X4:sta ostamassa, ehkä

mremonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Tammi 2015, 15:31

Viikonloppuna heitin kierroksen autonäyttelyissä, ja kuten Bilbo Reppuli joskus totesi, että ulos lähteminen on vaarallista kun ei voi koskaan tietää mihin tie sinut vie. Sama koskee myös autonäyttelyihin menemistä, sekin on paitsi vaarallista, niin myös kallista.

Kävin katselemassa myös bimmereitä Laakkosella ja jotenkin tykästyin tuohon X4-malliin. Muutenkin oli hakusessa citymaasturityyppinen auto ja tuon nelosen muotoilu jotenkin iski minuun. Varsinkin kun nykyinen kulkine on myös coupe-muotoilua (A5).

Budjettiin sopisi todennäköisesti xDrive 30d, 35d kiinnostaisi, mutta mennee liian kalliiksi.

Ja sitten kysymysosioon. Bimmerit ei ole tuttuja muuta kuin rakkaina vastustajina liikennevaloissa, takana nyt kaksi Audia ja sitä ennen vollea ja saappia, yms. Mutta ei BMW:tä. Joten mitä tuosta autosta olisi hyvä tietää? Kävin koeajamassa kaksilitraista versiota ja ihan hyvältä tuntui. Ihan kunnolla ei nelivetoa päässyt testaamaan, mutta mitä olen asiaan perehtynyt, niin se lienee ihan oiva ja soiva peli. Takatilat tuntuivat aika ahtailta, vaikken mikään pituusihme olekaan. Eritoten jalkatilat olivat aika pienet, mutta toisaalla mulle on vakuuteltu, että kolme aikuista matkustaa tuolla pidemmänkin matkan.

Mitä muuta tuosta olisi hyvä tietää? Ajattelin ottaa tuohon business-navin, onko se ihan käypäinen vai pitääkö sen oikeasti toimiakseen olla se premium? Ja mitäs BMW:n soittolootat? Onko joku perusradio toimiva, vai pitäisikö olla se HiFi-kaiutinjärjestelmä vai peräti H&K? Ja mitä muuta kannattaisi harkita?

Nykyinen A5 on aika kattavasti varusteltu pl. navi, joka Audin tässä poistuvassa arkkitehtuurissa on hinnoiteltu taivaisiin.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Bemarin peruspenkit on huonot ja manuaalisäädöt kanssa. Panosta penkkeihin! Niin ja perusaudio on ihan kuraa, ei ole edes diskantteja edessä tai keskiäänikaiutinta. Vähintään HiFi-taso on ihan must, jos kuuntelet muutakin kuin uutisia.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Komppaan edellistä + takapenkille ei todellakaan mahdu 3 aikuista...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Juha kirjoitti:Komppaan edellistä + takapenkille ei todellakaan mahdu 3 aikuista...
Jep, eiköhän tuo ole aikalailla kutistettu X3 takapenkin pääntilansa osalta.
mremonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Tammi 2015, 15:31

Joo, penkit ajattelin vaihtaa sähköisiin ja kuskin palli muistilla. Niin mulla on ollut molemmissa audeissa. Audissa on myös B&O:n soitin, joka ei nyt ihan ole sellaista B&O-soundia, mitä sen ehkä pitäisi, mutta kyllähän auton pitää myös soida arvonsa mukaan. Eli siis äänentoisto vaihtoon.

Takapenkkiä täytýnee vielä koeistua lisää. Ja tietysti onhan X3 myös vaihtoehto, sehän on kai tekniikaltaan sama, korimalli A- tai B-pilarista taaksepäin eri.

Paljon tietysti riippuu mitä A-femmasta tarjotaan. Sen mukaan sitten rakentelee tuota X4:sta myijärin kanssa.

