Moro,
Ostin tuossa -21 vuoden 330e xdrive touring mallin kulkuneuvon ja pohdin sitten tarvitsevani siihen hiukan lisää tehoa. No soitin sitten paikalliseen chippaus-liikkeeseen ja kertoivat etteivät suosittele sitä tekemään autolleni, lisää tehoahan siis on tarjolla kyllä melkoisesti. Perustelivat siten ettei männät tahdo kestää "vakiomoottorissakaan".
Onko tästä jollain mielipide tai tietoa? Mahdollista kokemusta; oletteko optimoineet? Missä tehtiin ja miten on mennyt sen jälkeen?
Olisin kiitollinen vastauksista
Moottorin optimointi?
Mulle on tulossa X3 30e, eikös nuo ole voimalinjoiltaan kutakuinkin samat? Vakavasti harkinnassa Racechip edellisen 20d positiivisten kokemusten; tehonlisäys ja kulutuksen aleneminen jälkeen. Tuohan optimoi siis vain polttista. Ja kun tuon ottaa pois, niin auto on ennallaan, ja itse voi asentaa molempiin suuntiin. https://www.racechip.com/shop/bmw/3-ser ... 290nm.html En antaisi kenenkään puukottaa varsinaista ohjausyksikköä.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Itsellä oli edellisessä F30 330e:ssä Ecu helsingin laittama Celtic tuning softa. Olin kyllä tyytyväinen. Voimaa tuli tarvittaessa riittävästi, muuten oli kuin vakiona. Eikä ollut ongelmia. Celtic antaa jonkun oman lisätakuun tehdastakuuautoille.
Sitten on tietty ac schnitzer. Jonkinlainen BMW:n kumppani. Konig taitaa edustaa Suomessa.
Sitten on tietty ac schnitzer. Jonkinlainen BMW:n kumppani. Konig taitaa edustaa Suomessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 01 Kesä 2022, 17:01
- Auto: 330e xDrive M-Sport, G21
Päädyin tuohon racechipin Black/GTS versioon. Ne lupaa kans 2v takuut sille pömpelille ja siitä tulee se maltillinen 50hp lisää, jota oikeastaan olinkin hakemassa. Projektoivat 15% polttoaineen kulutuksen alenevan jne. Ei paha lainkaan. Jos ei skulaa, niin 30pv palautusoikeus. Sit vois palata siihen kattavampaan optimoimiseen jos tämä ei toimi itselle.
Tuossa X3 2.0 d:ssä kulutuseron huomaa nyt kun boxia ei ole; matka-ajossa kulutus kohosi n. 0,8 l/100 km, ja auto kiihtyy heikommin. Kumma miksei nämä voi olla jo tehtaalta tullessa "tikissä".
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Laita sitten raporttia, miten homma onnistui ja toimi. Oliko asennus ja käyttöönotto helppoa. Jos lisäksi oikeasti antavat 2 vuoden moottoritakuun, on melko matalariskistä viritystä.Bwarni kirjoitti: ↑02 Kesä 2022, 13:53 Päädyin tuohon racechipin Black/GTS versioon. Ne lupaa kans 2v takuut sille pömpelille ja siitä tulee se maltillinen 50hp lisää, jota oikeastaan olinkin hakemassa. Projektoivat 15% polttoaineen kulutuksen alenevan jne. Ei paha lainkaan. Jos ei skulaa, niin 30pv palautusoikeus. Sit vois palata siihen kattavampaan optimoimiseen jos tämä ei toimi itselle.
Voisin myös olla kiinnostunut tuosta. Itsellä tällä hetkellä vm 2019 330e, jossa BPS-takuu. En ole viitsinyt viritellä, ettei polttele takuita. Tuo voisi olla vaihtoehto pienelle lisäpuhdille.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Tehtaalla joudutaan miettimään ne moottorinkestot sen mukaan että 2.0 kone kestää kovaa mottoritieajoa 200 km/h 200 000 km , eli Saksan tyyliin. Jos haluaa enemmän tehoa niin sitten 6-kone/ M-versio.
