Wallbox latausasema BMW 330e Touring Xdrive

G20, G21, G22, G23, G24, G26
Modi78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Helmi 2014, 17:57
Auto: BMW 330e Touring xDrive 2021

Moikka,

Olisi tulossa tammi-helmikuussa -21 uusi BMW 330e xDrive Touring ja olen tässä hieman kartoitellut etukäteen sopivaa Wallbox -ratkaisua. Laakkosen myyjä sanoi, että tämä BMW Essential malli on täysin loppu ja asennusapuja ei heru. Näistä edullisimmista Webasto Pure on loppu ja uusi tulossa ehkä parin viikon sisällä ja hinnasta ei tietoa. Helen tarjoaa myös avaimet käteen asennusta. Tässä vaiheessa olen kartoitukseni kanssa...

Mitäs kokemuksia muilla on Wallboxin hankinnasta ja onko suosituksia firmasta / sähkömiehestä, joka on tehnyt näitä asennuksia?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Erityisesti jos sinulla on autotalli, suosittelen asentamaan normaalin CEE kolmivaihevoimavirtapistokkeen. Ostat sitten siihen sopivan latauslaitteen, jonka saat tarvittaessa otettua mukaan esim mökille.

Itselläni Go-eCharger, mikä näkyy aika laajasti keräävän suosituksia esim fb keskusteluissa.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Jos on pienikin riski että sähkökulkineita on taloudessa 2kpl, tai jossain vaiheessa tulee kulkine jota vois ladata 11kW/22kW tehoilla, niin suosittelen sellaista wallboxia joka ymmärtää dynaamista kuormantasausta (varsinkin jos sähköliittymä on 3x25A). Ovat hieman kalliimpia, mutta mahdollistavat siis useamman auton latauksen/sähköliittymän kuormituksen maksimitehoilla latauksen aikana polttamatta sulakkeita ja yleensä näitä voi ketjuttaa/osaavat keskustella keskenään. Se halvin BMW essential ei tuota tue, mutta muut BMW mallit tukevat. Toki löytyy muiltaki valmistajilta.

EDIT: pikaisella googlauksella siis esim. BMW Wallbox Plus, BMW Wallbox Connect, Garo GLB jne.

Ja mikäänhän ei estä mitä tahansa wallboxia kytkettävän siten että sen syöttö tulee normaali kolmivaihepistorasian kautta (pitää olla oman vikavirtasuojan takana).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Kuormantasaus on monessakin latauslaitteessa, myös go-eChargerissa. Itse halusin latauslaitteeseen myös wifi ja bluetooth-yhteyden sekä ohjauksen kännykällä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onko muuten tietoa kuinka järeä kaapelointi tavallisen omakotitalon keskukselle oletuksena tulee nykyään jos sulakkeet on perus 3x25A? Pääseekö 3x35A (tai isompaan) liittymään ihan vaan pyytämällä sähkönsiirtoyhtiötä vaihtamaan sulakkeet ja kalliimman perusmaksun?

Nopeamman latauksen tai useamman latauksessa olevan auton tapauksessa kodin muutkin virrankuluttajat olisi syytä saada kuormantasauksen seurantaan mukaan.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Wonderi kirjoitti: 08 Joulu 2020, 19:03 Onko muuten tietoa kuinka järeä kaapelointi tavallisen omakotitalon keskukselle oletuksena tulee nykyään jos sulakkeet on perus 3x25A? Pääseekö 3x35A (tai isompaan) liittymään ihan vaan pyytämällä sähkönsiirtoyhtiötä vaihtamaan sulakkeet ja kalliimman perusmaksun?

Nopeamman latauksen tai useamman latauksessa olevan auton tapauksessa kodin muutkin virrankuluttajat olisi syytä saada kuormantasauksen seurantaan mukaan.
Varmaan riippuu sähköyhtiöstä ja rakennusajankohdasta tuo mittauskeskukselle tulevan kaapelin tyyppi/vahvuus. Kyllä ne yleensä aika järeitä omakotitaloissa ovat. Itse rakensin v.2001 ja tällä hetkellä 3x25A liittymä (syöttökaapeli kestää tarvittaessa 3x63A pääsulakekoon). En muista tarkkaa kaapelityyppiä (enkä jaksa lähteä kaivelemaan liittymäsopimusta/piirustuksia). Liittymäkoon saa vaihdettua tekemässä sähkönsiirtoyhtiönkanssa uuden sopimuksen ja he käyvät ruuvaamassa isommat sulakepohjat ja sulakkeet.

Se dynaaminen kuormanhallintahan toimii siten, että sen nykyään etäluettavan sähkömittarin rinnalle asennetaan erillinen mittari, joka mittaa liittymän käytössä olevaa tehoa realiaikaisesti ja tuo vaihekohtainen kulutustieto tuodaan tässä tapauksessa wallboxille (rs485 /modbus tms.) joka saadun tiedon perusteella pystyy automaattisesti säätämään kunkin vaiheen lataustehoa, esim. jos sähkösauna napsautetaan päälle, niin wallbox saa tuosta lisääntyneestä kulutuksesta tiedon ja pudottaa lataustehoa siten että kokonaiskulutus ei ylitä liittymän maksimia esim. 3x25A. Wallboxit pystyvät myös keskustelemaan keskenään ja sopimaan kuka milläkin teholla lataa, siis mikäli näitä on useampia.