Onko noista naveista kokemusta? Ja mitäs tuo X4:n alusta? Huutaako se sporttialustaa tuon 190kW-koneen pariksi? Mitään bulevardisporttia tuosta ei ole tarkoitus tehdä, mutta ei sekään ole kiva, jos meno on kuin veneellä sivuaallokkoon.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tuolla business navilla pärjää kyllä , siinäkin näyttöön saa yhtaikaa kartan ja nuoliopastuksen. Prof on leveämpänä tietysti paremman näköinen. Ainakaan X3 takapenkillä ei kyllä normaalikokoinen aikuinen kestä istua 15 min kauempaa , penkki on aivan liian lyhyt ja matala. Hifi äänentoisto , siis perustasoa astetta parempi , on ainakin X3:ssä yllättävän hyvä , soinnissa on tarkkuutta ja ilmavuutta.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Kannattaa huomata, että X4 on vanhempi malli kuin X3 LCI, jota on myyty jo vuosi. X4 perustuu pre-LCI X3:een.

Parin vuoden päästä tulee kokonaa uusi X3 ja ilmeisesti myös X4', eli nykyinen X4 jää lyhyen ajan välimalliksi.
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Ludwig kirjoitti:Kannattaa huomata, että X4 on vanhempi malli kuin X3 LCI, jota on myyty jo vuosi. X4 perustuu pre-LCI X3:een.

Parin vuoden päästä tulee kokonaa uusi X3 ja ilmeisesti myös X4', eli nykyinen X4 jää lyhyen ajan välimalliksi.
X4 jakanee saman pohjan ja teknologian kuin X3 LCI malli. Ominaisuudet kuten mukautuvat LED valot, pysäköinti assistentti, aktiivinen vakionopeus-säätö tai uusi B47 dieselmoottori eivät olleet mahdollisia aikaisemmin (pre-LCI) X3 mallissa, mutta ovat nyt saatavilla sekä X3 LCI että X4 malliin
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ludwig kirjoitti:Kannattaa huomata, että X4 on vanhempi malli kuin X3 LCI, jota on myyty jo vuosi. X4 perustuu pre-LCI X3:een.
Höpönhöpön, X4 toimitukset alkoi syyskuussa 2014 asiakkaille ja se on tismalleen sama kuin X3 LCI tekniikaltaan!! Selvitä asioita ennenkun tänne faktana kirjoittelet!
Viimeksi muokannut Turbo, 16 Tammi 2015, 23:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ja mitä alkuperänen topicin kirjoittaja kyseli, niin orkkis penkit ja äänentoisto on shittiä, ota sportipenkit sekä panosta audioon. Et kadu! Driver assistant plus on muös ehdoton, jos yhtään ruuhkassa ajalelet. Ja tietty peruutuskamera must varuste.

30d on hinta-laatu-teho suhteeltaan ylivoimanen paketti, ite tilasin siihen jo m-performance powerkitin, ennakoitu saatavuus tosin vasta huhtikuu. Ota 35d sitten jos budjetilla ei niin tarkkaa.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Turbo kirjoitti:
Ludwig kirjoitti:Kannattaa huomata, että X4 on vanhempi malli kuin X3 LCI, jota on myyty jo vuosi. X4 perustuu pre-LCI X3:een.
Höpönhöpön, X4 toimitukset alkoi syyskuussa 2014 asiakkaille ja se on tismalleen sama kuin X3 LCI tekniikaltaan!! Selvitä asioita ennenkun tänne faktana kirjoittelet!
Seison korjattuna, turha hermostua. BMW:n konfiguraattorissa aikoinaan vain oli sisältä X3 pre-LCI look. Ja x3 LCI on ollut siis kohta vuoden saatavilla, 4/2014 alkoi tuotanto.

Ja silti totta on, että X4 korvautunee nopeasti uudella versiolla G01 X3:n myötä parin vuoden päästä, eikö?
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ludwig kirjoitti:
Turbo kirjoitti:
Ludwig kirjoitti:Kannattaa huomata, että X4 on vanhempi malli kuin X3 LCI, jota on myyty jo vuosi. X4 perustuu pre-LCI X3:een.
Höpönhöpön, X4 toimitukset alkoi syyskuussa 2014 asiakkaille ja se on tismalleen sama kuin X3 LCI tekniikaltaan!! Selvitä asioita ennenkun tänne faktana kirjoittelet!
Seison korjattuna, turha hermostua. BMW:n konfiguraattorissa aikoinaan vain oli sisältä X3 pre-LCI look. Ja x3 LCI on ollut siis kohta vuoden saatavilla, 4/2014 alkoi tuotanto.

