, mutta siihen tottui :)

Vain 36e sakko? Mä ajoin toissavuonna 80-alueella 111km/h ja sain joku 160euron sakko kotiin. :blush:
- - -
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Vaikka nykyisen auton kanssa on tottunut " piukkoihin paikkoihin", niin en minäkään kovin mielelläni eksy sinne vasemmalle kaistalle noissa työmaa kohdissa. Tosiaankin jonkun rekan rinnalla alkaa helposti ahdistamaan.
Toi kuva (jos onnistuin sen tähän viestiin liittämään) on otettu meidän autotallissa ja etäisyys on about max. pilarista jos ei halua kolhia alakerran sedän uutta Renaultia.
Liitteet
Kuva090.jpg
Kuva090.jpg (332.44 KiB) Katsottu 11381 kertaa
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

^^

huh... :wassat:
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

:lol: fifty. Monestikko on kylkiraapaisu käynyt? Tuo näyttää kyllä siltä, että ei paljon ilman raapasuja lähetä. Käy piikkaan pilarista puolet pois niin johan mahtuu... :thuup:

Onneksi mulla omassa tallissa on tilaa vaikka yhdelleautolle onkin tehty. Jotenkin "ahdistais" tuommonen ahtaus.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Toistaiseksi olen pystynyt raapaisut välttämään, knock, knock. Päätäni tässä vain koputtelen :tong:
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

" Käy piikkaan pilarista puolet pois ..."
Joo, piikkaminen on kyllä tuttua hommaa :)
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Major kirjoitti: Ja se vasten kaista vetää helposti 100-120 tuossa kohtaa.
enskertalaisella tulee kyllä hiki tuossa hommassa.
Ja on todella rasittavaa ajaa siinä vasemmalla kaistalla kun pitää
olla tarkkana kokoajan...

Suomalainen ei voi tuota ilman kokemusta tajuta ;-)
Näin se juuri on. Toisaalta on se kieltämättä joskus hauskaa ohitella tietyömaan kohdalla joku leveämmälle ja hitaammalle kaistalle joutunut Bentley, Ferrari tai Lambo, joka juuri ennen työmaan alkua veti miljoonaa ohi vasenta kaistaa. :cools:
Vaikkei sitä riemua yleensä kauaa kestäkään, niin näkeepähän harvinaisia arvoautoja vähän useampaan kertaan, kun ne pyyhkäisee taas kohta horisonttiin. :tong:
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

masiaro kirjoitti: Vain 36e sakko? Mä ajoin toissavuonna 80-alueella 111km/h ja sain joku 160euron sakko kotiin. :blush:
No raja meneekin siinä että jos on yli 30 niin määrä on reilusti isompi.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Onkos muuten noista Saksan sakotuskäytännöistä/taulukoista/"hinnastoista" jossakin oikeaa faktaa olemassa (siis luotettavaa sivustoa)?

Ei sillä, en minä teidän juttuja epäile, mutta kiinnostaisi noin laajemmaltikin...

Olen myös ollut siinä käsityksessä, että sakot tuolla Saksassa ovat aika paljon pienempiä Suomeen verrattuna ainakin kohtuullisilla ylityksillä?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Vastaa Viestiin