Moro,
Ostin tuossa -21 vuoden 330e xdrive touring mallin kulkuneuvon ja pohdin sitten tarvitsevani siihen hiukan lisää tehoa. No soitin sitten paikalliseen chippaus-liikkeeseen ja kertoivat etteivät suosittele sitä tekemään autolleni, lisää tehoahan siis on tarjolla kyllä melkoisesti. Perustelivat siten ettei männät tahdo kestää "vakiomoottorissakaan".
Onko tästä jollain mielipide tai tietoa? Mahdollista kokemusta; oletteko optimoineet? Missä tehtiin ja miten on mennyt sen jälkeen?
Mulle on tulossa X3 30e, eikös nuo ole voimalinjoiltaan kutakuinkin samat? Vakavasti harkinnassa Racechip edellisen 20d positiivisten kokemusten; tehonlisäys ja kulutuksen aleneminen jälkeen. Tuohan optimoi siis vain polttista. Ja kun tuon ottaa pois, niin auto on ennallaan, ja itse voi asentaa molempiin suuntiin. https://www.racechip.com/shop/bmw/3-ser ... 290nm.html En antaisi kenenkään puukottaa varsinaista ohjausyksikköä.
Kaverilla kans -16 vuoden X3:ssa racechipin boksi ja suositteli sitä mulle kans...
Itsellä hiukan mietityttää se että olis tehdastakuut vielä 2023 lokakuulle...
Itsellä oli edellisessä F30 330e:ssä Ecu helsingin laittama Celtic tuning softa. Olin kyllä tyytyväinen. Voimaa tuli tarvittaessa riittävästi, muuten oli kuin vakiona. Eikä ollut ongelmia. Celtic antaa jonkun oman lisätakuun tehdastakuuautoille.
Sitten on tietty ac schnitzer. Jonkinlainen BMW:n kumppani. Konig taitaa edustaa Suomessa.
Päädyin tuohon racechipin Black/GTS versioon. Ne lupaa kans 2v takuut sille pömpelille ja siitä tulee se maltillinen 50hp lisää, jota oikeastaan olinkin hakemassa. Projektoivat 15% polttoaineen kulutuksen alenevan jne. Ei paha lainkaan. Jos ei skulaa, niin 30pv palautusoikeus. Sit vois palata siihen kattavampaan optimoimiseen jos tämä ei toimi itselle.
Tuossa X3 2.0 d:ssä kulutuseron huomaa nyt kun boxia ei ole; matka-ajossa kulutus kohosi n. 0,8 l/100 km, ja auto kiihtyy heikommin. Kumma miksei nämä voi olla jo tehtaalta tullessa "tikissä".
Bwarni kirjoitti: ↑02 Kesä 2022, 13:53
Päädyin tuohon racechipin Black/GTS versioon. Ne lupaa kans 2v takuut sille pömpelille ja siitä tulee se maltillinen 50hp lisää, jota oikeastaan olinkin hakemassa. Projektoivat 15% polttoaineen kulutuksen alenevan jne. Ei paha lainkaan. Jos ei skulaa, niin 30pv palautusoikeus. Sit vois palata siihen kattavampaan optimoimiseen jos tämä ei toimi itselle.
Laita sitten raporttia, miten homma onnistui ja toimi. Oliko asennus ja käyttöönotto helppoa. Jos lisäksi oikeasti antavat 2 vuoden moottoritakuun, on melko matalariskistä viritystä.
Voisin myös olla kiinnostunut tuosta. Itsellä tällä hetkellä vm 2019 330e, jossa BPS-takuu. En ole viitsinyt viritellä, ettei polttele takuita. Tuo voisi olla vaihtoehto pienelle lisäpuhdille.
Jasp kirjoitti: ↑02 Kesä 2022, 17:07
Tuossa X3 2.0 d:ssä kulutuseron huomaa nyt kun boxia ei ole; matka-ajossa kulutus kohosi n. 0,8 l/100 km, ja auto kiihtyy heikommin. Kumma miksei nämä voi olla jo tehtaalta tullessa "tikissä".
