Moottorin optimointi?

G20, G21, G22, G23, G24, G26
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Tuskin merkkihuoltoa kiinnostaa tuo optimointi, ennekuin jotain menee rikki - takuukorjaus, mahdollinen goodwill takuun jälkeen tai kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu vikatapuksissa ovatkin sitten eri asia. Esimerkkinä tuo oman 530xD syttyminen palamaan (EGR cooleri) muutama vuosi sitten. Sain sammumaan ennekuin imusarja sulasi kokoaan, ja niimpä merkkiliike korjasi veloituksetta 7v/200tkm ajetun menopeli kyselemättä (tai siis varmistivat toki ensin että ohjelmistot ovat alkuperäisiä, eikä ECU ole manipuloitu/"optimoitu").
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

Juhazi kirjoitti: 25 Helmi 2023, 21:21 Kottero kävi merkkihuollossa jarrunesteen vaihdossa huolto-ohjelman mukaisesti. Eivät puhuneet mitään ECUsta. Seuraavaa isopaa huoltoa odotellessa ajellaan iloisesti kesää kohti! 98E5 hintakin on jo paikoin alle 2€
[Zei-M-Zei] kirjoitti: 27 Helmi 2023, 09:46 Tuskin merkkihuoltoa kiinnostaa tuo optimointi, ennekuin jotain menee rikki - takuukorjaus, mahdollinen goodwill takuun jälkeen tai kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu vikatapuksissa ovatkin sitten eri asia. Esimerkkinä tuo oman 530xD syttyminen palamaan (EGR cooleri) muutama vuosi sitten. Sain sammumaan ennekuin imusarja sulasi kokoaan, ja niimpä merkkiliike korjasi veloituksetta 7v/200tkm ajetun menopeli kyselemättä (tai siis varmistivat toki ensin että ohjelmistot ovat alkuperäisiä, eikä ECU ole manipuloitu/"optimoitu").
Siinä vaiheessa kun merkkari lyö OBD pistokkeeseen tapsin kiinni niin autosta lähtee dataa ulos. Ja samalla paljastuu manipuilointi => BMW:n järjestelmässä tulee esille ns. punainen lippu. Tämän jälkeen takuu ja goodwill on aika rajoitettua.
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
Juhazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
Auto: X3 30e
Paikkakunta: Jyväskylä

3v takuuaika meni just umpeen. Huoltosopimus Plus on 5v ajaksi. Seuraava huolto lienee syssyllä -23. Km nyt 43 tkm.

Eiku 2/24!
Viimeksi muokannut Juhazi, 10 Huhti 2023, 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Jos autossa on moottoriin asennettu ns."ohjelma",niin merkkihuollossa voi tulla ikävä yllätys. Siis silloin,jos/kun autoon huollon yhteydessä ajetaan ohjelmistoihin päivityksiä. Esim.moottorin ohjelman päivityksen ajaminen tuollaiseen muunneltuun moottorisoftaan voi sotkea koko ohjelman. Ja saattaa jopa estää moottorin käynnistymisen tms. Joten huoltoon vietäessä kannattaa kertoa,ettei moottoripuolen softaa saa päivitellä.
Juhazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
Auto: X3 30e
Paikkakunta: Jyväskylä

Kiitos tiedosta, Heguli. Seuraava huolto on 2/24 öljynvaihto. Tuskin on tarvetta OBD tsekkaukselle. Optimointi on Karalalla tehty, versionumero pitäis olla originaali.

ps. hyvin vetää, ohitukset käy sukkelasti. Täyskaasu vetoja ei ole tarvis kokeilla. Ei ole penkitetty vieläkään.
Juhazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
Auto: X3 30e
Paikkakunta: Jyväskylä

Hyvin menee X3 30e Stage 1 viritetyllä koneella. Ainoa haitta on, että vaimon ajaessa tahtoo risteyksissä niskat venähtää...

Tässä kerrotaan S1 vaikutusta https://www.youtube.com/watch?v=Q3WEFV27QAc
Itse en juuri pidä kaasua pohjassa, mutta onhan se kiva peli soralla Sport modessa, keppi S ja ASR pois

Reilun vuoden kuluttua saa auton omaksi (5v) ja olen aatellut S2 viritystä jos pidän auton itsellä
https://www.youtube.com/watch?v=EXEUiLvBvbE
Juhazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
Auto: X3 30e
Paikkakunta: Jyväskylä

X3 30e kävi 4v huollossa (58000km) Ei mitän huomautettavaa ja optimoidut lisätehot tuntuvat olevan tallissa edelleen! Ns. laajemmassa huollossa luulis OBDnkin olleen kiinni. Uudet tulpat sai ja olisko nyt vähän parempi kaasuvaste? Kulutuksessa ei ollut huomannut muutoksia enkä muutenkaan perstuntumalla.
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

Moi, paljonko tuolla S1 saa heppoja ja vääntöä kaikkiaan? Oma tulee kesällä 2v vanhaksi, ja jos ei vaihdu sitä ennen niin "viritys" kiinnostaa edellisen 20d jälkeen josta hyvät kokemukset...
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Juhazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
Auto: X3 30e
Paikkakunta: Jyväskylä

Stage 1 tuo roimasti tehoa ja vääntöä, mutta vain ei-LCI malleihin. Eli -21 ja uudemmat on kysymysmerkki voiko niitä ollenkaan optimoida. Sit pitää tyytyä mustaan laatikkoon

https://www.qtperformance.fi/tarkista-a ... tentiaali/
TuukkaJK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Syys 2022, 18:21

Noin uudesta tarvitsee ECU unlockata Femtolla ja sen jälkeen vasta saa softan vaihdettua. Tehon lisäys riippuu moottorin mallista. Jos on B48B20B niin 400hp ja jos on B48B20A niin 360hp. Näin ainakin 3-sarjan kohdalla ja uskoisin että X3 sama homma.
Vastaa Viestiin