45e ajokokemuksia

per
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:08

Nyt on kolme viikkoa hybridiä takana ja hiukan datapisteitä kasassa. Yleisarvosanani on erinomainen, oikeastaan mikään ei ole tuottanut pettymystä ja auto on ollut täysin ongelmaton ohjelmistoa myöten :thup: ja moni asia on ollut positiivinen yllätys. Alla on sekalaisia huomiota, osa hybridistä, osa G05:stä ja osa BMW:n elektroniikasta yleensä:

* Suorituskyky on mahtava ja erittäin vaivaton, vaikka en ole sisäänajon vuoksi edes painanut kunnolla poljinta vielä. Myös pelkällä sähköllä kiihtyvyys on erinomainen kaupungissa. Jopa Electric-tilan rajatulla teholla auto on ripeä, vääntö alkaa nollasta. Massaa ei huomaa oikein missään tilanteessa.

* Voimalinja on melko lähellä täydellistä. Vaihdot ovat virheettömiä, ja manuaaliset vaihdot eivät tunnu tasaisessa ajossa mitenkään. Sähkö- ja polttomoottorien automaattista vaihtelua on aika mahdotonta huomata. Edes akun loppumista 115 km/h nopeudessa ei huomaa mitenkään.

* Ilmajousitus toimii kuin unelma. Toteutus on ehkä suurin positiivinen yllätys. Enää ei tarvitse hidastaa hidastustöyssyihin tai väistellä pieniä routavaurioita. Neljän sentin tasonlaskukin on yllättävän hyödyllinen, ei tarvitse niin korkealta väistää helposti kuraantuvaa helmaa autosta noustessa. Talvikeleillä ja kitkarenkailla ei tietysti pääse oikein testaamaan paljonko jousitus verottaa nopeaa ajettavuutta.

* Auto on erittäin hiljainen 40-profiilin renkaillakin, ehkä osaksi akustiikkalasien vuoksi. Naapurin nastojen rapina ei kuulu sisään. Urat eivät tunnu ohjauksessa läpi lainkaan ja kitkojen pitokin tuntuu ihmeen hyvältä liukkaina aamuina auton massasta huolimatta.

* Autonominen ajaminen on yllättävän pitkällä. Kamerat kaivavat kaistaviivat usein silloinkin, kun itse ei näe oikein mitään pimeän ja rankkasateen ja ohitettavan rekan nostaman roiskeen vuoksi. Hereillä pitää tietysti olla, mutta pitkän matkan pimeässä ja sateessa ajamisen jälkeen ei juuri väsytä kun auto on hoitanut melkein kaiken ohjaamisen. Pari sormea ratin alareunassa riittää. Automaattinen kaistan vaihto toimii myös mainiosti sekä moottoritiellä että maantiellä. Kaikki ominaisuudet ovat yksityiskohtaisesti säädettävissä ja myös poistettavissa, jos haluaa ajaa itse.

* Nopeusavustaja huomaa liikennemerkit melko hyvin ja tieaineisto auttaa. Suomessa ei toimi automaattinen nopeuden mukautus ilman koodausta, pitää painaa Set, mutta sillä saa muuttuneen nopeusrajoituksen vakionopeudeksi. Ystävällisesti voi myös säätää paljonko laitetaan liikennemerkin numeroon kaupan päälle, vieläpä alle ja yli 60 km/h erikseen.

* Esilämmitys on erittäin tehokas. Nollan tienoilla auton ilmatilan saa mukavan lämpimäksi vaikka muistaisi vasta muutamaa minuuttia ennen laittaa lämmityksen päälle. Näytöllinen kaukosäädin on kätevä tässä ja kantaa yllättävän kauas, myös parinkin seinän läpi. Appilla tietysti onnistuu sama.

* Sähköllä pääsee mutkaista moottoritietäkin (110 km/h) lähes 55 km. Hitaammassa mutkaisessa maantieajossa (90 km/h) menee 65 km. Nämä ovat noin nollakelissä pehmeillä kitkoilla ja etupenkkien/takapenkkien/ratin/kädensijojen/takalasin ahkeralla lämmityksellä saatuja lukemia. Kesällä ja tasaisella maantiellä voisin hyvin uskoa menevän 80 km.

