BMW:n plug-in hybridit?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

ssalmela kirjoitti:Haluan hyvän näköisen pienen sähköauton. On vaan pakko odottaa että joku keksii yhdistää nämä ominaisuudet.
En tiedä onko tämä sellainen, mutta http://news.cision.com/fi/renault/r/ren ... m,c2088858
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Eerote kirjoitti:
wilho kirjoitti:
Ludwig kirjoitti:Tein nopeasti parilla konfiguraattorilla "sopivan" auton varusteineen, PHEV-malleja siis, tässä:

BMW 2: 51 000 e
MB 300Ce T: 80 500 e
Passat Variant GTE: 64 500 e

Hyvä jos Nettiautosta etsii "hybrid", "acc", "vetokoukku" ja "ei-toyota, ei lexus", on tasan kaksi osummaa, molemmat Volvo XC90 T8.
Tuohon BMW 2:een tai 3:een ei saa vetokoukkua, saako mersuun tai passattiin?
Kyllä, C350e ja Passat GTE:hen molempiin saa vetokoukun.
Tarkennan, että tarkoitin omassa viestissäni käytettyjä autoja.

Koukun saa tosiaan molempiin, mutta nyt en enää muista tarkemmin, mutta jommasta kummasta koukun valitessa lähti joku hyvä mukavuusvaruste pois. Eli jos ottaa koukun, niin ei voinut ottaa jotain toista varustetta. Olisikohan ollut sähkötoiminen takaluukku. Ihmettelin tuota autoa tehdessäni, mutta en tietenkään muista nyt tarkemmin.
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Wonderi kirjoitti:Piti oikein tarkistaa että C350e:llä saa vetää 1600kg, Passat GTE:llä 1900kg ja XC90 T8:lla peräti 2400kg. Useimmilla hybrideillä ei saa vetää edes tyhjää koukkua, tai vain tyhjää kärryä. Pikkuhiljaa näistä saadaan arkipäivän käyttöön sopivia. Tosin luulen vahvasti että jätän hybridit kokonaan väliin ja seuraava auto voi olla ihan oikea sähköauto.
x5 40e saa myös koukun

bmw.fi:

Sallittu vetopaino jarruton/jarrullinen kg
750/2700
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

wilho kirjoitti:
Tuohon BMW 2:een tai 3:een ei saa vetokoukkua, saako mersuun tai passattiin?[/quote]

Onko tämä muuten varmaa tietoa? 3-sarjan hinnaston mukaan koukun saisi myös 330e:hen (autoa tilatessa huhtikuussa sitä ei ollut hinnastossa).
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

toukopouko kirjoitti:
wilho kirjoitti:
Tuohon BMW 2:een tai 3:een ei saa vetokoukkua, saako mersuun tai passattiin?
Onko tämä muuten varmaa tietoa? 3-sarjan hinnaston mukaan koukun saisi myös 330e:hen (autoa tilatessa huhtikuussa sitä ei ollut hinnastossa).[/quote]

Sama havainto, 3/2016 tilatessani ei koukkua saanut hinnaston mukaan...

Asentaako ne täällä jälkiasennettuna sellaisia sähköisiä alle taittuvia koukkuja?


Sent from my iPhone using Tapatalk
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

Tämä ainakin oli tilanne keväällä kun tilasin 225xe:tä ja työkaverini vaimo 330e:tä. Ei koukkua BMWltä, joten silloin ymmärsin että näihin ei saisi laittaa edes jälkiasennuskoukkua...
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ainakin bmw.fi ilmoittaa sekä 330e:n että 225xe:n kohdalla sallituksi vetopainoksi "-", eli ei saa vetää vaikka koukun jostain saisikin.
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

BMW lupailee ladattavaa hybridiä myös uudesta X3:sta:
http://www.bmwblog.com/2016/09/30/bmw-g ... ni-bmw-x3/

Saa nähdä, tuleeko samantien kun uusi X3 ilmestyy reilun vuoden päästä vai odotetaanko vielä toinen vuosi?
Kiire on, Mersulla on jo GLC ladattavana hybridinä ja Audin kohta julkaistava uusi Q5 tullee myös hybridiversiona kuten isoveljensä Q7.
herr Quandt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Syys 2013, 14:00
Auto: F11 520d

jpk kirjoitti:BMW lupailee ladattavaa hybridiä myös uudesta X3:sta.

Saa nähdä, tuleeko samantien kun uusi X3 ilmestyy reilun vuoden päästä vai odotetaanko vielä toinen vuosi?
Kiire on, Mersulla on jo GLC ladattavana hybridinä ja Audin kohta julkaistava uusi Q5 tullee myös hybridiversiona kuten isoveljensä Q7.
Pakko tulla X3:sta e-malli ja pian! Sen verran houkuttelevasti on Mersun GLC 350 e on hinnoiteltu. Vain 2000 euroa kalliimpi kuin hinnat alkaen 220 d ja samalla tehot pomppaavat 170 hv:sta 211 + 116 hv:een. Jos vähänkin varustelee autoa, niin varusteiden alempi autoveroprosentti vetää eron nollaan tai sen allekin.

