Heipat kaikille foorumilla,
Tuli sitten hankittua perheeseen uusi 45e Msport + sopivasti lisäkilkkeitä omaan makuun ja tarpeeseen mm. 21" kesärillat ja 20" talveen, comfort jakkarat ,HUD, adaptive cruise ,jne..... ja nyt on ajettu 1300km ja siitä n. 850km sähköllä. Lukemat tosin johtuu pitkälti siitä ,että on ollut sen verran lyhyitä päivittäisiä ajoja ettei bensapata ole juurikaan käynnistynyt. Olen kyllä ihan tarkoituksella välilä ajellut sport modella, jotta saisi moottorinkin sisäänajettua ... Mutta itse kysymykseeni ; olen jonkin aikaa ihmetellyt akun täyteen latauksen ( yleensä yön aikana ) jälkeen auton ilmoittamaa sähkö rangea ... välillä on ollut 80km, kerran jopa 89km. mutta nyt viimeaikoina lukemat ovat olleet 60 - 70km. Mistähän moinen johtuu ? Eikös rangen pitäisi olla aina > 80km kun patteri on täyteen ladattu.Latausvirta on 16A ja se ei ole itsekseen muuttunut,eli sekään ei liene selitys. Onko kellään mitään hyvää selitystä mistä moinen johtuu ?
45e akun varaustaso vaihtelee?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Toki kylmenevät kelit oman osansa tuota pudottaa, mutta ettei vaan olisi samoja "kukkasia" mitä näkyy G20 ja G30 lataushybrideissä kesähelteelläkin, eli tuo kilometrilukema heittelee päiväkohtaisesti hurjiakin määriä, vaikka prosentuaalisesti akun varaustaso on täynnä 100%. Omalla kohdalla tämä alkoi viimeisimmän ohjelmistopäivityksen jälkeen ja tämä on ihan satunnaista, toisina aamuina 330e näyttää 49km, toisina aamuina saattaa olla vaan 32km tjsp., mutta silti niillä pääsee sähköllä sen saman matkan. Niinä aamuina kun on ollut pieni lukema, niin ajoon lähdettyä lukema on ruvennut kasvamaan. Jossain kirjoitettiin että viimeisimmän (edellisen) ajon tilastot voisivat tuohon vaikuttaa ja varmaan vaikuttavatkin, mutta ainakin omalla kohdallani ajoprofiili ei suuremmin heittele. Jospa korjautuisi seuraavassa päivityksessä.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Arvio perustuu suoraan aiempaan ajoon ja olosuhteisiin esim. ulkolämpötilaan.
Huomaat että arvio muuttuu kun säädät esim ilmanvaihdon asetuksia autosta.
Talvella (kylmällä) se aina arvio tippuu ihan siksi kun lämmitys haukkaa energiaa.
Huomaat että arvio muuttuu kun säädät esim ilmanvaihdon asetuksia autosta.
Talvella (kylmällä) se aina arvio tippuu ihan siksi kun lämmitys haukkaa energiaa.
Eroa toimintamatka-arvaimeen tulee siitäkin mikä ulkolämpötila sillä on laskennan pohjana. Talvella lämpimästä tallista lähtiessäni joinain päivinä sillä on muistissa kylmä ulkoilma, joinain päivinä olen ilmeisesti vähemmän kiireisesti lukinnut auton, jolloin se on ehtinyt ottaa tallin sisäilman muistiinsa. Syyskelissä voi vaikuttaa onko auto sammutettu iltapäivän lämmössä vai myöhäisillan viileydessä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Pari havaintoa --> Jotenkin kyllä tässä atk analysoi aiempia ajoja ja ennustaa sen mukaan. Toissa-aamuna lupasi täydellä akulla 68 km ja tänään 75km. Ja sittent oisin kuin F15:ssä niin tässä näköjään prognoosi voi myös kasvaa ajon aikana jos ajaa nätisti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Analysoi aiempia ajoja ja niiden kulutusta, sekä huomioi myös lämpötilaa jne muuttujia. Karkeasti ottaen kuitenkin toimii samoin kuin ajotietokone toimii myös bensan keskikulutuksen ja bensarangen arvioinnin kanssa. Bensarangekin muuttuu matkan aikana suuntaan tai toiseen riippuen siitä miten ajelee.VolvostaBemariin kirjoitti: ↑17 Marras 2021, 07:25 Pari havaintoa --> Jotenkin kyllä tässä atk analysoi aiempia ajoja ja ennustaa sen mukaan. Toissa-aamuna lupasi täydellä akulla 68 km ja tänään 75km. Ja sittent oisin kuin F15:ssä niin tässä näköjään prognoosi voi myös kasvaa ajon aikana jos ajaa nätisti.
Sähkörangen osalta aiempien ajojen analysointi vaikuttaa minusta perustuvan selvästi enemmän edelliseen ajoon, kun taas arvioitu bensarange pohjautuu enemmän pidemmän ajan keskikulutukseen. Ainakin sähkörangen saa yhdellä ajolla reilusti ylös - tai alas, riippuen miten ajaa. Yksi "akullinen" aivan kusi sukassa, ilman ilmastointia jne sähkökulutusta välttäen nostaa reilusti seuraavan latauksen jälkeistä rangea ja päinvastainen taas laskee sitä reilusti.
Sinänsä akun varaustasosta tai kyvystä ottaa latausta vastaan tämä ajotietokoneen arviorange ei kerro mitään.
Sen havainnon olen tehnyt F15 ja G30 välillä että kun ajotapa ja olosuhteet pysyivät suunnilleen samana, F15:lla pääsi suunnilleen sen kilsamäärän mitä ajotietokone lupasi ja myös sen mitä valmistaja lupaa. G30:llä ei tunnu pääsevän. Tarkoitan siis lähinnä sitä että F15:sta valmistaja taisi luvata noin 30km sähkörangen - sillä myös suunnilleen sen pääsi ilman mitään erityisempää kikkailua. Enimmillään taisin saada F15:sta trippimittariin 36km kun testimielessä pienillä sähkönkulutuksilla kesäkelissä ajoin. G30:llä ei kyllä tahdo päästä millään kikoillakaan valmistajan lupaaman max rangen tuntumaan, saati että normaaliajolla pääsisi luvatun sähkörangen tuntumaan kuten F15:lla pääsi.