Tehtaalla joudutaan miettimään ne moottorinkestot sen mukaan että 2.0 kone kestää kovaa mottoritieajoa 200 km/h 200 000 km , eli Saksan tyyliin. Jos haluaa enemmän tehoa niin sitten 6-kone/ M-versio.
Bwarni kirjoitti: ↑02 Kesä 2022, 13:53
Päädyin tuohon racechipin Black/GTS versioon. Ne lupaa kans 2v takuut sille pömpelille ja siitä tulee se maltillinen 50hp lisää, jota oikeastaan olinkin hakemassa. Projektoivat 15% polttoaineen kulutuksen alenevan jne. Ei paha lainkaan. Jos ei skulaa, niin 30pv palautusoikeus. Sit vois palata siihen kattavampaan optimoimiseen jos tämä ei toimi itselle.
Jos asennat itse, niin liittimet saattaa olla todella tiukasti kiinni. Kannattaa ihan rauhassa katsoa miten ne avataan, ainakin dieselissä molemmissa oli hiukan erilainen lukitus. Ja sitten varovaista nitkuttelua eri asentoihin että saa irti, liittimiin menevät johdot ovat todella hentoja. Mutta muutoin varsin helppo homma asentaa ja ottaa tarvittaessa pois.
Bwarni kirjoitti: ↑02 Kesä 2022, 13:53
Päädyin tuohon racechipin Black/GTS versioon. Ne lupaa kans 2v takuut sille pömpelille ja siitä tulee se maltillinen 50hp lisää, jota oikeastaan olinkin hakemassa. Projektoivat 15% polttoaineen kulutuksen alenevan jne. Ei paha lainkaan. Jos ei skulaa, niin 30pv palautusoikeus. Sit vois palata siihen kattavampaan optimoimiseen jos tämä ei toimi itselle.
Laita sitten raporttia, miten homma onnistui ja toimi. Oliko asennus ja käyttöönotto helppoa. Jos lisäksi oikeasti antavat 2 vuoden moottoritakuun, on melko matalariskistä viritystä.
Voisin myös olla kiinnostunut tuosta. Itsellä tällä hetkellä vm 2019 330e, jossa BPS-takuu. En ole viitsinyt viritellä, ettei polttele takuita. Tuo voisi olla vaihtoehto pienelle lisäpuhdille.
Laitan sitten asennuksen ja ajon jälkeen updatee tänne. Sillä boksilla pitäis saada tosiaan plus 50hp; se on kuitenkin aika maltillinen kun Celtic tuning antaa sitten stage 1 (kokonaan obd portin kautta) 360hp totaalit... Että tulee kyllä 2x niitä koneja sit. Ja ecu Helsinki josta jo mainittu tosiaan sivuillaan kertoo takuun tulevan softalle jos auto on alle 3v vanha, ajettu alle 80tkm ja tehdastakuu on voimassa. Huollot tietenkin tehty ajallaan...
Noniin, RC nyt kiinni GTS Black versio ja BT hallinta kännykästä. Kävin koittamassa; täytyy sanoa etten heti kyllä huomannut kovinkaan suurta eroa, mutta ajelen tässä nyt hetken tuon laitteen kanssa ja jos kulutus laskee tai muuten koen olevan parempi näin niin ehkä pidän sen sitten... Itsellä kyllä tulee eniten kaupunkiajoa joten se hybridiominaisuus on tärkeä - joka taas RC:lle ei välttämättä ole selleinen asia mihin voi vaikuttaa (ei käsittääkseni tee mitään sähköajolle).
Jos en ole tyytyväinen, niin juttelen varmaan ECU Helsingin kanssa. Se moottorinohjelmointi olis kai järkevä sillain, että esim sen 360hp - mikä stage 1 antaa - sais käyttöön painamalla sen sportin päälle, muuten olis "stock".