Ja silti totta on, että X4 korvautunee nopeasti uudella versiolla G01 X3:n myötä parin vuoden päästä, eikö?
Bmw konfiguraattorit on voinu näyttää mitä sattuu alkuaikoina, aluksi siellä ei ollut sisältä X4 kabiinista kuin pelkkä etuosa joka sekin taisi olla sama kuin X3.

X3 LCI tuli muutamia kuukausia ennenkuin X4 julkistettiin, suomi hinnat tuli keväällä 2014, jolloin itse laitoin tilauksen heti sisään. Seuraava X4 generaatio tullee samalla tavoin hieman myöhemmin kun uusi X3, eli noin 3v kuluttua. Julkaisun ja asiakastoimituksen välillä on helposti 8-9kk ero!
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Turbo kirjoitti:
Bmw konfiguraattorit on voinu näyttää mitä sattuu alkuaikoina, aluksi siellä ei ollut sisältä X4 kabiinista kuin pelkkä etuosa joka sekin taisi olla sama kuin X3.

X3 LCI tuli muutamia kuukausia ennenkuin X4 julkistettiin, suomi hinnat tuli keväällä 2014, jolloin itse laitoin tilauksen heti sisään. Seuraava X4 generaatio tullee samalla tavoin hieman myöhemmin kun uusi X3, eli noin 3v kuluttua. Julkaisun ja asiakastoimituksen välillä on helposti 8-9kk ero!
Innostuin tästä X4:stä aikoinaan ja menin konfiguraattorista tekemään sopivan auton. Kun katselin kuvia, totesin että sisusta on sama vanha kuin nyt, siihen loppui into omalta osaltani.

Hyvä siis kun on X3 LCI -kojelauta, ja tekniikka muutenkin, kun se tuntuu olevan paljon laadukkaamman ja nykyaikaisemman oloinen.

Lyhyt elinikä siis F26:lla, koska ei tule LCI-versiota, vaan kahden vuoden päästä julkaistaan G01:een perustuva uusi versio, joka, kuten mainitsit, tullee myyntiin kolmen vuoden päästä.

G:n myötä muotoilukieli pitäisi taas muuttua selvästi. Ja tämä on mielestäni hyvä muistaa.
legionofboom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22

Itse en äänentoistoon laittaisi yhtään rahaa. Enemmän lisäarvoa siitä että on professional navi ja nahkapenkit.

En myöskään uskaltaisi ostaa uutena noin kallista autoa josta tulee uusi malli ennen seuraavaa vaihtoa.

Nykyisin uusia automalleja tulee niin paljon että käytettyjen hinnoittelu menee tulevaisuudessa mielenkiintoiseksi. On selvää että kun uusi G- sarja tulee markkinoille (ostettavista autoista ensimmäisenä 5-sarja) niin edellisen F-sarjan arvon on pakko tippua merkittävästi koska tulee uudet päästöiltään paremmat moottorit ja siten pienemmät verot (jos lakimuutoksia ei tule). Mutta toisaalta markkinoille jää vielä pariksi vuodeksi F-sarjan ”perheautoja” 4 gran coupen ja 3GT muodossa jotka ovat samaa hintaluokkaa kuin F10. Tippuuko näidenkin vaihtoarvo samassa suhteessa vaikka ne ovat edelleen uusia malleja, koska eikai niitä kukaan osta jos samaa mallisarjaa ja vuosimallia saa F10:nä reilusti halvemmalla…

Sori että osaltaan menee offtopic, mutta ideana että jatkuva uusien mallien ja muutosten teko ei välttämättä hyvä asia myynnin kannalta.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Jos uusia malleja tulisi tosi usein, niin silloin mallien väliset muutokset pienenevät - ellei tekniikka olisi alkanut kehittyä erityisen kovaa. Edelleen, jos malleja tulisi joka vuosi voisi olla ettei mallisarjalla ole enää niin isoa merkitystä käytetynkään ostajalle, vaan ratkaisevaksi tulee auton ominaisuudet ja itseä miellyttävä estetiikka.