Jos asennat itse, niin liittimet saattaa olla todella tiukasti kiinni. Kannattaa ihan rauhassa katsoa miten ne avataan, ainakin dieselissä molemmissa oli hiukan erilainen lukitus. Ja sitten varovaista nitkuttelua eri asentoihin että saa irti, liittimiin menevät johdot ovat todella hentoja. Mutta muutoin varsin helppo homma asentaa ja ottaa tarvittaessa pois.Bwarni kirjoitti: ↑02 Kesä 2022, 13:53 Päädyin tuohon racechipin Black/GTS versioon. Ne lupaa kans 2v takuut sille pömpelille ja siitä tulee se maltillinen 50hp lisää, jota oikeastaan olinkin hakemassa. Projektoivat 15% polttoaineen kulutuksen alenevan jne. Ei paha lainkaan. Jos ei skulaa, niin 30pv palautusoikeus. Sit vois palata siihen kattavampaan optimoimiseen jos tämä ei toimi itselle.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 01 Kesä 2022, 17:01
- Auto: 330e xDrive M-Sport, G21
Laitan sitten asennuksen ja ajon jälkeen updatee tänne. Sillä boksilla pitäis saada tosiaan plus 50hp; se on kuitenkin aika maltillinen kun Celtic tuning antaa sitten stage 1 (kokonaan obd portin kautta) 360hp totaalit... Että tulee kyllä 2x niitä koneja sit. Ja ecu Helsinki josta jo mainittu tosiaan sivuillaan kertoo takuun tulevan softalle jos auto on alle 3v vanha, ajettu alle 80tkm ja tehdastakuu on voimassa. Huollot tietenkin tehty ajallaan...bemu77 kirjoitti: ↑03 Kesä 2022, 13:07Bwarni kirjoitti: ↑02 Kesä 2022, 13:53 Päädyin tuohon racechipin Black/GTS versioon. Ne lupaa kans 2v takuut sille pömpelille ja siitä tulee se maltillinen 50hp lisää, jota oikeastaan olinkin hakemassa. Projektoivat 15% polttoaineen kulutuksen alenevan jne. Ei paha lainkaan. Jos ei skulaa, niin 30pv palautusoikeus. Sit vois palata siihen kattavampaan optimoimiseen jos tämä ei toimi itselle.
Laita sitten raporttia, miten homma onnistui ja toimi. Oliko asennus ja käyttöönotto helppoa. Jos lisäksi oikeasti antavat 2 vuoden moottoritakuun, on melko matalariskistä viritystä.
Voisin myös olla kiinnostunut tuosta. Itsellä tällä hetkellä vm 2019 330e, jossa BPS-takuu. En ole viitsinyt viritellä, ettei polttele takuita. Tuo voisi olla vaihtoehto pienelle lisäpuhdille.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 01 Kesä 2022, 17:01
- Auto: 330e xDrive M-Sport, G21
Noniin, RC nyt kiinni GTS Black versio ja BT hallinta kännykästä. Kävin koittamassa; täytyy sanoa etten heti kyllä huomannut kovinkaan suurta eroa, mutta ajelen tässä nyt hetken tuon laitteen kanssa ja jos kulutus laskee tai muuten koen olevan parempi näin niin ehkä pidän sen sitten... Itsellä kyllä tulee eniten kaupunkiajoa joten se hybridiominaisuus on tärkeä - joka taas RC:lle ei välttämättä ole selleinen asia mihin voi vaikuttaa (ei käsittääkseni tee mitään sähköajolle).
Jos en ole tyytyväinen, niin juttelen varmaan ECU Helsingin kanssa. Se moottorinohjelmointi olis kai järkevä sillain, että esim sen 360hp - mikä stage 1 antaa - sais käyttöön painamalla sen sportin päälle, muuten olis "stock".
Päivittelen tänne tilannetta. Ensivaikutelma hieman vaisu.
-Benny
Jos en ole tyytyväinen, niin juttelen varmaan ECU Helsingin kanssa. Se moottorinohjelmointi olis kai järkevä sillain, että esim sen 360hp - mikä stage 1 antaa - sais käyttöön painamalla sen sportin päälle, muuten olis "stock".
Päivittelen tänne tilannetta. Ensivaikutelma hieman vaisu.
-Benny
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 01 Kesä 2022, 17:01
- Auto: 330e xDrive M-Sport, G21
Juu palautukseen meni RC. Ei tuonut itselle tarpeeksi sitä vireyttä siihen autoon.
Tuossa pohdin kyllä kans asioita ja taidan odottaa sitä tehdastakuun umpeutumista ennenkuin ohjelmoin uudelleen tuota koslaa.
En tiedä olisko sedaniin tarpeeksi vireyttä tuova?
Tuossa pohdin kyllä kans asioita ja taidan odottaa sitä tehdastakuun umpeutumista ennenkuin ohjelmoin uudelleen tuota koslaa.
En tiedä olisko sedaniin tarpeeksi vireyttä tuova?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
- Auto: X3 30e
- Paikkakunta: Jyväskylä
Asioin viikko sitten paikallisella pajalla. Kertoivat, ettei heidän ohjemointi onnistu 20i/30e koneisiin jos X3 on valmistettu 5/20 tai jälkeen. No, minun on tullut ulos 2/20 joten ei kun halliin vaan, +120hp kovilla kierroksilla, alemmaskin vääntöä reilusti lisää. En viitsinyt penkittää, kun se maksaa...