* Bensaa menee moottoritiellä (110 km/h) 9-10 litraa satasella. Alle 8 litran en ole tainnut päästä lainkaan. Kuutonen on janoinen.

* Lataus toimii odotetusti eli siis hitaasti, sekä Type 2- että suko-latauksessa. Matkan päällä lataus ei toimi vaikka ilmaiseksi saisi ladata, 3.7 kW on aivan liian hidas, vain yön yli tai työpäivän aikana saa akun täyteen. Suko-laturin maksimivirta on 10 A.

* Bensalla ladatessa akkuun saa noin kilometrin ajomatkaa per ajettu kilometri, kun pitää vaihdekepin M/S-asennossa eli vasemmalle kallistettuna. Kierrokset ovat vähän korkeammat, ja niin on kulutuskin. Tänään ajoin 57 km siirtymän lataus päällä, jolla sain akun 25 %:sta 90 %:iin, ja kulutus oli runsaat 16 l/100km. Takaisin pääsin tosin samat 57 km puhtaalla sähköllä vaikka aloitin 90 % latauksella.

* Ajotilat ovat hieman erikoisia: Sport, Adaptive, Hybrid, Electric ja Battery control. Polttomoottoria ei saa varmasti käyttöön oikein millään paitsi tyhjällä akulla. Vaihteisto M/S-asentoon on tehokkain kehotus. Eli myös Sport aloittaa sähköllä ja vasta kaasun käyttö käynnistää polttomoottorin. Electric ei käytä polttomoottoria lainkaan ja rajaa sähkötehot 40 %:iin maksimista. Adaptiven ja hybridin ero ei oikein selviä lukemalla eikä kokeilemalla. Molemmat valitsevat navigoinnin tiereitin perusteella omat osuudet kummallekin moottorille.

* Toimintojen koodaus on toistaiseksi rajoittunut BimmerCoden toimintoihin: lämpötilat mukaan rengaspainenäyttöön ja videot pyörimään myös ajossa. Kiikarissa ovat Suomi-versiosta puuttuvat mutta muualla toimivat ominaisuudet: automaattinen nopeusrajoituksiin ja tiestöön sopeutuminen, väistämisvaroitus (stop, kärkikolmio, punainen valo), etäkameranäkymä ja täysiautomaattinen ruuhka-ajo (eTJA).

* Omia varusteluvirheitä tuli kaksi. Soft Close on turha, lisäksi automaattinen lukitus pois kävellessä ei toimi ennen kuin Soft Close on valmis, eli jää helposti ovet auki; sama koskee takaluukkua, pitää odottaa sen sulkeutumista ennen kuin kävelee pois autolta. Laser-valot jätin pois kun en aja suoraa pimeää tietä ja Adaptive LEDien toiminnan kuvaus on hyvin samankaltainen. Myöhemmin selvisi että LEDeistä puuttuu sisempi polttimo kokonaan, perinteiset BMW:n valokehät ovatkin pienet kaaret alareunassa, ja kääntymisvalot puuttuvat kokonaan. Varusteiden kuvaukset ovat siis aivan pielessä :curse: ja laserit toiminnallisista ja ulkonäöllisistä syistä ehdottomat. Adaptiivisten LEDien häikäisynesto ja suuntaus toimivat sinänsä erinomaisesti, eli ei niitäkään tarvitse moittia; kun edessä ajaa tai vastaan tulee auto, häikäisynesto suuntaa pitkät valot penkkaan.

* Merino-nahka on aika ylellinen. Vernasca on kestävämpi, mutta jos ei ole raskasta kulutusta niin kannattaa harkita. Sama koskee Crafted Clarity -kristalleja, on turhuuksien turhuus, mutta toisaalta valaistu vaihdekepin pää on aika hieno. Ja auto on arvokas ilman niitäkin :)
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Tässä on pitkä kuukausi vielä itsellä edessä 😬
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Näitä on mukava lukea, vaikka ei näitä kovin monesta paikasta löydä.

