KULUTUS X3 F25 -14 20xd A 190hp.

Rookie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Syys 2019, 13:00
Auto: X3 20xd A business F25 LCI 190hp -14

Moro.

Minkälaisia kulutuslukemia teillä syntyy ko. auton osalta? Autollehan luvataan suht pienet kulutukset; kaupunki 5,7l , maantie 5,0l , yhdistetty 5,2l. Eihän nuo koskaan kohtaa normaaliolosuhteissa, mutta pitäisi olla edes lähellä.

Omalla autollani on nyt ajettu 66800 km ja itse olen ajanut vasta noin 600km. Keskikulutuksen ollessa 7.2-7.5l, välillä saan sen käymään 6,0l, mutta vain mittarin nollaamaalla ja matkaa ajamalla. Ajoa tulee ajettua pääosin kehä 1/3 80km/h ja motaria 100-120km/h sekä vähän hitaampia alueita (taajama), mutta ei suoranaista keskusta ajoa.
En ole kovakaan kiihdyttelijä, joten se ei varmasti ole syynä mielestäni korkeaan kulutukseen. Pienikin kiihdytys liittymästä tullessa nostaa kulutuksen ihan älyttömästi, ja nimenomaan keskikulutuksen, joka ei putoakaan alas ilman nollaamista. En osaa sanoa nollaantuuko keskikulutus itsestään missään vaiheessa ja/tai miten tuo tietokone sitä laskee. Keskikulutus näkymästä voi vaihtaa aikaa mitä seurata, mutta se ei ainakaan pienennä kulutusta, eli 1h ajon osalta sama keskikulutus kuin 16h osalta jne.. ei siis juuri toteutuvan ajon tilanne.

Lisäksi autossa lämmöt ei nouse kovin nopeasti edes 75 vaan kestää todella kauan (20min) ja se on mielestäni poikkeuksellisen kauan. Lämmöt lopulta nousee kuitenkin 100. Myös jäädytysnestettä olen joutunut lisäämään nyt viikon sisään noin 0,5 - 1l, koska se katoaa jonnekin. (Pyytänyt tähän jo korjausta). Voisikohan näillä olla vaikutusta tuohon kulutukseen?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Mulla sama kone G30.
On tässäkin maantiekulutus ilmoitettu alle 5 vai alle 4 litraa jopa, mutta kyllä se lähemmäs 6 menee parhaimmillaan. X3 isompi tuulipinta niin varmaan meneekin enempi.
Mulle ihan sama sinänsä litra sinne tai ei.
Tuo jäähdytinneste-hävikki enemmän huolestuttaa.
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Rengas vanne kombolla on myös tosi suuri merkitys kulutukseen kuin myös nopeuksillakin.
Vanhassa x3 oli 17” tuuman ja normirenkaan paino 17kg, nyt f25ssa runflat rengas ja 18” vanne painaa 27 kg. Järkyttävä ero! Talvirajoitusten aikaan pääsee kyllä alle kuutosen kulutuslukemiin maantiellä.
Rookie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Syys 2019, 13:00
Auto: X3 20xd A business F25 LCI 190hp -14

Renkaat nyt R19 ja kummatkaan ei runflat tyyppiä. Edessä toki 245 ja takana 275, kuten ne tehtaalta xdriven malleissa tulee tai ymmärsin, että on koko ero on vaatimuksena.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

F20 118d A 150hp, kulutus talvikaudella 5.4 ja kesäkaudella 5.3. Ajo sekalaista ruuhkasuomessa ja välillä mökki- ja keskisuomen reissut motaria pitkin, ajotyyli ei ole pisaralla pisimmälle.

Runflattien suurenpi kulutus on ainakin mun osalta urbaani legenda. Viime kesäkauden kulutus runflateilla 5.1 ja tämä kesä normi renkailla 5.3 ja molemmissa samat paineet eli 2.7/3.2kpa. Runflattien suurempi kulutus johtunee siitä että porukat ajaa niillä matalammilla paineilla että saa vähän melua alemmaksi, vierintä vastus lisääntyy ja kulutus kasvaa. Toinen haitta minimipaineilla ajamisessa on että renkaan kyljet murtuu renkaan sisäpuolelta samalla tavalla kun tyhjällä renkaalla ajamisesta, tämä kerrottiin rengasliikkeessa kun mulla oli molemmissa takarenkaissa pitkät murtumat sisäkyljissä.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Rookie kirjoitti: 29 Syys 2019, 15:02 Moro.

