x5 45e esilämmitys ?

HLi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Helmi 2021, 07:39

Moro,
liityin juuri forumille... on tässä vuosien mittaan jokunen Bemu ollut käytössä..mm. 530iA, X3 30D, X6 40D ja X6 50D( oli muuten aika ärhäkkä peli ) Nyt on alkanut tuo X5 45e malli hieman kiinnostamaan,kun siinä on kohtalainen sähkö range, ja kun valtiovalta alkanut väkisin ahdistelemaan pelkällä polttomottorilla käyvien autojen omistajia ( koko maailma tuhoutuu jos suomessa ajellaan pelkällä bensalla/dieselillä )
Olen selaillut foorumilla X5 45e omistajien kertomuksia ja onpahan niissä ollut monenlaista harmia. Vakavin hässäkkä näyttää olleen akkuihin liittyvä ongelma.. toivottavasti se on saatu kuntoon..
Mutta itse kysymykseeni ; jos olen ymmärtänyt oikein, niin 45e;ssä on vain sähkötoiminen (sisätilan)lisälämmitin ? mitenkä mahtaa toimia ? ja entäpä sitten kun auto ei ole piuhassa ja akku on vähissä, niin toimiiko tuo lämppäri silloin ollenkaan? Olis kiva saada kommentteja aiheesta.
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Hyvin toimii, aloitetaan vaikka sanomalla ensin näin.

Akkuongelmat on ratkaistu. Ilmeisesti yhdessäkään Suomessa olleessa autossa ei vikaa varsinaisesti löytynyt. Kysymys oli suurimmalta osin siis vain varotoimista. Näin olen kuullut.

Muutenkin X5 45e on hyvä auto. Omassa autossani ei ainakaan ole ollut mitään isompaa moitittavaa. Makuasioita voi sitten aina miettiä. Ja toisilla kynnys moittia eri asioita voi olla matalampikin aina mielialan mukaan.

Lämmityslaite on ollut nyt tänä talvena todella hyvä. Esilämmitys toimii hyvin ja auto todella lämpiää. Edellinen X5 40e oli selvästi kylmempi sisältä kovilla pakkasilla. Tässä uudessa kyllä tarkenee. Varsinkin kun on lisävarusteena lisäpuhaltimet ja lämpösäädöt myös takapenkille ja etumatkustajien lisälämmittimet muutenkin.

Auton ajoakku on omissa ajoissa usein sen verran aina täynnä, että esilämmitykset onnistuvat ilman piuhaakin. Mutta toki jos akku on ajettu liki tyhjäksi eikä ole jaksanut tai huomannut ladata autoa, on luvassa kylmempi startti. Silloin ei esilämmitykset tietenkään onnistu. Mutta näitä tilanteita fiksumpi kuski osaa estää ennakoimalla ajoakun käyttöä. Voi säästää virtaa reserviin pyörittämällä polttomoottoria sitten enemmän. Jos siis ei ole mahdollisuutta lataukseen pistokkeesta seuraavassa tulevassa pysäköintipaikassa. Ihan oma käyttöfilosofia näissä vehkeissä kuitenkin on ja itse reilun viiden vuoden kokemuksella on oppinut jo aika paljon ennakoimaan tilanteita. ilman suurempaa asioiden murehtimista muuten.

Omat käyttökokemukset ovat siis 45e-mallista hyvin myönteiset!
tomij
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 23 Elo 2011, 14:14

Hieman omia kokemuksia:

Sain auton syksyllä, ja nyt takana vajaat 8000 km, josta n. 5500 km sähköllä. Itselläni ei ollut akun osalta edes tarkastustarvetta, ja muutenkin ongelmat on olleet enemmänkin kosmeettisia (latausvirta tippuu itsekseen välillä 6A:iin, ja kattoluukkua saa välillä resetoida). Olen ollut todella tyytyväinen.

