Eikun lisää kysymyksiä...
Autossa on kyynärniojan sisällä USB-liitin. Tökkäsin siihen kaapelilla iPod:n kiinni, mutta ei auto sitä tunnistanut. Tarvitseekohan tähän jonkin adapterin väliin, jotta saa iPod;n ohjattua iDriven avulla?
F25 X3 ja iPod
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Juuri tuolla Applen valkoisella kokeilin ja ei toiminut.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Täällä taisi olla jotain juttua aiheesta:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=21&t=427" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=21&t=427" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 9
- Liittynyt: 12 Syys 2011, 14:53
- Auto: MB E320 CDI 4matic, vaihtuu BMW X3 d20 A:si (F25)
- Paikkakunta: Mkli & Hki
Voin suositella Griffin RoadTrip iPhone/iPod telakkaa, joka kytkeytään tupakansytyttimeen ja lähettää FM -lähetyksenä musiikin radiolle. Laitteessa on taipuisa mutta jäykkä varsi, jonka voi taivuttaa haluttuun asentoon. Tällöin iPhonen kosketusnäyttö on sopivasti sormien ulottuvilla ja kaikki muutkin iPhonen ominaisuudet helposti käytettävissä (esim iTunes näytöt, navigointi ja nopeuskamerat,,,) myös puhelin hands-freenä (laite hiljentää musan jos puhelin soi tai valitsee numeron). Laitteeseen kuuluu myös ilmainen iPhone Apps, joka hakee vapaan FM -alueen ja tallentaa aiemmin käytettyjä alueita.
Laitteessa on harvinaisen hyvä ääni FM -lähettimeksi eikä eroa tavallisessa autoradiossa huomaa Applen lankaliitäntään. Olen käyttänyt molempia.
Laite on myös kohtuuhintainen (muistaakseni n. 85€) Verkkokauppa.comista.
Aion ottaa uuteen X3 tupakkavarustuksen jälkiasennuksena ja käyttää RoadTripiä.
Laitteessa on harvinaisen hyvä ääni FM -lähettimeksi eikä eroa tavallisessa autoradiossa huomaa Applen lankaliitäntään. Olen käyttänyt molempia.
Laite on myös kohtuuhintainen (muistaakseni n. 85€) Verkkokauppa.comista.
Aion ottaa uuteen X3 tupakkavarustuksen jälkiasennuksena ja käyttää RoadTripiä.
Muutama sana omista kokemuksistani iPod/Kännykkä/MP3 juttujen osalta BMW:ssä:
On vaivatonta, että musiikki on valmiina autossa ilman, että tarvittaisiin jotain kytkentätemppuja autoon noustessa. Auton oma kovalevy ja iDrive on tähän ihan kätevä tapa. Pienenä kauneusvirheen tässä on, että se ei näytä albumien kuvia eikä esim. satunnaistoisto -valinta pysy muistissa seuraavassa käynnistyksessä. Kappaleiden lisäys kovalevylle ei ole ihan suoraviivaista: jokainen uusi "lataus" luo oman "Music Collection'in" eikä niitä voi kovin kätevästi yhdistellä.
Toinen, ehkä vielä vaivattompi tapa on pitää keskikonsolissa pysyvästi kiinni fyysisesti pientä USB tikkua, jonne musiikki on talletettu. USB liitännästä soitettuna iDrive osaa näyttää mm. ne albumien kuvat ja tuo satunnaistoisto -muoto niinikään pysyy muistissa. Musiikkia mahtuu nykyään USB tikuille tuhansia ja tuhansia kappaleita. Lisäksi tikku on helppo päivättää useinkin ja päivitys tapahtuu käyttäjälleen tutuilla laitteilla ja toiminnoilla (PC, Läppäri,...).
Joissakin autoissa (ennen AUX liitäntöjen yleistymistä) käytin tuota FM lähetintekniikkaa, mutta pienenä vaivana niissä oli vapaiden taajuksien vaihtelu ja uusien etsintä etenkin pitkillä matkoilla.
