G05 45e akkuongelmat ja tyyppiviat

Sauman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: Vito 116CDI 4x4 -21

Moi!

Pitkästä aikaa tälläkin foorumilla kirjoittamassa. Pieni pohjustus omasta autohistoriasta, jos ei kiinnosta niin skippaa seuraava kappale:

BMW historiaa takana reilu 15 vuotta, e46 330d, e90 330d, viimeisin oli F10 530d, joka on ollut tähänastisista paras omistamani auto sekä ajettavuudeltaan, ominaisuuksiltaan ja kestävyydeltään. Viimeiset 6 vuotta olen työhön liittyvistä syistä ajanut ensin Mitsun L200 lava-autolla ja nyt viimeiset reilu 4 vuotta Vito 116CDI 4x4. Mersun maailmaan en ole itseäni vieläkään sisäistänyt ja vaikka olen ollut autoon tyytyväinen, jotakin puuttuu, ei tule ajamaan lähtiessä niitä ilon pirskahduksia, joita F10:llä tuli. Ja päästölaitteiden takia on pitänyt joka vuosi käydä pajalla, viimeksi muutama päivä sitten, vaikka autolla on ajettu vasta 57tkm... Rahaa näihin remontteihin on mennyt varmaan yli 1500€
Polte takaisin BMW maailmaan on ollut jo pari vuotta ja nyt työkuviot ovat muuttuneet sen verran, että olen alkanut katselemaan tuollaista X5 45e tosissaan. Siinä on niin suuri tuo takatila ja varsinkin takapenkit käännettynä se toteuttaisi kaikki työhön liittyvät tarpeeni enemmän kuin hyvin, isompaa romua kuskatessa perässä on kuitenkin sitten kuomukärry.
Minun käyttöön hybridi sopisi myös todella hyvin, koska 95% ajosta on pätkäajoa ja tyypillinen työpäivän ajomäärä on alle 30km.

Mutta itse asiaan:
Tuollaiset n. 100tkm ajetut G05 alkaa olla jo järkevän hintaisia, joten sellainen on alkanut polttelemaan tosissaaan.
Onko täällä G05 omistajilla kokemuksia näistä, onko tullut vastaan akkuvikoja tai muita tyyppivikoja?
Olen toki kahlannut kaikki foorumin 45e viestiketjut läpi, mutta niissä ei ole mainittu akkuongelmista muuta, kuin että alkupään autoissa oli kenno-ongelmia, joiden vuoksi on ollut valmistajan takaisinkutsukampanja.

PS.
Olen Kokkolan Autohuollon aktiivinen seuraaja somessa ja siellä on melko paljonkin laiteltu BMW hybridejä kuntoon akkuongelmien vuoksi. Jesse on useampaankin kertaan puhunut yleisestikin hybridien akkuongelmista, mm. BMW tapauksessa akun takaosassa on huonosti suojattu liitin joka hapettuu ja jonka kautta lopulta menee vesi akun sisälle. Se on helppo estää ja korjata, on tehnyt videonkin siitä. Suosittelen Kokkolan Autohuollon seuraamista muillekin, todella hyvää infoa sähkö- ja hybridiautoista, sekä rautainen ammattitaito!

Lisäksi Jesse selitti hyvin, miksi hybrideissä tulee jo reilu 100tkm ajettuna akkuvikoja sen vuoksi, että akku on loppuun ajettu (kennojen jännite-erot kasvavat liian suureksi) ja sehän johtuu siitä että lataussyklejä tulee niin paljon, koska akun range on pienempi kuin täyssähkössä, jolloin sitä ladataan tyhjästä täyteen monta kertaa useammin, kuin vastaavaa täyssähköä samalla ajomäärällä. Ja selvennykseksi, yksi lataussykli tarkoittaa latausta jostakin 10% tasosta n. 100%:iin, eli esim. 40%->80% latauksia saa olla 4-5 kertaa jotta tulee yksi lataussykli täyteen.
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: X5 45e 2022

Ostin ½v. sitten X5:n (2022) jolla oli ajettu 38 tkm, nyt mittarissa 50 tkm eli 12 tkm ajanut itse. Olen todella tyytyväinen autoon, ainoa vika on nyt hiljan ilmennyt pyyhkimien satunnainen omatoiminen pyyhintä (sadetunnistin ei siis ole päällä) ja ratin heikohko lämpiäminen. Menee ratin takana oleva viiksihässäkkä vaihtoon BPS -takuuna. Tätä vaivaa on ilmennyt muissakin malleissa. Akku tuntuu olevan hyvässä kunnossa, kilsoista hiukan vajaa puolet menty sähköllä.

Sen verran katsoisin ostaessa että autossa on BPS-takuu.

BTCF:n puolella on kohtuu aktiivinen ketju mallista: https://forum.btcf.fi/forum/mallisarjak ... ost5520061
Ex: G01 X3 e30 ja 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. BMW K1300S, K1200S.
Vastaa Viestiin