Mihin sinulla on kaikkien ajojen kulutus asettunut? Minkä verran auto kuluttaa sähköä pelkässä sähköajossa?
Bmaristi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Joulu 2019, 17:47

Kiitos erittäin hyvästä raportista! Kävin itse tänään ensimmäisen kerran koeajamassa autoa kauppiaalla. Tunnin lenkki nyt ei paljoa kerro, mutta vakuuttava mielikuva jäi. 4 kk odotusta jäljellä minulla. Huhtikuun lopulla pitäisi saapua.

Sähköllä menee oikein mukavasti moottoritienopeuksilla. Ja sitä sähkömoottorin/bensakoneen vaihtelua on kyllä todella vaikea huomata.

Oletko ladannut kotona asemasta vai sukopistokkeesta?
per
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:08

Kiitos kommenteista. Keskikulutus 2100 km ajosta on 8.7 l/100km, sähköllä siitä on mennyt vain 500 km. Siinä on vuodenvaihteen vuoksi paljon enemmän 300-400 km moottoritie- ja maantieajoa sekä kaikenlaista kokeilua, mm. akun latausta tyhjästä täyteen ajossa.

Normaalikäytössä kaikki päivittäinen ajo sujuu öisellä taloyhtiön wallboxin käytöllä vaivatta pelkällä sähköllä, ainakin näihin muutaman asteen pakkasiin saakka. Pelkän sähkön kulutusta on vähän vaikea arvioida mutta ajokilometreistä laskemalla pääsee 33 - 40 kWh/100km vaihteluväliin talviajossa, olettaen että täydestä tyhjään ajaminen tuottaa 21 kWh. Arvioisin että kesäkeleillä voisi päästä 25 kWh tienoille.

Tsemppiä autojen odotteluun -- täytyy sanoa että Etelä-Suomen vuodenvaihteen kurakelit ovat vaatineet aika paljon käsipesua työpaikan parkkihallissa, keväällä pääsee nopeammin suvikumeja rankaisemaan.
MOT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:52

per kirjoitti: 11 Tammi 2020, 18:38 Laser-valot jätin pois kun en aja suoraa pimeää tietä ja Adaptive LEDien toiminnan kuvaus on hyvin samankaltainen. Myöhemmin selvisi että LEDeistä puuttuu sisempi polttimo kokonaan, perinteiset BMW:n valokehät ovatkin pienet kaaret alareunassa, ja kääntymisvalot puuttuvat kokonaan. Varusteiden kuvaukset ovat siis aivan pielessä :curse: ja laserit toiminnallisista ja ulkonäöllisistä syistä ehdottomat. Adaptiivisten LEDien häikäisynesto ja suuntaus toimivat sinänsä erinomaisesti, eli ei niitäkään tarvitse moittia; kun edessä ajaa tai vastaan tulee auto, häikäisynesto suuntaa pitkät valot penkkaan.
Oliko sinulla valokytkin "on" asennossa vai valoautomatiikalla? Kuulemma kääntymis/kaarrevalot toimivat vain, kun valoautomatiikka on on kytketty valokatkaisijasta päälle.
per
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:08

MOT kirjoitti: 12 Helmi 2020, 14:36
per kirjoitti: 11 Tammi 2020, 18:38 Laser-valot jätin pois kun en aja suoraa pimeää tietä ja Adaptive LEDien toiminnan kuvaus on hyvin samankaltainen. Myöhemmin selvisi että LEDeistä puuttuu sisempi polttimo kokonaan, perinteiset BMW:n valokehät ovatkin pienet kaaret alareunassa, ja kääntymisvalot puuttuvat kokonaan. Varusteiden kuvaukset ovat siis aivan pielessä :curse: ja laserit toiminnallisista ja ulkonäöllisistä syistä ehdottomat. Adaptiivisten LEDien häikäisynesto ja suuntaus toimivat sinänsä erinomaisesti, eli ei niitäkään tarvitse moittia; kun edessä ajaa tai vastaan tulee auto, häikäisynesto suuntaa pitkät valot penkkaan.
Oliko sinulla valokytkin "on" asennossa vai valoautomatiikalla? Kuulemma kääntymis/kaarrevalot toimivat vain, kun valoautomatiikka on on kytketty valokatkaisijasta päälle.
Valot ovat Auto-asennossa. Kaarrevalot toimivat hyvin: normaalit ajovalot seuraavat ratin liikkeitä ja navigaattorin tietoja tien suunnasta. Kadunkulmiin sopivat kääntymisvalot on X5:ssä toteutettu erillisillä polttimoilla, jotka tulevat vasta laserien mukana. Monissa autoissa yleistä sumuvalojen käyttöä kääntymisissä ei ole käytössä X5:ssä.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