Kännykän olen "pyhittänyt" autossa vain kommunikointiin (bluetooth liitännällä). Pieni etu tuosta on se, että musiikin kuuntelu ei syö kännykän akkua ja kännykkä voi olla vaikka taskussa täysin "omissa oloissaan". Olen kyllä kokeillut muutamia kertoja iDriven internet yhteyttä (kännykän dataliitännän avulla), mutta tämän toiminnon hyötykäyttö on jäänyt ainakin omalla kohdallani pieneksi: nykyisten älykännykköiden ja mobiilinetin aikakaudella moni surffaa paljon luontevammin omalla kännykällään.
On vaivatonta, että musiikki on valmiina autossa ilman, että tarvittaisiin jotain kytkentätemppuja autoon noustessa. Auton oma kovalevy ja iDrive on tähän ihan kätevä tapa. Pienenä kauneusvirheen tässä on, että se ei näytä albumien kuvia eikä esim. satunnaistoisto -valinta pysy muistissa seuraavassa käynnistyksessä. Kappaleiden lisäys kovalevylle ei ole ihan suoraviivaista: jokainen uusi "lataus" luo oman "Music Collection'in" eikä niitä voi kovin kätevästi yhdistellä.
Toinen, ehkä vielä vaivattompi tapa on pitää keskikonsolissa pysyvästi kiinni fyysisesti pientä USB tikkua, jonne musiikki on talletettu. USB liitännästä soitettuna iDrive osaa näyttää mm. ne albumien kuvat ja tuo satunnaistoisto -muoto niinikään pysyy muistissa. Musiikkia mahtuu nykyään USB tikuille tuhansia ja tuhansia kappaleita. Lisäksi tikku on helppo päivättää useinkin ja päivitys tapahtuu käyttäjälleen tutuilla laitteilla ja toiminnoilla (PC, Läppäri,...).
Joissakin autoissa (ennen AUX liitäntöjen yleistymistä) käytin tuota FM lähetintekniikkaa, mutta pienenä vaivana niissä oli vapaiden taajuksien vaihtelu ja uusien etsintä etenkin pitkillä matkoilla.
Kännykän olen "pyhittänyt" autossa vain kommunikointiin (bluetooth liitännällä). Pieni etu tuosta on se, että musiikin kuuntelu ei syö kännykän akkua ja kännykkä voi olla vaikka taskussa täysin "omissa oloissaan". Olen kyllä kokeillut muutamia kertoja iDriven internet yhteyttä (kännykän dataliitännän avulla), mutta tämän toiminnon hyötykäyttö on jäänyt ainakin omalla kohdallani pieneksi: nykyisten älykännykköiden ja mobiilinetin aikakaudella moni surffaa paljon luontevammin omalla kännykällään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 9
- Liittynyt: 12 Syys 2011, 14:53
- Auto: MB E320 CDI 4matic, vaihtuu BMW X3 d20 A:si (F25)
- Paikkakunta: Mkli & Hki
Griffin RoadTrip lataa samalla iPhonen/iPodin eikä kuluta akkua sen enempää kuin jos kännykkä olisi liitetty USB-lataukseen. Jos kännykkä taas ei ole auton latauksessa tavalla tai toisella kiinni, loppuu siitä virta Bluetooth -yhteyttä käytettäessä ja musiikkia kuunneltaessa n. tunnin sisällä.
RoadTripiä ei tarvitse kytkeä joka kerta erikseen. Se jää autoon ja pysyy pystyssä tupakansytytinpistokkeessa. iPhone vain tökätään pystyyn telakkaan kun tullaan autoon.
En ymmärrä miksi iPhone pitäisi laittaa taskuun tai keskikonsolilaatikkoon kun autolla ajetaan. Kun nykyaikainen kosketusnäyttöpuhelin on telakointitelineessä suurin piirtein radion käyttönappuloiden kohdalla, voi puhelinta käyttää ajaessa kaikkien älypuhelinaplikaatioiden käyttöön : hands-free puhelut, sähköpostin luku, tekstiviestien luku, navigointi, musiikin kuuntelu kaikilla ominaisuuksilla, nopeuskameroiden varoitus,,, you name it. Esim. musiikkia iPhonesta pystyy kuuntelemaan keskeytyksettä auton radion kautta vaikka samaan aikaan navigoisi iPhonella.
Kannattaa harkita kalliiden BMW Bluetooth, kännykkätelineiden ja kiintolevyjen poisjättöä lisävarusteluettelosta ja säästää 2-3 tuhatta euroa ja ostaa mielummin uudenaikainen älypuhelin kosketusnäytöllä.
