Autokuumeilua

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Kotilatauksella se ei haittaisi, sellaista ei toistaiseksi. Täyssähköllä olen ajatellut voivan pärjätä ilman laturia kotona. Joskin pitää varautua, että sähkö saattaa tällöin vaihdella. Tuollainen kuitenkin latautuu lähes täyteen tunnissa tai jopa alle, ja pääsääntöisesti sen jälkeen mennään jopa 400km.
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Tällä hetkellä näyttäisi 118d-kaaroja olevan myynnissä suh' edullisesti, vm. 2017-19 noin 20 000 euroa ja n. 50 000 km ajettuja. BPS-autot toki kalliimpia. 120d:t sitten n. 5000 euroja kalliimpia.

Autokeskuksella heinäkuun ajan korkotarjous 1,99 %.

Teho tuossa riittää hyvin, 150 hv vs. nykyisen E90:ni 143 hv.

Lähinnä mietin sitä, että 120:t ovat yleensä nelivetoja. E90 on hyvä ajokki talvikelilläkin, mutta miten mahtaa olla ykkössarjalaisen kohdalla, kun painoa on vähemmän ja akseliväli lyhyempi?
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Brooks kirjoitti: 15 Heinä 2021, 16:23 Tällä hetkellä näyttäisi 118d-kaaroja olevan myynnissä suh' edullisesti, vm. 2017-19 noin 20 000 euroa ja n. 50 000 km ajettuja. BPS-autot toki kalliimpia. 120d:t sitten n. 5000 euroja kalliimpia.

Autokeskuksella heinäkuun ajan korkotarjous 1,99 %.

Teho tuossa riittää hyvin, 150 hv vs. nykyisen E90:ni 143 hv.

Lähinnä mietin sitä, että 120:t ovat yleensä nelivetoja. E90 on hyvä ajokki talvikelilläkin, mutta miten mahtaa olla ykkössarjalaisen kohdalla, kun painoa on vähemmän ja akseliväli lyhyempi?
Ei varmaan E46 taikka E36 eroa akseliväliltään taikka painoltaan F20, ne toimi kivasti talvella. Paino tuo varmaan vähän lisää pitoa, taas keveys vähentää luistavaa massaa ja auto näin hallittavampi. Nämä nyt sulla varmaan olikin tiedossa. Ja eihän se kauhean poikittain normaalisti etene, mutta varmaan voi olla jollain hiuksenhienolla mittarilla herkempi muuttamaan etenemiskulmaa, koska lyhempi akseliväli, samoin paino helpottaneen liikkeelle lähtöä, mutta ero lienee pieni.

En toisinsanoen ehkä kauheasti painottaisi. Oma kokemus siis BMW:stä: F20 116d takaveto, F20 120d xdrive, F10 520d xdrive, sekä sitten E36, E46 (rwd), ja nykyistä G30 530e:tä en ole päässytkään ajamaan talvella.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 474
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Paikkakunta: LU

Takavetoinen F20 oli kolme talvea ja hyvin sillä pärjäsi kunhan alla on hyvät talvirenkaat, kertaakaan en jäänyt jumiin että olisi tarvinnut apua. On erittäin tasapainoinen ajettava talvella ja vetävien pyörien pito yllätti moneen kertaan, ei myöskään saa puskemaan kovin herkästi ja aina kääntyy sinne minne käännetään. Helppo viedä lumisella tiellä vinossa ilman luistonestoa ja ajonvakautusta vaikka onkin automaattilaatikolla. Viime talvi oli luminen ja aika ikävä oli ex F20:stä, hauskin talviauto ikinä joka kulki mielellään vinossa kun kuski sitä(usein) halusi :thup:
Petteri328
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Heinä 2018, 16:53

Olen pähkäillyt viikkoja mikä on seuraava
Bemmi. Työmatka 28km siivu. Molemmissa päissä pääsee lataamaan. Mitä sitten kun työpaikka jos vaihtuu niin toiseen suuntaan sitten pelkällä bensalla eli käy kukkarolle. Miten onko vuosimallien kohdalla rangella eroja eli esim 2018 tai 2019? 330 on lähempänä sydäntä kuin 530. Lukemani perusteella plugarilla ajaa 30-50 km yhdellä latauksella? Pari autonkorjaajaa sanoi että osta vielä bensa tai diesel eikä missään nimessä ainakaan sähköä, plugari varauksella. Pönttö ihan sekaisin, auttakaa fiksummat
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1564
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Autonkorjaaja pelkää että siltä loppuu työt kun ei enää ole polttomoottorin murheita korjattavaksi. :lol:
Hyvin harva on vaihtanut takaisin polttomoottoriin sähköautosta. En minä ainakaa vaihda enää.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1365
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F15 40e 2018
F45 225xe 2020

Wonderi kirjoitti: 07 Loka 2021, 22:13 Autonkorjaaja pelkää että siltä loppuu työt kun ei enää ole polttomoottorin murheita korjattavaksi. :lol:
Hyvin harva on vaihtanut takaisin polttomoottoriin sähköautosta. En minä ainakaa vaihda enää.
Joo juurikin näin. Vielä vanhempi korjaaja ei suosittele autoa ollenkaan kun hevoseen ei tarvitse ikinä vaihtaa yhtään jakoketjun kiristintä :w00t:

Ja tuolla "molemmissa päissä lataus" plugaria kehiin vain! Ellei sitten sähköautoa
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Ei kovin monella plugarilla 50 km ajeta? Joka tapauksessa tuossa(kin) tapauksessa itse harkitsisin vakavasti täyssähköautoa.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1365
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F15 40e 2018
F45 225xe 2020

Laku kirjoitti: 08 Loka 2021, 09:19 Ei kovin monella plugarilla 50 km ajeta? Joka tapauksessa tuossa(kin) tapauksessa itse harkitsisin vakavasti täyssähköautoa.
Juuri näin, mutta sehän oli 28 km suuntaansa ja mahdollisuus ladata molemmissa lakipisteissä
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

VolvostaBemariin kirjoitti: 08 Loka 2021, 19:05
Laku kirjoitti: 08 Loka 2021, 09:19 Ei kovin monella plugarilla 50 km ajeta? Joka tapauksessa tuossa(kin) tapauksessa itse harkitsisin vakavasti täyssähköautoa.
Juuri näin, mutta sehän oli 28 km suuntaansa ja mahdollisuus ladata molemmissa lakipisteissä
Huomioin sen, mutta Petteri328 kirjoitti 30-50 kilometriä.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 171
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Petteri328 kirjoitti: 07 Loka 2021, 20:40 Olen pähkäillyt viikkoja mikä on seuraava
Bemmi. Työmatka 28km siivu. Molemmissa päissä pääsee lataamaan. Mitä sitten kun työpaikka jos vaihtuu niin toiseen suuntaan sitten pelkällä bensalla eli käy kukkarolle. Miten onko vuosimallien kohdalla rangella eroja eli esim 2018 tai 2019? 330 on lähempänä sydäntä kuin 530. Lukemani perusteella plugarilla ajaa 30-50 km yhdellä latauksella? Pari autonkorjaajaa sanoi että osta vielä bensa tai diesel eikä missään nimessä ainakaan sähköä, plugari varauksella. Pönttö ihan sekaisin, auttakaa fiksummat
Oma työmatka on samaa luokkaa, latausmahdollisuus molemmassa päässä. Sigun 530e:llä menee vajaa puolet latauksesta suuntaansa mutta tällä ei ihan niin paljoa ole väliä, vaan latausajalla. Tähän mennessä n. 3-6h on mennyt, että auto on odottanut poispääsyä akku täynnä.

Pidemmät matkat joita tulee kerran kuussa mennään suosiolla bensalla. Kaikki muut aika lailla sähköllä, siis työmatkat, kauppareissut, lasten harrastuskuljetukset jne jne jne. Hybridi on ollut alla vasta n. 3kk ja ajoa tullut vajaa 10tkm, joten varsinkin ilman ensikädessä koettua talvea ei voi vielä antaa kokonaivaltaista suositusta. Mutta sen verran syvällä ollaan, että välttämättä en enää ottaisi muuta kuin hybridiä. Kyse ei siis ole vain käyttösäteestä, vaan siitä latausrytmistä ja jos tämä kokonaisuus tukee omaa arvioitua auton käyttötarvetta, niin siitä vain.

330e on kivempi, itsekin vaihdan siihen kun tulee se hetki (jos on varaa), mutta kun kesällä ei ollut vähän ajettuja ja tarpeeksi uusia tarjolla, niin 530e tuli sitten puolipakosta vaihtoehdoksi. Kyllä itseänikin varoitettiin hybrideistä, mutta kun autovero laskee satasia ja kuukauden lataukset ovat ehkä 40-60€/kk, niin kyllä ensimmäistä kertaa tässä elämässä edes joissain käyttökuluissa tullaan alaspäin. Ja ainakin vielä sähköautoilussa on uutuudenviehätyksensä (esim. äänettömyys).
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 951
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Talviautoilun ajomäärät sähköllä varmaan vaihtelee asuinseudusta riippuen. Kehäkolmosen sisällä ei pakkaset nouse oikeastaan koskaan pohjoisen Suomen lukemiin. Ja siinä välimaastossa Suomea sitten kaikkea muuta.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 62
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Vaihdoin keväällä 19 mallin 530 e mallin facelift nelivetoon, vaikka olin jo päättänyt siirtyä täyssähköön. Vaimolla on 330 e. Olen ajanut uudella nyt 6200 km ja tankannut kerran 34, ,2 litraa polttoainetta. Keskikulutus pyörinyt 0.8 litran tienoilla. Työmatka 40 km suunta menee kevyesti nytkin sähköllä. Lataamaan pääsen kummassakin päässä. Kulutus olisi lähes nolla, jos työpaikalla auto mahtuisi aina lataukseen, mutta ei enää mahdu iltavuoroihin tullessa. Talvellakin pääsee tuon 40 km sähköllä, mutta kovilla pakkasilla auto kylmällä akulla ei yli kymmenen asteen pakkasilla suostu kulkemaan sähköllä. Lataamalla lähtöaikaan voi tuota kiertää, kun lataus lämmittää akkua . Kyllä 330 e on hyvä, mutta kaiken puolin 530 ylittää laadun tunnussa halvemman sisarensa.
Vastaa Viestiin