per kirjoitti: 12 Helmi 2020, 17:24
MOT kirjoitti: 12 Helmi 2020, 14:36
per kirjoitti: 11 Tammi 2020, 18:38 Laser-valot jätin pois kun en aja suoraa pimeää tietä ja Adaptive LEDien toiminnan kuvaus on hyvin samankaltainen. Myöhemmin selvisi että LEDeistä puuttuu sisempi polttimo kokonaan, perinteiset BMW:n valokehät ovatkin pienet kaaret alareunassa, ja kääntymisvalot puuttuvat kokonaan. Varusteiden kuvaukset ovat siis aivan pielessä :curse: ja laserit toiminnallisista ja ulkonäöllisistä syistä ehdottomat. Adaptiivisten LEDien häikäisynesto ja suuntaus toimivat sinänsä erinomaisesti, eli ei niitäkään tarvitse moittia; kun edessä ajaa tai vastaan tulee auto, häikäisynesto suuntaa pitkät valot penkkaan.
Oliko sinulla valokytkin "on" asennossa vai valoautomatiikalla? Kuulemma kääntymis/kaarrevalot toimivat vain, kun valoautomatiikka on on kytketty valokatkaisijasta päälle.
Valot ovat Auto-asennossa. Kaarrevalot toimivat hyvin: normaalit ajovalot seuraavat ratin liikkeitä ja navigaattorin tietoja tien suunnasta. Kadunkulmiin sopivat kääntymisvalot on X5:ssä toteutettu erillisillä polttimoilla, jotka tulevat vasta laserien mukana. Monissa autoissa yleistä sumuvalojen käyttöä kääntymisissä ei ole käytössä X5:ssä.
Lasereita voi kyllä suositella. Lasereiden avun huomaa selvästi, ensin syttyvät LEDit ja ja sitten pienen hetken päästä laser, jolloin kirkkaan valon alue pitenee selkeästi kuin valotunnelissa ajaisi.
Yönäön kohteen merkkaaminen 'spottivalolla' on myös tehokas ja toimiva, vaikka erillistä pistevaloa ei ole edellisen mallin tapaan.
Hyviä varusteita molemmat pimeään aikaan.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Itselle laserit ovat olleet pieni pettymys oletuksiin nähden. Valot eivät millään tavalla vaikuta paremmilta, kuin edellisessä autossani (Volvo XC90 T8). Toki Volvossa oli erinomaiset valot, samoin kuin nyt siis Bemussa. Laserit ovat kuitenkin ulkonäöllisesti niin paljon paremmat, että hinta on perusteltavissa.

Omat ajelut tapahtuvat suurimmaksi osaksi maanteillä ja yllättävän vähän laserit tosiaan ovat päällä, kun aina on autoja tulossa vastaan tai sitten niitä on edessä. Valokuvion jakautuminen tapahtuu pitkälti samalla logiikalla kuin Volvossa. Mersujen tai Audien matrix-tyyppiset valot menevät valokuvion säädöissä ehkä askeleen pidemmälle ja niissä on tunne, että pitkät ovat päällä koko ajan.