Minkälaisia kulutuslukemia teillä syntyy ko. auton osalta? Autollehan luvataan suht pienet kulutukset; kaupunki 5,7l , maantie 5,0l , yhdistetty 5,2l. Eihän nuo koskaan kohtaa normaaliolosuhteissa, mutta pitäisi olla edes lähellä.

Omalla autollani on nyt ajettu 66800 km ja itse olen ajanut vasta noin 600km. Keskikulutuksen ollessa 7.2-7.5l, välillä saan sen käymään 6,0l, mutta vain mittarin nollaamaalla ja matkaa ajamalla. Ajoa tulee ajettua pääosin kehä 1/3 80km/h ja motaria 100-120km/h sekä vähän hitaampia alueita (taajama), mutta ei suoranaista keskusta ajoa.
En ole kovakaan kiihdyttelijä, joten se ei varmasti ole syynä mielestäni korkeaan kulutukseen. Pienikin kiihdytys liittymästä tullessa nostaa kulutuksen ihan älyttömästi, ja nimenomaan keskikulutuksen, joka ei putoakaan alas ilman nollaamista. En osaa sanoa nollaantuuko keskikulutus itsestään missään vaiheessa ja/tai miten tuo tietokone sitä laskee. Keskikulutus näkymästä voi vaihtaa aikaa mitä seurata, mutta se ei ainakaan pienennä kulutusta, eli 1h ajon osalta sama keskikulutus kuin 16h osalta jne.. ei siis juuri toteutuvan ajon tilanne.

Lisäksi autossa lämmöt ei nouse kovin nopeasti edes 75 vaan kestää todella kauan (20min) ja se on mielestäni poikkeuksellisen kauan. Lämmöt lopulta nousee kuitenkin 100. Myös jäädytysnestettä olen joutunut lisäämään nyt viikon sisään noin 0,5 - 1l, koska se katoaa jonnekin. (Pyytänyt tähän jo korjausta). Voisikohan näillä olla vaikutusta tuohon kulutukseen?
Mulla meni vm 14 F25 184HP 20XD 140tkm 6,2-6,5 keskikultuksella hyvinkin sekalaisessa ajossa. Pyörät oli 17 tuumaiset. Lämmöt nousi nopeasti tuohon puoliväliin eli johonkin 90-100 tienoille , kunnes viimeisen vuoden aikana jäi samalle tasolle , kuin kuvasti. Jokin termostaatti varmaan lakkasi toimimasta täydellisesti.
Rookie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Syys 2019, 13:00
Auto: X3 20xd A business F25 LCI 190hp -14

Tänään havaittua.. (Kopio Laakkoselle lähettämästä postista)

15min aikaan mahtuu paikallaan seisomista moottori käynnissä ja ajoa. Erikoista on se, että paikallaan seisottaminen nosti kulutuksen tappiin. Lämpöjen nouseminen kesti nousta noin 75 asteeseen tuon 15min ajan. Klo n.12.45 käynnistin auton jolloin seurasin muutamin minuutin kulutuksen kehittymistä. Eka valokuva otettu lähes heti ajoon lähdön jälkeen n.6min käynnistyksestä. Kuvan punainen viiva kuvastaa käynnistämistä ja sen vasemmalla puolella on käynnistyksen jälkeen tapahtuvaa kulutusta. Korkeimmat palkit on seisottamisesta ja muut ajosta.