Sisätilalämmitys on varsin tehokas. Alle 10 asteen pakkasella riittää vartin esilämmitys siihen että auto on sisältä lämmin, ja sen voi joko ajastaa tai heittää lennosta päälle mobiilisovelluksesta, tai suoraan avaimesta jos on lähellä autoa. Ainoa miinus on, että moottorilämmitintä ei ole. Kovemmilla pakkasilla kun auto haluaa käynnistää moottorin liikkeelle lähdettäessä, mikä ei tunnu kovin hyvältä ilman että se on saanut yhtään esilämmitystä. Toki voisi asentaa erillisen säteilylämmittimen, mutta sille tulisi sitten oma pistokkeensa keulaan, mikä tuntuu vähän typerältä. Täällä Etelä-Suomessa sellaisia kovia pakkaskelejä, jolloin pitäisi lähteä liikkeelle, on kuitenkin melko vähän vuodessa ainakin näin korona-aikana, joten sen kyllä kestää.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

tomij kirjoitti: 16 Helmi 2021, 18:07 Sisätilalämmitys on varsin tehokas. Alle 10 asteen pakkasella riittää vartin esilämmitys siihen että auto on sisältä lämmin, ja sen voi joko ajastaa tai heittää lennosta päälle mobiilisovelluksesta, tai suoraan avaimesta jos on lähellä autoa. Ainoa miinus on, että moottorilämmitintä ei ole. Kovemmilla pakkasilla kun auto haluaa käynnistää moottorin liikkeelle lähdettäessä, mikä ei tunnu kovin hyvältä ilman että se on saanut yhtään esilämmitystä. Toki voisi asentaa erillisen säteilylämmittimen, mutta sille tulisi sitten oma pistokkeensa keulaan, mikä tuntuu vähän typerältä. Täällä Etelä-Suomessa sellaisia kovia pakkaskelejä, jolloin pitäisi lähteä liikkeelle, on kuitenkin melko vähän vuodessa ainakin näin korona-aikana, joten sen kyllä kestää.
Säteilylämmitin on minusta tarpeeton, moottori lämpenee todella rivakkasti silloin kun käynnistyy. Ja tämäkin aika harvoin, sillä sähköllä pääsee liikeelle vielä -15 asteessa, kun alkumetrit ajaa varovasti. Verrattuna aikaisempaan (40e) isossa akussa on tähän mennessä riittänyt hyvin sähköä myös lämmitykseen, vaikka auto ei olisikaan kytketty mihinkään.

Ratin- ja istuimenlämmittimet ovat tehokkaat. Lisävarusteinen kyynernojien lämmitys tuntui ruksiessa turhalta mutta mukavahan tuon kun ei ole kylmiä pintoja. Ja kaikki saa aseteltua ennakkoon ja menevät päälle, kun lämmityksen laittaa päälle etänä. Itselle riittää hyvin lämmin penkki ja ratti, joten lämmitysaika ei kummoin ole, -10 asteessa 5-10min riittää vallan mainiosti, jos ei nyt sisävaatteissa ole liikkellä.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Tuohon polttiksen käynnistymiseen en ole nyt täysin tyytyväinen, se käynnistynyt -10 ja kylmemmillä keleillä muutaman kerran esilämmityksistä riippumatta. Viimme talvi mentii aina sähköllä, varmaan oli niin leutoa. Huoleni siis polttomoottorin ennenaikainen kuluminen. Tässä siis samaa samaa kaavaa kuin monissa sakemannien hybrideissä, tosin polttis tässä käynnistyy heti kohta kylmästä tallista ulosajaessa, joissain vielä hullummasti jonkun sähkö km jälkeen. Suojeleeko auto liian kylmää akkua ns. ettei se sillä liikku alkuu,vai mistä tämä johtuu? Onko tälle mitään tehtävissä autoa muuttamalla? Ihan ongelmaton tuo säteilylämmitinkään tulis olemaan, laittaako lämmitin päälle -13 kelissä, jos se sattuiskin sähköllä meneen?
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

