Kulutus g20

G20, G21, G22, G23, G24, G26
Une68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Syys 2017, 20:15

Millaisia kulutuslukemia voisi odottaa 320i g20 x-drivesta. Käyttöä vuosittain n.32tkm suurin osa maantiellä. Kaupunkiajoa melko vähän. Nykyinen auto e90 320xd,sillä usean vuoden kulutus pyörinyt 5,4-5,6 ltr hujakoille.
Dieseliin on tottunut jo useamman vuosikymmenen ajalla, mutta bensiinikäyttöinen tuskin kokonaiskustannuksiltaan tulisi juurikaan kalliimmaksi, ellei peräti halvemmaksi.
Eli käytännön kokemusta haen.
larsen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Touko 2020, 14:59

Ajan F36 420i xDrivella suunnilleen samanlaisella ajoprofiililla. Moottoritietoajoa on aika vähän. Kaupunkiajoa tulee väkisin, kun asun melkein Tampereen keskustassa. Moottori näissä taitaa olla sama B48.

Koko omistusajan kulutus tankkauksista laskettuna on tällä hetkellä karvan yli kuuden (6,05 litraa/100km). Yli seitsemän litran kulutusta en ole koskaaan saanut tankilliselle. Laskennallisesti ihan alussa yksi tankkaus meni yli seitsemän, kun en osannut tankata edellistä täyteen.

Näyttää tosin siltä, että ajan Spritmonitorissa piikkipaikalla muihin samanlaisiin verrattuna. Perusidea ajossani on, että jarruun koskeminen on myrkkyä. Silloin on polttanut turhaan bensaa, kun pitää jarruttaa. Nyt kilometrejä on 41 tuhatta ja ajotietokoneen mukaan huoltotarve näyttää, että etupään jarrupaloilla ajaa vielä 130 tuhatta. En tiedä, mikä niiden normaali ikä tyypillisesti on, mutta kohtuulliselta kestolta vaikuttaa. Ajotyylillä on varmaan osuutta.
Une68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Syys 2017, 20:15

Kiitos vastauksesta.
Samaa mieltä itsekin,ja vaimoni joka suurimman osan autolla ajaa,eli jarrutus vain tarvittaessa. Jarrulevyt vaihdoin viime keväänä, niillä oli ajettu 351tkm,eivätkä vieläkään olleet hylkytavaraa,ruostetta ei juuri lainkaan. Ensimmäiset palat vaihdoin noin 160tkm kohdalla, kun pinta napsahti irti yhdestä palasta.
Eipä ole paha kulutuslukema. Diesel on tähän saakka ollut ns. ykkösvaihtoehto, mutta mm. huollossa ovat puhuneet nykyisten bensiinikäyttöisten puolesta. Toki suurin vaikutus on ajotyylillä. Meillä autoa käyttää pääasiassa vaimo työmatkalla, n.125km päivittäin ja rauhallinen tapa ajaa. Koeajossa bensiini 320i vaikutti tosi hiljaiselta ja mukavalta. Tosin vertailukohteena 320xd,2011 ja kilometrejä takana 373tkm 😁
Une68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Syys 2017, 20:15

Vielä tuosta jarruttamisesta ettei tule väärinkäsitystä. Jarruja toki käytetään, muttei joka alamäkeen ja mutkaan, niinkuin joillain on tapana näillä mutkaisilla ja mäkisillä seuduilla. Moottorijarrutus hoitaa suuren osan nopeuden pudotuksista.
larsen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Touko 2020, 14:59

Une68 kirjoitti: 29 Elo 2022, 05:42 Vielä tuosta jarruttamisesta ettei tule väärinkäsitystä. Jarruja toki käytetään, muttei joka alamäkeen ja mutkaan, niinkuin joillain on tapana näillä mutkaisilla ja mäkisillä seuduilla. Moottorijarrutus hoitaa suuren osan nopeuden pudotuksista.
Juuri niin. Liikenneturvallisuus toki pitää olla aina mielessä. Jarrutetaan, kun siihen on tarvetta. Ideana on ennakointi ja kunnon turvavälit. Lisäksi alamäet, kiertoliittymät ja risteykset ajetaan läpi mahdollisuuksien mukaan jarruttamatta. Kiihdytys rajoitusten ja muun liikenteen puitteissa sopivan ripeästi yli 70 km/h, jolloin isoin vaihde saadaan käyttöön. Tykkäisin ajaa vakionopeussäätimellä, mutta luovuin siitä. Se vaihtelee turhan innokkaasti pienempää vaihdetta pienenkin nyppylän kohdalla.
Vastaa Viestiin