Samalla luin juuri B47 turbojen vaihdoista.. Voi Per** mä sanon.. Saas nähä vinkuuko oma turboni.
Liitteet
CollageMaker_20191003_134033807.jpg
CollageMaker_20191003_134033807.jpg (684.1 KiB) Katsottu 15086 kertaa
CollageMaker_20191003_133905143.jpg
CollageMaker_20191003_133905143.jpg (636.6 KiB) Katsottu 15086 kertaa
CollageMaker_20191003_134311562.jpg
CollageMaker_20191003_134311562.jpg (512.54 KiB) Katsottu 15086 kertaa
CollageMaker_20191003_133631664.jpg
CollageMaker_20191003_133631664.jpg (379.25 KiB) Katsottu 15086 kertaa
Rookie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Syys 2019, 13:00
Auto: X3 20xd A business F25 LCI 190hp -14

Ja kuvat väärässä järjestyksessä.. Eli luetaan alhaalta ylös! :thup:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Rookie kirjoitti: 03 Loka 2019, 20:42 Erikoista on se, että paikallaan seisottaminen nosti kulutuksen tappiin.
Kulutus on tilavuusyksikköä (litraa) matkayksikköä (100km) kohti, eli käytännössä jakolasku. Jos kulutus on vaikka 3,5l, kun matka on 50km, on se jakolaskuna 3,5/50 l/km eli 0,07l/km eli 7l/100km.

Jos sama 3,5l kuluu puolella matkalla eli 25km matkalla, on kulutus 3,5/25 l/km eli 0,14 l/km eli 14l/100km. Eli mitä lyhyempi matka on kuljettuna, sitä isompi kulutus samalla polttoainemäärällä laskettuna on.

Jos auto seisoo, on kuljettava matka 0km. Tuolloin jakolasku on x litraa per nolla kilometriä. Nollalla ei voi jakaa, käytännössä tulos on aina ääretön. Kun asteikko on yläpäästään rajattu ääretöntä alemmas, on nollalla jakamisen näkyvä tulos luonnollisesti asteikon maksimissa. Tapissa oleva kulutus seisovalta ajalta on siis matemaattisesti oikein ja juuri niinkuin asia pitäisi ilmaista.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

Minulla on ollut 2014/2.0D nyt puoli vuotta ja kilometrejä on tullut sellainen 15 000. Kilometreistä enemmistö tiellä, mutta ajasta paljon "sivukaupunkiliikenteessä", eli on ole juuri ruuhkissa seisonut. Tsekkasin tietokoneen laskennan ensimmäisellä 1000 kilometrillä ja säädin "correction factorin" sen mukaan (olisko ollut 1064), eli tietokone näyttää nyt noin oikein ja lukema on nyt 6.4l, en ole sitä missään vaiheessa nollannut.
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

Niin, harmi, etten kattonut aamulla tuota lämpömittaria tarkemmin. Yleensä se on "aina" 100, muttei nouse salamana, vaan suhteellisen hitaasti. Olisin tuosta nesteestä huolissani, meillä on yhteensä ollut bemereita 20 vuotta eikä ole kuin yhden kerran lisätty nestettä ja se oli kolarikorjauksen jälkeen, eli ei ollut laitettu tarpeeksi. Tsekkaisin myös DPF polton, tuohon pääsee kiinni näppärä koodinlukija (itse en huomaa polttoa ajossa, mutta joskus käryistä pysähdyttyä). Kulutuslukemasi tuntuvat kuitenkin aika normaalilta. Jos nollaat tankilla ja ajelet hanat auki kaupungissa, niin lukemat on korkeat ja maantiellä 80h myötätuulessa tasasella menee tehdaslukemiin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Syytä huomioida että F ja G ajan Bemareissa mittaristossa oleva lämpömittari ei näytä jäähdytysnesteen, vaan öljyn lämpöä. Öljyn lämpö nousee huomattavasti hitaammin kuin jäähdytysnesteen. Ja sen näyttämä on tietokoneen kaunistelema, ettei autoilija hätääntyisi kun viisari tekee liikkeitä ajossa.