rusticolus kirjoitti: 17 Helmi 2021, 11:58 Tuohon polttiksen käynnistymiseen en ole nyt täysin tyytyväinen, se käynnistynyt -10 ja kylmemmillä keleillä muutaman kerran esilämmityksistä riippumatta. Viimme talvi mentii aina sähköllä, varmaan oli niin leutoa. Huoleni siis polttomoottorin ennenaikainen kuluminen. Tässä siis samaa samaa kaavaa kuin monissa sakemannien hybrideissä, tosin polttis tässä käynnistyy heti kohta kylmästä tallista ulosajaessa, joissain vielä hullummasti jonkun sähkö km jälkeen. Suojeleeko auto liian kylmää akkua ns. ettei se sillä liikku alkuu,vai mistä tämä johtuu? Onko tälle mitään tehtävissä autoa muuttamalla? Ihan ongelmaton tuo säteilylämmitinkään tulis olemaan, laittaako lämmitin päälle -13 kelissä, jos se sattuiskin sähköllä meneen?
Akun lämpötila vaikuttaa ja se miten paljon tehoa tilaa, näiden perusteella polttomoottori käynistyy. -10-15 asteen lämpötilassa ainakaan itse en saa pakotettua autoa pelkään sähköajoon. Ja hieman varomattomalla kaasunkäytöllä moottori hörähtää käyntiin.

Eihän tuo pollttomoottorin käynnistyminen ole sen kummempaa kuin tavallisessa autossakaan. Tärkeintä lienee miten kylmää konetta rasitaa, ennenkuin lämmöt ovat normaalit aivan kuten missä tahansa polttomoottorissa oli sitten kesä tai talvi. En anna veneessäkään koneille ruokaa ennekuin lämpömittarit ovat nouseet mittausalueelle, vaikka ei pakkaselta liikkee lähdetäkään.

Kun/jos moottori käynnistyy talvella, olen ajanut koneen aina lämpimäksi sporttimoodilla, joka pitää koneen väkisin käynnissä. Jo suht lyhyellä matkalla (<3km) vedenlämpö nouseen normaaliksi ja öljynlämpökin 75 asteeseen. Ei ole välttämättä kaikein paras kombinaatio, että kone käy kylmänä muutaman minuutin silloin tällöin. Tuollainen käyttö kerää paljon vettä öljyyn. Varmuuden vuoksi vaihdatin myös uudet öljyt puolessa välissä vaihtoväliä, vaikka ei noilla öljyillä ollut paljoa kilometejä takana (<8000km).
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Ainakin omalla kohdalla polttiksen käynnistymiseen syy on kylmä akku, kaasun kans ollut varovainen lähdössä, eikä se sillä helposti mielestäni käyntiin lähdekkään. Kelkkojen, mönkkäreiden jne kans on muuta oheistouhua siinä sivussa että viihtii odottaa lämpöjen nousua, mutta auto on mielestäni vähän eri juttu,hyvää se varmasti tekis, mutta moniko viihtii ootella. Etäkäynnistys ois asiaa.

Jäljelle ei siis nähdäksi jää muuta kuin kylmän akun suojeleminen, tällöin täyssähköjen akkujen pitäis olla lyhyempi ikäisiä ku hybridien, tällaista taas en ole kenenkään kuullut povaavan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

rusticolus kirjoitti: 17 Helmi 2021, 21:29 Jäljelle ei siis nähdäksi jää muuta kuin kylmän akun suojeleminen, tällöin täyssähköjen akkujen pitäis olla lyhyempi ikäisiä ku hybridien, tällaista taas en ole kenenkään kuullut povaavan.
Ei anna täyssähköinenkään täyttä tehoa kylmällä akulla, kun akusta ei yksinkertaisesti saa virtaa ulos suuria määriä.

Töpselihybridin moottorin kulumista murehtiessa voisi ajatella, että sille tulee joka tapauksessa valtavasti vähemmän käyttötunteja, kun suurin osa ajetaan sähköllä. Haittaako kylmästartit siinä yhtälössä?
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Wonderi kirjoitti: 17 Helmi 2021, 21:34 Töpselihybridin moottorin kulumista murehtiessa voisi ajatella, että sille tulee joka tapauksessa valtavasti vähemmän käyttötunteja, kun suurin osa ajetaan sähköllä. Haittaako kylmästartit siinä yhtälössä?
Samaa mieltä. Ja startteja tulee paljon vähemmän, myös talvella.