Vaan onko tästä mallisarjojen tihenemisestä oikeasti merkkejä? Mielestäni kaikissa malleissa on jo pitkään toistunut kaava: uusi kori on myynnissä n. kolme vuotta, sitten tulee facelift joka taas korvautuu uudella mallilla kolmen vuoden päästä. Moottorit taas päivittyvät säännöllisen epäsäännöllisesti. Aina on joku malli kohta tulossa, joten jos haluaa ajaa uudella autolla, ei kannata jäädä kovin pitkiä aikoja kyttäämään.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
legionofboom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22

Merkkinä on se mitä tuossa offtopiccina kuvailin. Eli esim 3GT ja 4GC pyörii samoilla markkinoilla missä ennen oli vain 5-sarja ja näiden kaikkien julkaisujen ajankohdat on erilaisia. Ennen oli selkeämpää kun oli vain 3-sarjan sedan joka oli uutena 10 teur 5-sarjaa halvempi. 3GT ja 4GC ovat taas hintaluokaltaan samoja femman kanssa. Tämä on mielestäni uusi ”ongelma”, kun aletaan hinnoittelemaan näitä kolmea käytettyinä G30 julkaisun jälkeen….

Jotenkin vaan esim Porschella nättiä kun tietää että x4:sen kilpailija Macan on hieno myös 4v päästä. Bemarilla taas 4v voi muuttaa auton ulkonäön täysin ja samalla tietysti sulaa väliraha. Toisaalta Porsche on negatiivisessa mielessä erottuvampi kuin X4 joka on positiivisessa mielessä erottuva :thuup:
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Niin turhaa pohdintaa että...ja varsinkaan miettiä mikä on tilanne 3-4v päästä. Jos käyttötarve on tässä ja nyt, niin ostaa sellaisen kun sillä hetkellä miellyttää ja nauttii sitten siitä.
legionofboom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22

Oikeassa olet. Vapaapäivänä pyörii turhat spekulaatiot päässä :mus:
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Audilla tämä mallien vaihtuminen on ratkaistu sillä, että eri vuosimalleja on asiaan perehtymättömän todella vaikea erottaa toisistaan. Sinakin meikäläisen mielestä kaikki alle 10 v. A6 mallit näyttää kokolailla samalta ja uutta A3:sta ei oikein erota vanhasta vaikka ne olisivat vierekkäin.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
mremonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Tammi 2015, 15:31

Hmmm.... joo. Vähän ristikkäisiä neuvoja, kuten aina kun netissä kysyy :) Yksi tykkää yhdestä toinen toisesta.

Nahkapenkit ei ole mulle optio, en vain pidä niistä. Nahka-alcantara on mun valinta. Mitä extraa siinä pro-navissa tulee verrattuna siihen business-versioon? Miten tuossa navissa päivittyvät kartat? Joutuuko aina hakemaan marmorilta, vai onko joku fiksumpi tapa?

Kävin taas koeistumassa tuota X4:sta ja kyllä ne takatilat vaan tuntuu aika pieneltä, lähinnä johtuen tuosta lasketusta takapenkistä, jolloin jalat jäävät aika koukkuun. X3 sen sijaan tuntui selvästi tilavammalta. Ja olisihan se jonkin verran edullisempikin, vaikkei niin räyhäkkään näköinen.

Noista mallivuosien ja -sarjojen vaihtumisista en jaksa olla kauhean huolissani. Sen vaihtamisen joutuu sitten miettimään joka kerta erikseen, kun aika koittaa. Välirahaan vaikuttaa niin monta tekijää, ettei sitä voi etukäteen optimoida mitenkään. Jos noita asioita miettii, kannattaa ajaa se 20-vuotta, paalata auto ja ostaa sitten kokonaan uusi.

Toinen vaihtoehto on sitten pysyä rinkulassa. Riippuu pitkälti siitä, miten dinerot jakautuvat merkkien välillä. Bimmerissä on kyllä modernimpi ote (vs. Q5/SQ5).
Vastaa Viestiin