Päivittelen tänne tilannetta. Ensivaikutelma hieman vaisu.
Juu palautukseen meni RC. Ei tuonut itselle tarpeeksi sitä vireyttä siihen autoon.
Tuossa pohdin kyllä kans asioita ja taidan odottaa sitä tehdastakuun umpeutumista ennenkuin ohjelmoin uudelleen tuota koslaa.
En tiedä olisko sedaniin tarpeeksi vireyttä tuova?
Asioin viikko sitten paikallisella pajalla. Kertoivat, ettei heidän ohjemointi onnistu 20i/30e koneisiin jos X3 on valmistettu 5/20 tai jälkeen. No, minun on tullut ulos 2/20 joten ei kun halliin vaan, +120hp kovilla kierroksilla, alemmaskin vääntöä reilusti lisää. En viitsinyt penkittää, kun se maksaa...
Läksin sillä aikaa koiran kanssa kävelylle ja kohta puhelin soi - BMW road servicestä päivää, teillä palaa moottorin vikavalo, pääsettekö ajamaan huoltoon? Tarvitsetteko sijaisautoa? Kerroin, että auto on tutun pajalla, joku pikkuvika varmaan, kiitos kysymästä. Luultavasti näkevät siellä tutun (?) osoitteen... No, hieman myöhemmin myBMW apissa oli myös vikailmoitus, joka hävisi iltapäivällä. Auto kulkee pirteästi kyllä, kestävyydestä en ole huolissani. Täysillä ahdoilla ei usein aja varsinkaan kylmällä koneella, vain maantieohituksissa joskus.
Pajan kanssa mietittiin, että voi olla että voivatko etänä käydä palauttamassa perussoftan ja tuleeko ongelmaa seuraavalla merkkihuoltokäynnillä? Takuuta on jäljellä puoli vuotta, huoltosopimus 2½v rahoitusleasingin loppuun. Päätin ottaa riskin ja katsoa miten käy.
olisko X3 30e tullut noi B48B20B moottorit tuon 5/20 jälkeen (?).
G20 330e alkupäänkoneita on myös B48B20A moottorivariantilla ja ne ei kestä "optimointia" samaan tapaan kuin uudemmat B48B20B variantit, joita 330e tuli kyllä jo 2019. (tästä oli jossan G20 330e threadissa joskus keskustelua).
^Juu teetin lupaa kysymättä. Arvelin päissäni, etten tulisi saamaan lupaa siihen
Wikin mukaan X3PHEVssa on B48B20O0 kone (185kW) joka on vain säädetty antamaan vajaat tehot. Nyt se siis antaa 225kW/300hp velhoni mukaan. En ole itse katsellut koneen koodia, se on niin vahvasti muovikuorissa https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B48
Eli katsellaanpas kaikessa rauhassa, jäänkö siitä kiinni ja mikä on sanktio, vai hajoaako kone ensin. Olen varautunut lunastamaan värkin itselleni vaikka etuajassa, pidän autosta sen verran paljon!
^laitahan tuntemuksia tulemaan. Itsellä 2.0d:ssä Race Chip toi toki lisää tehoa, joka oli mieleen kiihdytyksissä ja ohituksissa, sekä yleisesti auton "paremmassa herkkyydessä", jos näin voi sanoa. Ja alentunut lörkkiksen kulutus oli aika tuntuva. Ei kai täällä kukaan kovin pitkiä matkoja ajele "full send", ja X3 ei varmaan ole se todennäköisin peli radalle...
Kottero kävi merkkihuollossa jarrunesteen vaihdossa huolto-ohjelman mukaisesti. Eivät puhuneet mitään ECUsta. Seuraavaa isopaa huoltoa odotellessa ajellaan iloisesti kesää kohti! 98E5 hintakin on jo paikoin alle 2€