Olen aika tyytyväinen, että otin Night Visionin, koska nyt oikeasti näen peurat jo paljon ennen kuin valot paljastavat. Ero näkyvyydessä, erityisesti sadekelillä, on todella suuri.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Steve kirjoitti: 13 Helmi 2020, 05:52 Itselle laserit ovat olleet pieni pettymys oletuksiin nähden. Valot eivät millään tavalla vaikuta paremmilta, kuin edellisessä autossani (Volvo XC90 T8). Toki Volvossa oli erinomaiset valot, samoin kuin nyt siis Bemussa. Laserit ovat kuitenkin ulkonäöllisesti niin paljon paremmat, että hinta on perusteltavissa.
Kaukovaloilla laservaloissa ei ole muutosta leveydessä tai tehossa lähellä (<200m) verrattuna LEDiin. Laserit lisävät kantamaa kyllä roimasti, valaistualue jatkuu toisen mokoman siitä mihin LED-kaukovalot yltävät. Laserit valaisevat etäisyydelle 300-600m. Esim Volvo XC90 (tai BMW) led-valojen kantama on +/- 200 metriä, joka on jo hyvä matka jo tuokin. (Löysin netistä valotestin, jossa XC90 kaukovalon kantama oli 220m ja X5:n (F15) 160m.) Jos huomio on pääsiassa <200m tai lähempänä, laserien kytkeytymistä ei juuri huomaa. Ohessa hyvä video 7-sarjalaisen laservaloista https://www.youtube.com/watch?v=KPYg8DvCYcU ja minne/miten laserit lisävalonsa antavat. Itse ajelin viikko siiten yöllä pikku tunneilla kotiin, ja suurin osa matkasta taittui kaukovaloilla, enempää valoa on vaikea enää toivoa.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Ihan rehellisesti sanoen en huomaa edes kantamassa eroa Volvon valoihin. Minulla on työmatkalla yksi pitkä suora, jonka päässä on katettu bussipysäkki. Ennen Bemaria katsoin Volvolla paikan, jossa valot valaisevat pysäkin ja melko samassa paikassa X5 valaisi pysäkin. Eli mainosmiesten tuplakantamiin en ainakaan omilla silmillä päässyt. Molempien autojen valoteho on kyllä erinomainen ja riittävä. Jos ajan vaikka 90 km/h, niin etenemisvauhti on 25 m/s. Sekä Volvon, että X5:n valot valaisevat hyvinkin n 250 m. Reagointiaikaa jää siis riittävästi :) Eli valojen kantama ei ole missään tapauksessa ongelma. Valokuvion hyvä leveys on se mikä on itselleni tärkeämpi. Sen puoleen olisi kyllä varmaan normileditkin riittäneet. En tosin ole noilla normiledeillä varustettua X5:sta ajanut, joten vaikea sanoa onko eroa Laser-version valoihin.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Steve kirjoitti: 14 Helmi 2020, 07:48 Ihan rehellisesti sanoen en huomaa edes kantamassa eroa Volvon valoihin. Minulla on työmatkalla yksi pitkä suora, jonka päässä on katettu bussipysäkki. Ennen Bemaria katsoin Volvolla paikan, jossa valot valaisevat pysäkin ja melko samassa paikassa X5 valaisi pysäkin. Eli mainosmiesten tuplakantamiin en ainakaan omilla silmillä päässyt.

En ole kyllä tälläistä väitettä nähnyt, että laservalot valaisevat pientareet. Kuten tuosta videosta näkyy laserkaukovalot on 'spottivalot', ne eivät siis lisää kaukovalojen leveyttä. Varmasti tuon katetun bussipysäkin näkee aina samalla lailla, onhan se noin 4 metriä tien reunasta. Jos mennään tuosta pysäkistä, joka näkynee hyvillä kaukovaloilla ~150 m päästä, 100m eteenpäin ja asetetaan ajoradalle kohde, se näkyy kaukovaloilla (kantama~ 250m ) ja vielä eteenpäin 200m lisäätään seuraava kohde. Tämä jää pimeään LED-valolla, mutta valaistuu laserilla (kantama ~500m).
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Voiko olla, että laserit todella ovat noin spottimaiset, että 400 m päästäkin valaisevat vain tien leveyttä, eivätkä 4 m päässä tien reunasta olevaa pysäkkiä. Tämä tarkoittaisi, että valojen hajaantuminen olisi alle 1,2 astetta. Jos matka olisi 300 m, eivätkä laserit edelleenkään valaisisi pysäkkiä, niin siinäkin tapauksessa valojen hajaantuminen olisi alle 1,6 astetta.