Tuohon aikaisemmin laittamaani listaa lisään myös ABB Terra aseman joka tukee dynaamista kuormanhallintaa. Monissa latauslaitteissa pystytään säätämään lataustehoa manuaalisesti 6-8-10-12-16A jne., mutta dynaamiseen säätöön vaaditaan omat interfeissinsä, jotka yleisimmin ovat juuri noita modbus pohjaisia.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Modi78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Helmi 2014, 17:57
Auto: BMW 330e Touring xDrive 2021

Moikka,

Kiitos kommenteista. Olen päätymässä Plugit & ABL Sursum EMH1 ratkaisuun. 3 vuoden päästä siihen voi sitten asennella ABL Home CLU -kuormanhallintaratkaisun koska Plugarilla (3,7 kw) ei ole vielä riskiä sulakkeiden palamisesta toisin kuin täyssähköllä.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

[Zei-M-Zei] kirjoitti: 08 Joulu 2020, 19:26
Tuohon aikaisemmin laittamaani listaa lisään myös ABB Terra aseman joka tukee dynaamista kuormanhallintaa. Monissa latauslaitteissa pystytään säätämään lataustehoa manuaalisesti 6-8-10-12-16A jne., mutta dynaamiseen säätöön vaaditaan omat interfeissinsä, jotka yleisimmin ovat juuri noita modbus pohjaisia.
Mulla on toi ABB:n Terra sekä siihen kytketty ABB:n energiamittari dynaamista kuormanhallintaa varten. Latausasemaa on testattu pari kertaa veljen Passatilla kun oma 330e tulee tammikuun alussa. En ole ollenkaan vielä varma toimiiko toi kuormanhallinta sillä viikko sitten kun testattiin taas Passatilla lataamista 16A:n virralla panin kiukaan päälle (9kW, virta 3x13A) niin Terra ei pienentäny latausvirtaa. Talossamme on 3x25A:n pääsulakkeet joten yhden vaiheen virta ylitti sulakekoon. Äkkiä sitten kius pois päältä ettei sulake palanut. Samoin on vielä auki se miten manuaalinen virransäätö toimii. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä ettei sekään toimi niin kuin olettaisi. Yksi ärsyttävä piirre tuossa Terrassa on myös se että kun kännyn äpillä lopettaa lataamisen kesken niin sitä ei pysty jatkamaan vaan joutuu ottamaan Terrasta jännitteet pois. Terra on siis vielä aika raakile. Firmispäivityksiä on tulossa mutta saa nähdä millä aikataululla. Jatkan Terran testaamista kunhan saan oman plugarin tammikuun alussa.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Meillä on 330 e ja 530e BMW n peruslatausasema kytkettynä ainakin toistaiseksi yksivaiheisesti eli siitä saa sen 3,7 kw. Aurinkopaneelit on katolla ja 3x 25 sulakkeet. Tämä on yksinkertainen ja aivan riittävä systeemi ollut. Ei sulakkeet pauku ja auton akun saa 2,5 tuntiin täyteen. Lisäksi akustothan ymmärtääkseni tykkää hitaasta latauksesta. Harkinnassa on toiseksi täyssähkö auto, mutta sittenkään en tarvi hurjia latausnopeuksia kotona.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Monni kirjoitti: 12 Joulu 2020, 08:09Harkinnassa on toiseksi täyssähkö auto, mutta sittenkään en tarvi hurjia latausnopeuksia kotona.
Jos töpselihybridillä tulee ajetuksi arkiajot pääosin sähköllä, täyssähköautohan ei sähköä vie yhtään enempää. Ja kun useimmiten on koko yö aikaa ladata, latausaika riittää pienemmälläkin teholla yllättävän paljoon.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Monni kirjoitti: 12 Joulu 2020, 08:09 Meillä on 330 e ja 530e BMW n peruslatausasema kytkettynä ainakin toistaiseksi yksivaiheisesti eli siitä saa sen 3,7 kw. Aurinkopaneelit on katolla ja 3x 25 sulakkeet. Tämä on yksinkertainen ja aivan riittävä systeemi ollut. Ei sulakkeet pauku ja auton akun saa 2,5 tuntiin täyteen. Lisäksi akustothan ymmärtääkseni tykkää hitaasta latauksesta. Harkinnassa on toiseksi täyssähkö auto, mutta sittenkään en tarvi hurjia latausnopeuksia kotona.
Joo, normaalitilanteessa tuo 3x25A riittää mutta kun meillä on 9kW:n kiuas niin periaatteessa 25A:n sulake (16+13=29A) ei riitä. Mulla oli kuukaus sitten Laakkoselta lainassa 330e ja tuli laitettua se lataukseen kun kiuas oli päällä. Äkkiä pienensin latausvirtaa. En siis ajatellu tilannetta ihan loppuun saakka kun panin 330e:n piuhan päähän. En viitsi ruveta kokeilemaan sulakkeen kestoa.

Meillä myös paneelit katolla ja ajatuksena olis hyödyntää niiden tuottamaa sähköä mahdollisimman paljon. Tämä edellyttäisi sitä että pystyisi ohjaamaan tuota Terra boksia reaaliaikaisesti. Vielä ei se onnistu mutta saa nähdä antaako tulevat firmispäivitykset mahdollisuuden.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Täytyy tosiaan tarkkaan miettiä, mitä plussaa täyssähkö antaa lisää näihin nykyisiin, kun sähkö riittää jo nyt pääsääntöisesti . Aurinkopaneelin huipputuotto ollut 4,5 kw, joten ei juuri tuota isommalla kw määrällä kannata meidän latailla.
Vastaa Viestiin