Nykäisy ja ohjattavuus

G20, G21, G22, G23, G24, G26
ErMy71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Helmi 2024, 09:15

Minulla on 330e xdrive farkku G21. Ennen tätä minulla Passat gte. Autoissa on huikea ero ajettavuudessa. 3-sarjalaista minulla ei ole ennen ollut mutta muutama vuosi sitten 520 xdrive. Tässä nykyisessäminulla on 18” talvirenkaat, edessä 225 ja takana 255. Auto on kaupumkiajossa aivan mainio lukuunottamatta sitä jos painat kaasua liian nopeasti liikkeelle lähdössä nin nykäisee niin, että pää kolahtaa niskatukeen. Rauhallisella kaasulla lähtee hyvin tasaisesti. Onko muilla tämmöisiä kokemuksia. Maantie ja moottoritienopeuksissa auto on mielestäni hyvin rauhaton. Koko ajan pitää keskittyä esim. Kehällä; että auto pysyy kaistaviivojen välissä. Aika rauhaton peli. Hieno ja hyvä auto tämä 330e on muuten, mutta tuon kaasun käytön varominen liikkeelle lähtiessä on kyllä rasittavaa ja samoin auton rauhattomuus yli 80 km / h nopeudessa. Onko muilla tämmöisiä kokemuksia 3-sarjalaisesta.
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Itselläni oli aiemmin F30, joka oli samalla tavalla hyvin rauhaton maantienopeuksissa. Piti ns. ajaa koko ajan, mikä lienee 3-sarjalaisten yleinen ongelma sukupolvesta riippumatta. Hieman auttoi run flattien vaihto normirenkaisiin, mutta ei kokonaan poistanut rauhattomuutta. Vaihto VAG:iin auttoi kummasti... Nykäisystä en osaa sanoa, johtuisiko voimakkaasta sähköavusta lähdössä? Noista e-versioista ei itsellä kokemusta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

330e jostain syystä lähtee helposti nykäisyllä liikkeelle, ominaisuus.

Mutta kyllä sen suoraan pitäisi kulkea. Onko vanteiden offset oikea? Jos ei ole tiedossa koska pyöräkulmat on viimeksi tarkistettu, kannattaa käyttää suuntauksessa. Pienellä suuntausvirheellä Bemari muuttuu äkkiä kamalaksi ajaa. Eikä tarvitse kolaroida että pyöränkulmat vääntyy vinoon, suomalaisiin kuoppiin osuminen tekee jo pahaa.
MeAndMyDog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Maalis 2013, 21:13
Auto: F30 320iA xDrive 2016 LCI

F30 oli tunnnetusti hyvin herkkä rengastukselle. Aika harvoin pyöräkulmat aiheuttaa sellaista levottomuutta jollei ne ole täysin pielessä. Jos auto ei kulje suoraan edes tasaisella asfaltilla, voi pyöräkulmat olla syynä. Analyysini siitä oli että auto pyrki kokoajan pois urista ilman mitään logiikkaa kumpaan suuntaan. Tunnoton ohjaus vielä pahensi tilannetta. Ratti ei kertonut mitään mutta peffa kertoi ja sen perusteella tuli vaistomaisesti ja osin turhaan korjattua tilannetta ohjauksella.

Mulla oli aluksi ihan perus 17 tuumaset continentalin sportcontactit tehtaalta ja auto oli hyvin levoton ajaa. Urat ja urapaikkaukset oli täyttä myrkkyä. Sileä motari oli ihan ok. Kokeilut erilaisilla rengaspaineilla ei vaikuttanut juuri muuhun kuin meluun. Kun vaihdoin alle goodyearin efficientgrip performance 2 setin, muuttui auto täysin. Melut väheni ja auto levottomuus katosi täysin. Siitä tuli oikeasti ihan kiva ajaa.
ErMy71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Helmi 2024, 09:15

Kiitos kommenteista. Nämä taitavat todella olla ominaisuuksia. Täytyy katsoa miltä ajo tuntuu uusilla 18” kesärenkailla. Viime kesänä alla oli 17” Bridgestonet ja syksyllä 17” Continentalin kitkat. Molemmat levottomia. Tämä on kyllä aika käsittämätöntä muuten niin hyvässä autossa! Yli kasikympin nopeuksissa väsyttävä tapaus.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Alhaisilla ("mukavuushakuisilla") rengaspaineilla on myös suuri merkitys vetelyyn.
TuukkaJK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Syys 2022, 18:21

Nykäseekö liikkeelle lähdössä jos auto hold on pois käytöstä? Mulla ainakin lähtee liikkeelle ihan pehmeästi ilman auto holdia. Auto hold päällä pitää lähteä vähän rauhallisemmin ja odottaa että jarrut vapautuu, ennen kuin painaa enemmän kaasua.

Pyöränkulmat kunnossa ja 245/30/20 ja 275/30/20 kesärenkailla ja 235/40/19 kitkoilla menee kuin juna eikä todellakaan ole levoton.
ErMy71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Helmi 2024, 09:15

Kyllä se tuppaa nykäisemään aina kun vähän nopeammin painaa kaasupoljinta. Jos tarpeeksi rauhallusesti painaa ei ongelmaa. Tämä ongelma esiintyy hiljaisessa vauhdissa. Siksi tätä ihmettelen kun Passat GTE oli niin pehmeä vaikka olisi tökännyt kaasun pohjaan. Taitaa olla niin, että pitää vaan opetella ajamaan.

Aika järeät renkaat sinulla Bemussa. Itse olen miettinyt, että 18” olisi maksimi, jotta ei tule liian kovaksi.
TuukkaJK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Syys 2022, 18:21

Passatissa on toki täysin erilainen voimalinja kaikin puolin. Ehkä kyse on vaan totuttelusta.

No kaikki on niin subjektiivista. Mulle 18'' taas on ihan liian pehmeä ja vetelä. 20" ja 40mm madallus adaptiivisella alustalla on aika sopiva. Eihän se mikään mukava ole, mutta ei se myöskään ole vielä mikään kova. 19" voisi kyllä olla aika sopiva kompromissi ajettavuuden, mukavuuden ja ulkonäönkin puolesta.
Vastaa Viestiin