Latausongelma.
Autoja aletaan keräilemään marraskuun puolivälissä ja kärryt palailee omistajille keväällä. Hyvä pöhinä.
45e ajokokemuksia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05
Mistä tuo "keväällä"-tieto on peräisin? Oma autoni ei ole takaisinkutsulistalla - ainakaan vielä. Muutaman kuukauden aikana olen kuullut jo neljästä G05-takaisinkutsusta, mutta toistaiseksi yksikään ei ole osunut..
Tiedoksi Fordin toimenpiteet:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/for ... 05-11-2020
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/for ... 05-11-2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
- Auto: X5 45e
Kiinnostaisi kuulla X545e kuskeilta millaisia sähkörangeja olette saaneet ajetuksi näin talviaikaan? Lämpimällä menee kaiketi aika pitkältikin mutta kuinka pakkasessa?
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05
Pikkupakkasella (luokkaa -10 C) pääsen mäkisessä maastossa 80 km/h maantiellä ehkä noin 50 km tai vähän yli. Esilämmitys "verkkovirralla", mutta tuo auton tiiliskivi"laturi" ei riitä, vaan auto ottaa osan lämmitysenergiasta akusta. Toiseen säikeeseen kirjoitinkin jo tämän:
-26 asteen kelissä ensimmäiset 31 km maantieajoa mentiin bensalla, mutta silti akkua kului koko ajan. Kun auto vaihtoi sähkölle, jäljellä oleva matka näytti 33 km. (Edellisen latauksen jälkeen auto väitti sähköllä päästäväksi matkaksi 82 km.) Moottorin (öljyn) lämpötila ei noussut yli 75 asteen koko matkalla.
Mittarissa reilut 5300 km, siitä 2300 km sähköllä. Koko matkan keskimääräinen kulutus 6.1 l/100 km, bensalla ajetun osan keskikulutus 10.85 l/100 km. Joskus olen ladannut akkua ajossa, mikä nostaa tuota bensakilometrien keskikulutusta.
-26 asteen kelissä ensimmäiset 31 km maantieajoa mentiin bensalla, mutta silti akkua kului koko ajan. Kun auto vaihtoi sähkölle, jäljellä oleva matka näytti 33 km. (Edellisen latauksen jälkeen auto väitti sähköllä päästäväksi matkaksi 82 km.) Moottorin (öljyn) lämpötila ei noussut yli 75 asteen koko matkalla.
Mittarissa reilut 5300 km, siitä 2300 km sähköllä. Koko matkan keskimääräinen kulutus 6.1 l/100 km, bensalla ajetun osan keskikulutus 10.85 l/100 km. Joskus olen ladannut akkua ajossa, mikä nostaa tuota bensakilometrien keskikulutusta.
Kiitos! Aika hyvin menee vielä -10, harvemmin kumminkaan yli -20 pakkasia eteläisessä osassa maata on. Kiinnostaisi vaan niin pirusti tuo kampe, ja omaan profiiliin sattuisi paremmin kuin hyvin, ja säilytys lämpimässä tallissa varmaan tasoittaisi noita pakkaskelien kulutuksia.bittivirhe kirjoitti: ↑05 Helmi 2021, 19:52 Pikkupakkasella (luokkaa -10 C) pääsen mäkisessä maastossa 80 km/h maantiellä ehkä noin 50 km tai vähän yli. Esilämmitys "verkkovirralla", mutta tuo auton tiiliskivi"laturi" ei riitä, vaan auto ottaa osan lämmitysenergiasta akusta. Toiseen säikeeseen kirjoitinkin jo tämän:
-26 asteen kelissä ensimmäiset 31 km maantieajoa mentiin bensalla, mutta silti akkua kului koko ajan. Kun auto vaihtoi sähkölle, jäljellä oleva matka näytti 33 km. (Edellisen latauksen jälkeen auto väitti sähköllä päästäväksi matkaksi 82 km.) Moottorin (öljyn) lämpötila ei noussut yli 75 asteen koko matkalla.
Mittarissa reilut 5300 km, siitä 2300 km sähköllä. Koko matkan keskimääräinen kulutus 6.1 l/100 km, bensalla ajetun osan keskikulutus 10.85 l/100 km. Joskus olen ladannut akkua ajossa, mikä nostaa tuota bensakilometrien keskikulutusta.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Itsellä on nyt rapiat 7000 km takana, joista n. 5300 km sähköllä. Asun pääkaupunkiseudulla, ja ajo on näin korona-aikana ollut pääasiassa "nurkkapyörittelyä" eli päivämatkat pääosin luokkaa 40-80 km. Kokonaiskulutus on ollut 2,9 l satasella, joka on mielestäni mitättömän vähän tuollaiselle malmikasalle. Ehkä kerran 6 viikossa käyn tankilla. Välillä kyllä ajan polttiksella ja vähän dynaamisemmin ihan sen vuoksi että saan kuunnella B58:n ääntä, mikä tietty nostaa keskikulutusta varsin nopeasti...Jasp kirjoitti: ↑05 Helmi 2021, 20:16Kiitos! Aika hyvin menee vielä -10, harvemmin kumminkaan yli -20 pakkasia eteläisessä osassa maata on. Kiinnostaisi vaan niin pirusti tuo kampe, ja omaan profiiliin sattuisi paremmin kuin hyvin, ja säilytys lämpimässä tallissa varmaan tasoittaisi noita pakkaskelien kulutuksia.bittivirhe kirjoitti: ↑05 Helmi 2021, 19:52 Pikkupakkasella (luokkaa -10 C) pääsen mäkisessä maastossa 80 km/h maantiellä ehkä noin 50 km tai vähän yli. Esilämmitys "verkkovirralla", mutta tuo auton tiiliskivi"laturi" ei riitä, vaan auto ottaa osan lämmitysenergiasta akusta. Toiseen säikeeseen kirjoitinkin jo tämän:
-26 asteen kelissä ensimmäiset 31 km maantieajoa mentiin bensalla, mutta silti akkua kului koko ajan. Kun auto vaihtoi sähkölle, jäljellä oleva matka näytti 33 km. (Edellisen latauksen jälkeen auto väitti sähköllä päästäväksi matkaksi 82 km.) Moottorin (öljyn) lämpötila ei noussut yli 75 asteen koko matkalla.