Läksin sillä aikaa koiran kanssa kävelylle ja kohta puhelin soi - BMW road servicestä päivää, teillä palaa moottorin vikavalo, pääsettekö ajamaan huoltoon? Tarvitsetteko sijaisautoa? Kerroin, että auto on tutun pajalla, joku pikkuvika varmaan, kiitos kysymästä. Luultavasti näkevät siellä tutun (?) osoitteen... No, hieman myöhemmin myBMW apissa oli myös vikailmoitus, joka hävisi iltapäivällä. Auto kulkee pirteästi kyllä, kestävyydestä en ole huolissani. Täysillä ahdoilla ei usein aja varsinkaan kylmällä koneella, vain maantieohituksissa joskus.
Pajan kanssa mietittiin, että voi olla että voivatko etänä käydä palauttamassa perussoftan ja tuleeko ongelmaa seuraavalla merkkihuoltokäynnillä? Takuuta on jäljellä puoli vuotta, huoltosopimus 2½v rahoitusleasingin loppuun. Päätin ottaa riskin ja katsoa miten käy.
Läksin sillä aikaa koiran kanssa kävelylle ja kohta puhelin soi - BMW road servicestä päivää, teillä palaa moottorin vikavalo, pääsettekö ajamaan huoltoon? Tarvitsetteko sijaisautoa? Kerroin, että auto on tutun pajalla, joku pikkuvika varmaan, kiitos kysymästä. Luultavasti näkevät siellä tutun (?) osoitteen... No, hieman myöhemmin myBMW apissa oli myös vikailmoitus, joka hävisi iltapäivällä. Auto kulkee pirteästi kyllä, kestävyydestä en ole huolissani. Täysillä ahdoilla ei usein aja varsinkaan kylmällä koneella, vain maantieohituksissa joskus.
Pajan kanssa mietittiin, että voi olla että voivatko etänä käydä palauttamassa perussoftan ja tuleeko ongelmaa seuraavalla merkkihuoltokäynnillä? Takuuta on jäljellä puoli vuotta, huoltosopimus 2½v rahoitusleasingin loppuun. Päätin ottaa riskin ja katsoa miten käy.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
olisko X3 30e tullut noi B48B20B moottorit tuon 5/20 jälkeen (?).
G20 330e alkupäänkoneita on myös B48B20A moottorivariantilla ja ne ei kestä "optimointia" samaan tapaan kuin uudemmat B48B20B variantit, joita 330e tuli kyllä jo 2019. (tästä oli jossan G20 330e threadissa joskus keskustelua).
G20 330e alkupäänkoneita on myös B48B20A moottorivariantilla ja ne ei kestä "optimointia" samaan tapaan kuin uudemmat B48B20B variantit, joita 330e tuli kyllä jo 2019. (tästä oli jossan G20 330e threadissa joskus keskustelua).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
- Auto: X3 30e
- Paikkakunta: Jyväskylä
^Juu teetin lupaa kysymättä. Arvelin päissäni, etten tulisi saamaan lupaa siihen
Wikin mukaan X3PHEVssa on B48B20O0 kone (185kW) joka on vain säädetty antamaan vajaat tehot. Nyt se siis antaa 225kW/300hp velhoni mukaan. En ole itse katsellut koneen koodia, se on niin vahvasti muovikuorissa https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B48
Eli katsellaanpas kaikessa rauhassa, jäänkö siitä kiinni ja mikä on sanktio, vai hajoaako kone ensin. Olen varautunut lunastamaan värkin itselleni vaikka etuajassa, pidän autosta sen verran paljon!
Wikin mukaan X3PHEVssa on B48B20O0 kone (185kW) joka on vain säädetty antamaan vajaat tehot. Nyt se siis antaa 225kW/300hp velhoni mukaan. En ole itse katsellut koneen koodia, se on niin vahvasti muovikuorissa https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B48
Eli katsellaanpas kaikessa rauhassa, jäänkö siitä kiinni ja mikä on sanktio, vai hajoaako kone ensin. Olen varautunut lunastamaan värkin itselleni vaikka etuajassa, pidän autosta sen verran paljon!
^laitahan tuntemuksia tulemaan. Itsellä 2.0d:ssä Race Chip toi toki lisää tehoa, joka oli mieleen kiihdytyksissä ja ohituksissa, sekä yleisesti auton "paremmassa herkkyydessä", jos näin voi sanoa. Ja alentunut lörkkiksen kulutus oli aika tuntuva. Ei kai täällä kukaan kovin pitkiä matkoja ajele "full send", ja X3 ei varmaan ole se todennäköisin peli radalle...
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
- Auto: X3 30e
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kottero kävi merkkihuollossa jarrunesteen vaihdossa huolto-ohjelman mukaisesti. Eivät puhuneet mitään ECUsta. Seuraavaa isopaa huoltoa odotellessa ajellaan iloisesti kesää kohti! 98E5 hintakin on jo paikoin alle 2€