Jostakin luin, että Suomessa GLC:n ylivoimaisesti myydyin malli on 350 e 60 %:n osuudella.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Myös farkku olisi kiva. Ihme ettei vielä ole tullut edes 3-sarjaan, vaikka sedan on ollut jo jonkin aikaa myynnissä. Lähinnä 530e G31 kiinnostaisi..
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Tässä threadissa varmaan voisi porista myös näiden pluginien rangesta?

Alla on siis 330e, jolle luvataan max 35km kulku sähköllä. Kesällä töihin saapuessa (matka noin 3km maantietä ja 17km moottoritietä/moottoriliikennetietä, 100km/h rajoitus) rangea oli auton mukaan parhaillaan 12km jäljellä. Nyt syksyn tultua range on tasaisesti laskenut, ja tänä aamuna lämpötilan ollessa -3.5c, näytti range jo tyhjää kun rullailin firman pihaan. Hieman jännittää vieläkö tuo tuosta lyhenee, eli riittääkö tuo sähkörange kuljettamaan kulkineen tuon 20km matkan kovemmillakin pakkasilla :).

Asiaa auttanee osaltaan tämän viikon lopussa tulevat talvinopeusrajoitukset, jolloin ~puolet matkasta muuttuu 80km/h-alueeksi. Toisaalta nastat tulee tänään alle, vaikuttaneeko nekin rangeen.

Ilmojen alettua viilenemään olen käyttänyt preconditioningia säännöllisesti, ja ajonut tuon välin max edrive ja eco pro -asetuksilla.

Loppuviimeinhän tuolla ei juuri merkitystä liene, vaikka osan matkasta joutuisikin menemään bensalla... vaan olisihan tuo mukavaa jos pelkällä sähköllä pääsisi :).
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Mites näissä plug-in hybrideissä on tuon tehon suhteen jos ajaa pitkään lataamatta ja range näytää tyhjää, niin mennäänkö silloin vain bensamoottorin tehoilla vai onko siinä se yhteisteho kuitenkin aina käytössä :conf: ? Esim tuo 330e vissiin 184hp pelkkä bensa, mutta 252 yhteisteho? Tuommoisen teho eron vissiin huomaisi ihan "persdynollakin".
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Akku ei mene koskaan täysin tyhjäksi, eli esim kiihdytyksiin luvattu sähkön + bensakoneen yhteisteho on käytössä käytännössä aina.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

jva kirjoitti:Akku ei mene koskaan täysin tyhjäksi, eli esim kiihdytyksiin luvattu sähkön + bensakoneen yhteisteho on käytössä käytännössä aina.
Vahvistan tämän. eBoost on käytettävissä myös silloin kun Max eDrive-täyssähköajolle ei enää ole sähköä. Olen havainnut että auto käyttää polttomoottorista voimaa ainakin 15kW lataukseen (vrt. töpselistä tulee vain 3 kW) saadakseen ylläpidettyä riittävän sähkövaraston täyden tehon kiihdytyksiä varten. Esim. Saksan autobaanoilla voi rauhassa kiihdytellä varsin nopeasti saavutettavaan huippunopeuteen (234 km/h) ja heti kun joutuu kaasua nostamaan, akkuja "pikaladataan" energian talteenotolla ja polttomoottoria edelleen käyttämällä, täysillä Sport-asetuksilla (moottorinohjaus+vaihteisto) akun kapasiteetti pysyi yli puolessa maksimista vaikka kuinka polki. Käytännössä virta siis riittää aina.

Tuota 15 kW:n lataustehoa näkyi muuten jopa pelkällä vakionopeudensäätimen tekemällä moottorijarrutuksella kun tultiin Alppeja alaspäin.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
ardilla
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 14:53

ssalmela kirjoitti:Käytännössä virta siis riittää aina.
Eikös Bemarin hybridisysteemissä ole pakko riittääkin virtaa, jos auto halutaan ylipäänsä saada liikkeelle?

Autossahan ei ole momentinmuunninta eli jos liikkeellelähtöjä ei tehtäisi sähkömoottorilla, olisivat ne varsin kengurumaisia.
1005
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Syys 2013, 13:27

Alkanut hienoisesti kiinnostamaan tulevat bmw hybridit (erityisesti x1) mutta mites tuo latauspuoli? Meillä on lämmitystolpissa varaus latureille mutta jokin palikka tuonne on ilmeisesti vielä hommattava?
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Latausasemaa se kaipaa jos siellä on vain valmius. Tinkaa kauppaan mukaan tai sitten ostat jonkin markkinoilla olevan. Itse hankein "Wallbox Pulsar" merkkisen latausaseman, siinä BT yhteys ja saa sähkönkulutukset ylös joten taloyhtiö saa omansa pois. Alle tonnilla saa jo vastaavan, oma oli vuos sitten tarjouksessa ja hinta jotain 800€.

Webastoltakin löytyy tuotteita ja monelta muulta.
Vastaa Viestiin