Nostan kyllä hattua Osramin insinööreille, jos tosiaan ovat noin spottimaiset valot saaneet aikaiseksi. En tiedä onko noin spottimaisesta valotehosta sitten mitään hyötyä. Lisäksi laservalot sammuvat vastaantulijoiden vuoksi. Alle 1,6 asteen hajaantuminen tarkottaisi sitä, että laserpitkät voisi kyllä heittää päälle esim 150 m ennen kohtaamista, koska valo menisi vain omaa kaistaa, eikä häikäisisi vastaantulijaa.

Tämähän nyt lähti vain liikkeelle ihan omasta kokemuksesta laservaloista. Oma silmä ei vain huomaa mitään eroa valotehoissa entiseen autoon. Jollain toisella voi tietysti olla parempi näkö.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Steve kirjoitti: 14 Helmi 2020, 21:34 Voiko olla, että laserit todella ovat noin spottimaiset, että 400 m päästäkin valaisevat vain tien leveyttä, eivätkä 4 m päässä tien reunasta olevaa pysäkkiä. Tämä tarkoittaisi, että valojen hajaantuminen olisi alle 1,2 astetta. Jos matka olisi 300 m, eivätkä laserit edelleenkään valaisisi pysäkkiä, niin siinäkin tapauksessa valojen hajaantuminen olisi alle 1,6 astetta.

Nostan kyllä hattua Osramin insinööreille, jos tosiaan ovat noin spottimaiset valot saaneet aikaiseksi. En tiedä onko noin spottimaisesta valotehosta sitten mitään hyötyä. Lisäksi laservalot sammuvat vastaantulijoiden vuoksi. Alle 1,6 asteen hajaantuminen tarkottaisi sitä, että laserpitkät voisi kyllä heittää päälle esim 150 m ennen kohtaamista, koska valo menisi vain omaa kaistaa, eikä häikäisisi vastaantulijaa.

Tämähän nyt lähti vain liikkeelle ihan omasta kokemuksesta laservaloista. Oma silmä ei vain huomaa mitään eroa valotehoissa entiseen autoon. Jollain toisella voi tietysti olla parempi näkö.
Katso tuosta videosta kohdasta 0:25 - 0:27 valokuvio, valo on hyvin pistemäinen eli valaisee käytännössä oman kaistan +/- 2 metriä. Sinänsä laserin valo on helppo pitää spottina. Laserin suuren intensiteetin vuoksi (10xLED) sitä ei kai haluta levitää, ja rajoilla tuossa ollaankin jo nyt. Kaikki opasteet yms heijastavat jo sellaisella voimalla, että kieltämättä hieman häikäisee. Jos laserinvaloa levitettäisiin vielä enemmän pientareelle/ ylospäin, voimakaalta häikäisyltä opasteista ja liikennemerkeistä ei välttyisi mitenkään tai pitäis olla aurinkolasit nokalla :)

Tuon saman kyllä havaitsin, että hyvin herkästi nuo laservalot sammuu. Esim moottoritiellä Kotkaan on tehty meluestettä lasista, jonka heijatuksesta laser tippui päältä (toki toisinaan jo edellissä autolla LEDit tekivät varjostusleikkinsä) tai kummoista pihavaloa ei tarvise korpitaipaleella olla mökin pihassa, niin laser sammuu jne.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Mä nyt oikein katsoin tuon videon, mutta sehän olikin BMW:n mainosvideo laservaloista.

Tässä hieman parempi video laservaloista: https://youtu.be/CBRD2BYeHDM

Tuossa näkyy hyvin tuo laservalojen spottimaisuus, josta mainitsitkin. Loppuyhteenveto on kuitenkin se, että BMW:n normiledit on jo niin hyvät, että valaisutehon puolesta 2000€:n lisäpanostus laservaloihin on turha. Tietysti sillä saa paremman näköiset valot. Laser vaikuttaa siis olevan enemmän markkinointikikka kuin todellinen lisäteho kaukovaloihin.