Mittarissa reilut 5300 km, siitä 2300 km sähköllä. Koko matkan keskimääräinen kulutus 6.1 l/100 km, bensalla ajetun osan keskikulutus 10.85 l/100 km. Joskus olen ladannut akkua ajossa, mikä nostaa tuota bensakilometrien keskikulutusta.
Kulutus myös toki muuttuisi oleellisesti heti jos tulisi pidempää matkaa muualle Suomeen.
Voimalinja on mielestäni mainio. Onneksi bemari ei lähtenyt säästölinjalle tuon auton moottorivalinnan kanssa, sillä ainakin itse siedän kutosen suurempaa kulutusta mielelläni, kun vastineeksi saa nauttia koneen pehmeämmästä käytöksestä ja äänistä verrattuna neloskoneeseen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05
Lisätään tuohon kulutustietooni vielä se, että alkuvaiheessa ajoin aika paljon pakotetusti bensalla, jotta sain moottorin sisäänajon nopeammin tehtyä. Nyt korona-aikaan ajan tyypillisesti 2x80 km matkan silloin kun ajan, joten reissusta alle puolet pääsee sähköllä (en ehdi juurikaan ladata toisessa päässä). Välillä sitten käyn lähikaupassa 28 km:n päässä, jolloin melkein koko reissu voi onnistua sähköllä.
Se tuntuu kyllä pahalta, että polttomoottoria käynnistellään 30 asteen pakkasessa kylmiltään eikä se välttämättä lämpene kunnolla missään vaiheessa.
Se tuntuu kyllä pahalta, että polttomoottoria käynnistellään 30 asteen pakkasessa kylmiltään eikä se välttämättä lämpene kunnolla missään vaiheessa.
Millainen lämmitin sinulla on? Jos normi sähkökäyttöinen säteilylämmitin, niin onko sille "kätevästi" oma pistoke vai onko jotenkin kytketty ottamaan sähkö varsinaisen latauskaapelin kautta?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05
Paljonkohan moottori mahtaa lämmetä kunnon talvikelissä esim. tunnissa tai parissa? Joutuisi varmaan jollain carlyllä tms. kyselemään anturitietoja autosta.. Mitä itsellä jossain autossa ollut säteilylämmitin, niin välillä tuntui että auttoikohan se jotain vai ei.. ;-(
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 49
- Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
- Auto: Bmw X5 45e
Ajokokemuksista haluaisin kertoa erittäin positiivisen havainnon. Ajan varsin säännöllisesti työmatkaa kahden suomalaisen yliopistokaupungin välillä. Mittaa tulee yhteen suuntaan aina noin 300 km. Yhtenä päivänä ajan toiseen suuntaan ja sitten seuraavana päivänä palaan takaisin. Auto on aina yön laturissa.
Ajan Adaptive-ohjelmalla ja käytän navigaattoria. Akku toki menee tyhjäksi tuolla ajosiivulla aina, mutta 95E -bensiiniä kuluu taipaleella keskimäärin 3,7 litraa / 100 km. Aluksi ihmettelin, että voiko se pitää paikkansa, mutta useampi toisto vahvistaa asian.
Lisäksi ajan aina nopeusrajoitusten mukaan. En ole mikään tukko tiellä. Oikeasti joskus tulee painettua vähän reippaamminkin kaasua.
Mutta käytännössä on todella taloudellinen auto tämä X5 45e. Kaupunkiajot menevät kokonaan sähköllä ja maantiesiirtymätkin näin pienellä kulutuksella. Olen todella tyytyväinen autoon. Laatukin on ollut kunnossa koko ajan.
Ajan Adaptive-ohjelmalla ja käytän navigaattoria. Akku toki menee tyhjäksi tuolla ajosiivulla aina, mutta 95E -bensiiniä kuluu taipaleella keskimäärin 3,7 litraa / 100 km. Aluksi ihmettelin, että voiko se pitää paikkansa, mutta useampi toisto vahvistaa asian.
Lisäksi ajan aina nopeusrajoitusten mukaan. En ole mikään tukko tiellä. Oikeasti joskus tulee painettua vähän reippaamminkin kaasua.
Mutta käytännössä on todella taloudellinen auto tämä X5 45e. Kaupunkiajot menevät kokonaan sähköllä ja maantiesiirtymätkin näin pienellä kulutuksella. Olen todella tyytyväinen autoon. Laatukin on ollut kunnossa koko ajan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 56
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56
Ajo-ominaisuudet ovat erittäin hyvät.
Laatu lienee ok, vaikka autot valmistetaan USA:ssa ja Meksikossa. Itse olen vaihtamassa 40e:n. 45e:hen loppuviikosta. Tämän auto on valmistettu kesäkuussa ja saapunut Suomeen viime viikolla.