Minusta hybridin huonoin kohtelu ei niinkään liity kylmäkäynistykseen vaan siihen, että autolla ajetaan hyvin pitkään pelkästään sähköllä (tätähän moneltakin palstalta saa lukea, että bensaa ei ole kulunut lainkaan kuukausiin). Kone on 'kuivahtaa' viikojen/kuukausien seisomisen vuoksi - öljykalvojen paksuudet laakereissa ovat kaukana optimista, saattaapa koneessa olla jopa pintaruostetta (tälläisenkin kuvan olen suht uuden hybridin moottorista nähnyt) ja kirsikkana polttoainejärjestelmässä etanolibensaa (95E10 - onhan se muutaman sentin halvempaa :) ) jonka parasta ennen on jo mennyt aikaa sitten. Sitten esim moottoritielle/valtatielle/liikenevaloista kiihdytettäessä laitetaan lappu lattiaan yht äkkiä, niin joka paikka saa kunnolla selkäänsä ruiskutussuuttimista turboon, kiertokangen laakereista nokka-akseliin. Jo pelkkä pitkään seisoneen koneen käynnistys on koneelle rasitus sekin. Kuskeihin mahtuu monenlaista tallaajaa, ja moniko tajuaa edes tekevänsä virheen yrittäessään sähköllä pisimmälle, saatikka mitä äkilliset kiihdytykset kylmällä koneella saa aikaan.

Ohessa kuva https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 112&type=3
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

"Moottori kerran viikossa käyntilämpöiseksi".. eli pitää asioikseen lähteä ajoon ja pakottaa moottori käymään pitemmän aikaa battery control - tai sport-modella? Miksei auto itse huolehdi tuosta, jos se on tärkeää? Omassa ajossani auto saattaa käyttää polttomoottoria parin kilometrin matkan ylämäessä, mutta ei se siinä ajassa ehdi paljoa lämmetä. Tosin nyt jos lähtisi (-31 astetta), bensallahan sitä mentäisiin.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

bittivirhe kirjoitti: 18 Helmi 2021, 09:41 "Moottori kerran viikossa käyntilämpöiseksi".. eli pitää asioikseen lähteä ajoon ja pakottaa moottori käymään pitemmän aikaa battery control - tai sport-modella? Miksei auto itse huolehdi tuosta, jos se on tärkeää? Omassa ajossani auto saattaa käyttää polttomoottoria parin kilometrin matkan ylämäessä, mutta ei se siinä ajassa ehdi paljoa lämmetä. Tosin nyt jos lähtisi (-31 astetta), bensallahan sitä mentäisiin.
Täytyy huomioida, että tuo linkin takana oleva firma myy omaa tuotettaan. Jos kone ei käy lainkaan, niin ei sitä tarvii kerran viikkoon pyörittää, Onhan autot käyttämmät pidempiä aikoja normaalistikin.

Mutta jos moottori tosiaan käy vain muutamia minuutteja / lyhyitä matkoja, koneeseen/öljyyn kerääntyy runsaasti kosteutta, mikä on huono juttu. Jos moottorin käyttö on tälläistä, koneen kunnolle teksisi hyvää ajaa se kunnolla lämpimäksi määräajoin, oli auto sitten hybridi tai polttomoottoriauto. Itse lainaa vaimon Miniä tarkoitusella ja ajan sllä hieman pidemmän kauppareissun silloin tällöin juuri tästä syystä. 45e kanssa toimin niin, että jos auto käynnistää moottorin laitan asetukset (sport) usein siten, että saan koneen sitten samalla lämpimäksi asti, niin välttyy tuolta kosteuden kerryttämiseltä.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

Olisi hienoa, kun auto käyttäisi moottorin lämpimäksi asti ihan automaattisesti ilman käyttäjän kikkailua. Tosin silloin tietysti 85% käyttäjistä valittaisi, kun auto ajaa "väkisin tarpeettomasti" bensalla.