Se on sinällään hienoa, että uutta tekniikkaa kehitetään ja sitä tuodaan markkinoille. Aikanaan esim pimeänäköjen tullessa autoihin, ne olivat kalliita lisävarusteita kalleimmissa autoissa. Valmistajat ja omistajat niitä hehkuttivat, mutta ne olivat kyllä suoraan sanoen melko onnettomia. Omaa kokemusta on S-Mersun pimeänäöstä yli 10 vuoden takaa. Pimeänäöt ovat kuitenkin menneet eteenpäin niin hyvin, että nyt X5:sessa se on jo hyvinkin käyttökelpoinen lisävaruste josta on oikeastikin apua. Sama tulee varmaan käymään laservaloille tulevaisuudessa.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Steve kirjoitti: 16 Helmi 2020, 09:17
Tässä hieman parempi video laservaloista: https://youtu.be/CBRD2BYeHDM

Tuossa näkyy hyvin tuo laservalojen spottimaisuus, josta mainitsitkin. Loppuyhteenveto on kuitenkin se, että BMW:n normiledit on jo niin hyvät, että valaisutehon puolesta 2000€:n lisäpanostus laservaloihin on turha. Tietysti sillä saa paremman näköiset valot. Laser vaikuttaa siis olevan enemmän markkinointikikka kuin todellinen lisäteho kaukovaloihin.
Tuttu video, mutta ei tuossa ole mitään järkeä laservalojen esittelyn kannalta, adaptiiivisten LEDIn toiminta tuossa tulee hyvin esille. AB:lla laserit eivät syty lainkaan muun liikenteen vuoksi ja tuolla mutkapätkällä riittäisi normivalot enemmän kuin hyvin. Lyhyellä valoilla näkisi lähes saman, kun suorat on hyvin lyhyitä ja tie on pelkkää mutkaa. Voin hyvin kuvitella että laserien hyödyntämismahdollisuus Saksan autobaanalla on hyvinkin vähäistä/olematon, sen verran vilkasta liikenne on vuorokauden ympäri.

Omalla kohdalla tyypillinen käyttötilanne on Vantaan lentokentältä ajo kotiin puolen yön jälkeen. Vastaan tulee muutamia autoja (rekkoja) ja itään päin menijöitä on vielä harvemmassa. Totaallinen pimeys alkaa Porvoon Koskenkylän jälkeen tähän vuoden aikaan, varsinkin kun lumikin uupuu. Kotkassa motaria on valaistu muutaman kilometrin matkalta ja sitten on taas sysipimeetä runsaan sadan kilometrin matka kunnes olen kotona. Pitkät valot loimottaa lähes tauotta 2 tuntia. Nuo tiet on sen verran suoria, että hyvillä pitkillä valoilla näkee kauas (eikä metsän puissa ole vain kirkasta läiskää, kuten tuossa videossa)

Adaptiiviset LEDit on nerokkaat lähes merkistä riippumatta. Edellisessä F15 ne oli omassa autossa ensimmäistä kertaa ja adaptiiviset LEDit olivat paljon suurempi harppaus E70 mallin kääntyvistä xenoneista kuin nyt parannus kaukovaloissa on lasereiden myötä F15 ja G05 välillä. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että parannus on selkeä. Toki jokaisen oma päätös, onko parannus rahanarvoinen. Itse olen valmis maksamaan ko. valoista, se verran usein tulee ajatettua yöllä.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

F15:ssa tosiaan oli huonommat valot, G05 valot on kyllä paljon paremmat.

Itsellä on monesti ajoa lentokentältä Turkuunpäin. Tuota matkaa olen jo muutaman kerran ehtinyt ajamaan alkuyöstä. Liikennettä on sen verran paljon, että pääasiassa ledit tekevät työtään. Tässä kohtaa täytyy X5:selle antaa kehuja, koska varjostusominaisuus toimii hyvin moottoritielläkin, toisin kuin Volvossa. Täysillä pitkät taisivat viime ajolla käydä päällä vain muutamia minuutteja liikenteestä johtuen.

