Käytättekö autokatoksessa säilytettävään autoon säteilylämppäriä?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Säteilylämppäristä sanotaan että vähän yhtä tyhjän kanssa? Käytättekö omissa bimmereissä?

Mites tää 530e hybridi... olisiko siihen järkevää laittaa? Tarvitaanko?
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

auttakaas nyt tietäjät frouvaa
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Eipä se katos siihen vaikuta. Mulla ei ole katosta, mutta käyttäisin silti jos olisi, tosin pääosin siksi että sisälämppäri toimii samalla, mutta eipä siitä silitysraudastakaan haittaa ole. Tyhjänpantiksi haukutaan siksi, että jäähdytysneste lämpiää hitaammin, mutta toisaalta lämmön ei tarvi siirtyä jäähdytysnesteestä moottoriin ja siitä eteenpäin öljyyn, joten se on tekniikan kannalta oikeammassa paikassa aiemmin.

Vaan se hybridi voikin jo olla täysin eri asia. Etenkin jos lähtee liikkelle sähköllä (miten innokkaasti nää lähtee pakkasella pelkällä sähköajolla?), voi se moottoriin ladattu lämpö hyvinkin ehtiä haihtua ennenkö polttomoottori käynnistyy. Minä varmaan keskittyisin 530e:n kanssa tökkimään kiinni (vain) sitä latauskaapelia.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Aero kirjoitti: 30 Marras 2019, 00:33 Emutta eipä siitä silitysraudastakaan haittaa ole. Tyhjänpantiksi haukutaan siksi, että jäähdytysneste lämpiää hitaammin, mutta toisaalta lämmön ei tarvi siirtyä jäähdytysnesteestä moottoriin ja siitä eteenpäin öljyyn, joten se on tekniikan kannalta oikeammassa paikassa
Juuri näin. En ymmärrä tuota mollausta. jos nyt ylipäätään mitään lämmitintä autoon laittaa, se pitää olla juuri tuollainen öljynlämmitin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

jaki kirjoitti: 03 Joulu 2019, 14:20
Aero kirjoitti: 30 Marras 2019, 00:33 Emutta eipä siitä silitysraudastakaan haittaa ole. Tyhjänpantiksi haukutaan siksi, että jäähdytysneste lämpiää hitaammin, mutta toisaalta lämmön ei tarvi siirtyä jäähdytysnesteestä moottoriin ja siitä eteenpäin öljyyn, joten se on tekniikan kannalta oikeammassa paikassa
Juuri näin. En ymmärrä tuota mollausta. jos nyt ylipäätään mitään lämmitintä autoon laittaa, se pitää olla juuri tuollainen öljynlämmitin.
Olis ihan jees jos ei pakkasella olis auton alla sula pläntti kun hohkaa puolet ainakin muualle kuin siihen öljypohjaan..
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Taitaa olla väärinpäin asennettu...
Ei koskaan ollut alla sulaa, vaikka joskus jäänyt vahingossa vuorokaudeksikin päälle.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

gestapo kirjoitti: 03 Joulu 2019, 14:41 Taitaa olla väärinpäin asennettu...
Ei koskaan ollut alla sulaa, vaikka joskus jäänyt vahingossa vuorokaudeksikin päälle.
Voiko sen asentaa väärinpäin? En tiedä - entisen naapurin autoa vaan ihmettelin kun kuura oli paljaana moottorin alta..
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

gestapo kirjoitti: 03 Joulu 2019, 14:41 Taitaa olla väärinpäin asennettu...
Ei koskaan ollut alla sulaa, vaikka joskus jäänyt vahingossa vuorokaudeksikin päälle.
On noita asennuksia tullut korjaamolla nähtyä :thdw:
Mikä helkutti siinä on niin vaikeaa:
1. puhdista kunnolla öljypohjan asennuspaikka...siis täysin puhtaaksi
2. levitä tahna tasaisesti joka paikkaan missä vastuselementti ottaa kiinni öljypohjaan
3. asenna vastus samalla sitä hieman hinkaten paikallaan

Näin saadaan terminen vastus (liekkö oikea termi) minimoitua.
Yleensä öljypohja on todella paskinen vastuksen alta. Joskus piitahnaa ei ole ollenkaan tai sitä on väin näöksi.
Potkut tuollaisille "asentajille" pitäisi antaa :mad:
Lopputuloksena, vastus ei kestä kuin hetken (kuumenee liikaa) ja öljy jää kylmäksi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Mutta lämpeekö se hybridi sitten siinä plugin-pistokkeessa... en tiedä autoista mitään. Osaan ajaa. T rouva.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hybridi ja täyssähköauto on nimenomaan järkevintä lämmittää ennen ajoonlähtöä latausjohdon kautta tulevalla sähköllä. Mutta polttomoottoria se ei sitä kautta lämmitä, eikä ole nykymoottoreille tarpeellistakaan varsinkaan eteläisemmän Suomen leudoissa talvissa. Eihän se polttomoottori edes välttämättä käynnisty ollenkaan ajossa.
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Kiitos vastauksesta. No kyllä se näillä luojuuksilla käynnistyy. Jos ton reppanan kantama on 30-40 km talvella ja optimissaan 50 km, ja meikäläinen asuu maalla...niin mulle sellaiset 80 km on kauppareissuja. En ees tiedä miksi hemmetissä tässä hybridisoidun. Kai se vaan on pakko koska kohta ne on kaikki niitä
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

eli jos hypridi on latauksessa ollut yön (ja latauksen jälkeen katkaissut itsensä latauksesta) niin auto on periaatteessa lämmin lähtöön... Sähköllähän se lähtee. Polttomoottori raukka.... kylmissään yskii hän jo eka mutkassa kun sähkö loppuu :D :D :D
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei sillä ole tunteita. Ja se moottori kestää kuitenkin pidempään kuin jaksat sillä ajaa ennen uuteen vaihtoa.
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Mutta joo... Eli hybridi käynnistyy sähköllä ja on siis lämmin kun lähdetään. Mutta polttomoottoria ei siis ole syytä tai kannata edes lämmittää millään (hankkimalla jotain erillisessä piuhassa olevaa säteilylämmitintä)
Vastaa Viestiin