Olisi kyllä hyvä ja mielenkiintoista, jos tällaisen auton tekniikan toiminta kuvattaisiin ohjekirjassa paremmin. Vaikka sitten erillisessä kirjassa, jos pelätään keskivertokäyttäjän aivojen ylikuormittumista. Aika moni asia on arvailujen varassa (esim. missä tilanteessa auto lämmittää tai jäähdyttää akkuja ja miten, voiko esim. polttomoottorin tuottamaa lämpöä hyödyntää akuston lämmitykseen (tuskin), onko ainoa akuston lämmityskeino sen purkaminen tai lataaminen (ladatessa lämmöntuotto lienee olematonta), voiko auto tuottaa sähköä paikallaan ollessa (vai purkautuvatko kaikki akut, vaikka moottori käy), millä logiikalla sähköajo toimii tai ei toimi kylmässä jne.).
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

bittivirhe kirjoitti: 18 Helmi 2021, 13:58 Olisi hienoa, kun auto käyttäisi moottorin lämpimäksi asti ihan automaattisesti ilman käyttäjän kikkailua. Tosin silloin tietysti 85% käyttäjistä valittaisi, kun auto ajaa "väkisin tarpeettomasti" bensalla.
Näin se oli ensimmäisten plugarien kohdalla, mutta sitähän pidettiin sitten erittäin huono asiana.

Normaalikäytössä uskoisin,että kone käy lämpimäksi riittävän usein eli no worries. Mutta jos käyttää plugaria kuin sähköautoa, vältellen koneen käynnistymisiä/minimoi käyntiajan, se voi johtaa ongelmiin.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
kingi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Joulu 2015, 17:57

Miten tuosta e45:stä saa moottorin tyhjäkäynnille ilman ettei lähde liikkeelle? Esim jos ei halua ajaa ajoakusta viimesiä kilometrejä pois, että saa säteilylämppärillä vielä lämmöt kabiiniin seuraavalla kerralla ilman latausta välissä ja ilman battery controllilla ajelua.

Sen lisäksi, jos laitat auton päälle ja lähdet ulos autosta niin auto sammuttaa lämmityksen yms penkinlämmittimet - miten ilman pelkääjän ovesta ulostautumista saa pidettyä puhallukset / auton "käynnissä"? On kikkoja tietty että ovi auki käynnistää, laittaa lapset putsaa lumet ku ite istuu sisällä jne, mut mietin onko mahdollista vain käynnistää suoraan bensamoottoria ilman liikkeellelähtöä?
Naggi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 12:36

CAR - asetukset - ovet.
Vastaus jälkimmäiseen kysymykseen.
ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

tomij kirjoitti: 16 Helmi 2021, 18:07 Hieman omia kokemuksia:

Sain auton syksyllä, ja nyt takana vajaat 8000 km, josta n. 5500 km sähköllä. Itselläni ei ollut akun osalta edes tarkastustarvetta, ja muutenkin ongelmat on olleet enemmänkin kosmeettisia (latausvirta tippuu itsekseen välillä 6A:iin, ja kattoluukkua saa välillä resetoida). Olen ollut todella tyytyväinen.

Sisätilalämmitys on varsin tehokas. Alle 10 asteen pakkasella riittää vartin esilämmitys siihen että auto on sisältä lämmin, ja sen voi joko ajastaa tai heittää lennosta päälle mobiilisovelluksesta, tai suoraan avaimesta jos on lähellä autoa. Ainoa miinus on, että moottorilämmitintä ei ole. Kovemmilla pakkasilla kun auto haluaa käynnistää moottorin liikkeelle lähdettäessä, mikä ei tunnu kovin hyvältä ilman että se on saanut yhtään esilämmitystä. Toki voisi asentaa erillisen säteilylämmittimen, mutta sille tulisi sitten oma pistokkeensa keulaan, mikä tuntuu vähän typerältä. Täällä Etelä-Suomessa sellaisia kovia pakkaskelejä, jolloin pitäisi lähteä liikkeelle, on kuitenkin melko vähän vuodessa ainakin näin korona-aikana, joten sen kyllä kestää.
moottorilämmitin on asennettuna ja virtapistoke sisälle. Nämä ovat toimineet hyvin. Mitään typeryyttä tässä ei ole kun autoa käyttää myös Lapissa.
Vastaa Viestiin