RoadTripiä ei tarvitse kytkeä joka kerta erikseen. Se jää autoon ja pysyy pystyssä tupakansytytinpistokkeessa. iPhone vain tökätään pystyyn telakkaan kun tullaan autoon.
En ymmärrä miksi iPhone pitäisi laittaa taskuun tai keskikonsolilaatikkoon kun autolla ajetaan. Kun nykyaikainen kosketusnäyttöpuhelin on telakointitelineessä suurin piirtein radion käyttönappuloiden kohdalla, voi puhelinta käyttää ajaessa kaikkien älypuhelinaplikaatioiden käyttöön : hands-free puhelut, sähköpostin luku, tekstiviestien luku, navigointi, musiikin kuuntelu kaikilla ominaisuuksilla, nopeuskameroiden varoitus,,, you name it. Esim. musiikkia iPhonesta pystyy kuuntelemaan keskeytyksettä auton radion kautta vaikka samaan aikaan navigoisi iPhonella.
Kannattaa harkita kalliiden BMW Bluetooth, kännykkätelineiden ja kiintolevyjen poisjättöä lisävarusteluettelosta ja säästää 2-3 tuhatta euroa ja ostaa mielummin uudenaikainen älypuhelin kosketusnäytöllä.
Älypuhlein & Auto -ratkaisuja on tietysti niin monta kun käyttäjääkin ja kukin tykkää omastaan. Oma ratkaisuni on vähän tyyliin vyö ja henkselit: auton keskikonsolissa on aina kiinteästi puhelin, joka hoitaa puhelut, musiikin, tektiviestit ja tarvittaessa Internetin auton näytölle. Kun autossa on laaja bluetooth tuki, niin puhelujen hoitaminen handsfreenä iDriven systeemeihin täysin integroituna on minusta hyvin kätevää. Telineessään auton puhelin on aina latauksessa ja pystyy samalla käyttämään auton katolla olevaa asiallista antennia. Varsinainen henk.koht. kännykkäni on autolla ajaessa tyypillisesti taskussa, kun ajaessa harvemmin tulee tarvetta muulle kuin mitä edelllä tuli jo mainittua. Minusta älypuhelimen kosketusnäytön näpelöinti ajaessa on ylipäänsä hankalampaa ja virhealttiimpaa kuin saman tempun hoitaminen auton omilla, hiukan jämäkämmillä systeemeillä.JerryK kirjoitti: ....En ymmärrä miksi iPhone pitäisi laittaa taskuun tai keskikonsolilaatikkoon kun autolla ajetaan. Kun nykyaikainen kosketusnäyttöpuhelin on telakointitelineessä suurin piirtein radion käyttönappuloiden kohdalla, voi puhelinta käyttää ajaessa kaikkien älypuhelinaplikaatioiden käyttöön : hands-free puhelut, sähköpostin luku, tekstiviestien luku, navigointi, musiikin kuuntelu kaikilla ominaisuuksilla, nopeuskameroiden varoitus,,, you name it. Esim. musiikkia iPhonesta pystyy kuuntelemaan keskeytyksettä auton radion kautta vaikka samaan aikaan navigoisi iPhonella.
Kannattaa harkita kalliiden BMW Bluetooth, kännykkätelineiden ja kiintolevyjen poisjättöä lisävarusteluettelosta ja säästää 2-3 tuhatta euroa ja ostaa mielummin uudenaikainen älypuhelin kosketusnäytöllä.
Mutta entä ongelmat kahden liittymän ja kaksien numeroiden kanssa: tuohon on ratkaisu Multi-SIM ominaisuus, jonka ansiosta molemmat kännykät soivat yhtäaikaa, vastata voin kumpaan haluan ja soittaessa vastapuoli näkee aina yhden ja saman tutun numeron riippumatta kummasta puhelimesta soitin. Multi-SIM ominaisuus on ainakin Soneran listoilla suht. edullinen lisätoiminne, n. 4 euroa /kk.
On totta että BMW:n iDrive ja Bluetooth ominaisuudet ovat tosi kalliita, mutta toisaalta ovat jonkinlainen piste i:n päällä auton jokapäiväisessä käytössä.