BMW:ssä on kyllä mielestäni hyvät valot. Odotin silti laservaloilta lisäpitkien kaltaista maiseman valaisua (Youtuben mainosvideoiden perusteella), mutta tähän ei laserit pääse lähellekään. Eroa kilpailijoiden hyviin led-valoihin ei vaan ole. Enkä ole nyt löytänyt yhtään puolueetonta vertailua, joka toisin väittäisi.
tomij
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 23 Elo 2011, 14:14

Ihan mielenkiinnosta, onko kokemuksia miten 45e:ssä on toteutettu moottori/pakoäänten äänimaailma suhteessa ajotilavalitsimeen? Eli muuttaako Sport-asento asioita suuntaan tai toiseen pakoputkien tai kajarien kautta? Erityisesti kiinnostaa M-Sport -paketillinen ja Sport-vaihteistollinen malli.
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

tomij kirjoitti: 22 Helmi 2020, 17:25 Ihan mielenkiinnosta, onko kokemuksia miten 45e:ssä on toteutettu moottori/pakoäänten äänimaailma suhteessa ajotilavalitsimeen? Eli muuttaako Sport-asento asioita suuntaan tai toiseen pakoputkien tai kajarien kautta? Erityisesti kiinnostaa M-Sport -paketillinen ja Sport-vaihteistollinen malli.
Ei ole vielä, kun on vasta sisäänajo menossa. Kaikkiaan auto on melko hiljainen, eikä kutoskoneen ääni juuri sisälle kuulu. Ehkä korkeammilla kierroksilla sitten kuuluu.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

tomij kirjoitti: 22 Helmi 2020, 17:25 Ihan mielenkiinnosta, onko kokemuksia miten 45e:ssä on toteutettu moottori/pakoäänten äänimaailma suhteessa ajotilavalitsimeen? Eli muuttaako Sport-asento asioita suuntaan tai toiseen pakoputkien tai kajarien kautta? Erityisesti kiinnostaa M-Sport -paketillinen ja Sport-vaihteistollinen malli.
45e:hen ei saa optiota, jossa käytetään mainitsemaasi kaiutinta. Tämä systeemi on lisävaruste 30d ja 40i malleissa ja vakiona M50d ja M50i.

Ajotilanvalitsin vaikuttaa pakoputkessa olevaan läppään. Läpän olessa kiinni pakokaasut tulevat vain vasemmalta ja kun läppä on auki niin myös oikeapuoli on käytössä.

Läppä on aina kiinni
1. auton ollessa paikoillaan,
2. kylmäkäynnistyksessä,
3. ajotila eco tai comfort (=hybrid?). Tosin jossain väitetään, että avautuisi kaasupohjassa.

Läppä aukeaa sport asetuksella, kun kone on lämmin, nopeutta on riittävästi ja kierrokset riittävän korkealla. Mitkä nuo rajat on, siitä on ristiriitaista tietoa, tyypillisimmät rajat mitä vastaan on tullut forumeilta 40i osalta - 60km/h ja 4000rpm. 45e:stä ei ole faktaa miten toimii. Ei kun videokamera alustaan kiinni läpän viereen ja testaamaan :)

Käytännössähän tämä tarkoitaa, että läppä on (lähes) aina kiinni ja vain vasen puoli on käytössä.

Läpän saa pakotettua auki softalla, mutta läppä sulkeutuu moottori sammutettaessa. Kun läppä on auki, sulakkeen 203 poistamalla läppä jää pysyvästi auki. Läpän avaamiseksi ilman softailuja jenkkipojat ovat tehneet seuraavasti: ajetaan kakkosvaihteella yli 60km/h ja poistetaan sulake. Operaation tarvitaan kuski ja toinen jantteri tavaratilaan sulakkeen poistoon.

Läppä vaikuttaa äänitasoon ainakin 40i:ssa, joten miksei 45e:ssäkin. Youtubesta löytyy 40i:stä videoita, esim https://www.youtube.com/watch?v=wabjsxbc36M. Ennen hommaan ryhtymistä kannattaa huomioida, että pakoputki 'pörisee' sitten koko ajan. Joidenkin mukaan ääni on häiritsevä tasanopeudella maantievauhdeissa, toisten mielestä taas ei häiritse yhtään vaan jotain pitää kuuluakin, koska sitähän operaatiolla tavoiteltiin. Toinen huomattava asia, että eurooppaversioissa on lisänä putkessa partikkelifiltteri, joten ääni voi jäädä kaikkiaan vaimeamakksi kuin noissa jenkkiversioissa. Jos asia kiinnostaa, niin kokeilu on aika helppoa ja palautus 'tehdasarvoihin' onnistuu palauttamalla sulakkeen paikoilleen.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Vastaa Viestiin