DPF:n polttoa ei ainakaan mun '14 vuosimallisessa huomannut mitenkään, paitsi jos sattuu sammuttamaan kesken sen saattaa haistaa nenällä. Ja poltto tuntui onnistuvan 15min työmatkallakin ongelmitta, tai siis ongelmia ei ilmennyt 55tkm aikana.
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

Juurikin näin, mitä Wonderi sanoi, siinähän on öljykannun kuva mittarissakin. Pitäneekin ottaa joku aamu hidden menusta veden lämpö esille ja katella, miten se nousee. Lämpömittariin on varmaan laitettu satasen alle joku vastapaino, niin vakaasti se on paikallaan, kunhan on ensin tuohon lämmennyt. E83:sta muistan sen väpättäneen enemmän, siinähän se mittasi vettä, saattoi jopa huomata tuon regeneroinnin, kun lämpötila nousi vaikkei olosuhteissa tapahtunut mitään.
Rookie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Syys 2019, 13:00
Auto: X3 20xd A business F25 LCI 190hp -14

akkipaa kirjoitti: 04 Loka 2019, 14:54 Tsekkasin tietokoneen laskennan ensimmäisellä 1000 kilometrillä ja säädin "correction factorin" sen mukaan (olisko ollut 1064), eli tietokone näyttää nyt noin oikein ja lukema on nyt 6.4l, en ole sitä missään vaiheessa nollannut.
Säädit minkä ja missä sen säädit? ja mikä tuo 1064 on?
Rookie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Syys 2019, 13:00
Auto: X3 20xd A business F25 LCI 190hp -14

Auto menee Laakkoselle tuon nesteen häviämisen takia. Epäilevät EGR ongelmaa joka on jo tehtaan tiedoissa merkattuna "jos asiakas valittaa".. Nyt ei ole autossa valo syttynyt nesteen lisäämiselle, mutta tarkistin nesteen tänään. Hävinnyt on edellisestä lisäämisestä (viikko sitten) eli syttynee ihan kohta. En haluaisi lisätä ennen ens pe kun menee pajalle.

En ole samaa mieltä kulutuksen normaalista tilasta, että 7,5-8l/100km olisi normaalia mun ajoilla. Ei mitenkään. Mutta Laakkonen sanoi, että korjataan tuo EGR homma ensin ja se saattaa vaikuttaa jopa tuohon kulutukseen. Auto kuitenkin kiertää kylmänä poikkeuksellisen kovaa. Yritän vielä kuunnella, että vinkuuko turbo. Siitäkin lukenut että vaikuttaa negatiivisesti mm. kulutukseen.

Lämpömittarin sainkin tietää, että on öljynlämpötila, mutta kiitos vielä tiedosta. Harmi, että moottorin lämpötilaa ei voi seurata suoraan mittarista vaan pitää katsoa salavalikosta.
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

Minun ajotietokone näytti noin 0,5l liian pieniä kulutuslukemia. Tuo correction factor lasketaan (tod.kulutus/ajotk.kulutus)*1000. Mulla se oli siis noin (6,4/6,0)*1000 eli 1067. Arvo muutetaan "hidden menusta". Youtubesta löytää tähän ohjeita hauilla "correction factor bmw YouTube).
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

No ei se ole normaalia, jos noita maantiekilometrejä on enemmistö. Kuten sanoin, en juuri ruuhkissa seiso, maantiellä (80-100) ajoa varmasti kilometreistäni 70%, ja tankkausvälillä kulutus on ollut juurikin tuolla 6,5 tasolla. Toki 120-motarilla se nousee yli 7, revitellen sitten tietty enemmän. Katotaan nyt, mitä Laakkonen saa aikaan, vilkuilen ite tuota lämpömittaria huomenna.
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

Morot vielä ja huomenta. Luin tätä ketjua vielä uudelleen ja pari lisäkommenttia.
1) Siis, jos sulla on 14-malli, niin eikö siinä ole vielä N47(T) moottori, B47 taisi tulla vasta 2015 tuotantoon (tosin tuo 190hp hämää, se on taas B47 lukema, N47 hevoset on 184). 2) Tuo 7.3 litran kulutus on kokonaiskulutus ajotietokoneen nollauksesta. Siellä on parametri "resetoi automaattisesti", mutta en tiedä sen speksejä, nollautuisiko tankatessa? 3) Tukkoisessa aamuliikenteessä mun N47T lämmitti veden 75 asteeseen 11 minuutissa ja 12 min meni siihen, että öljy oli 90.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

siis B47 tuli jo 2014 markkinoille.
Rookie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Syys 2019, 13:00
Auto: X3 20xd A business F25 LCI 190hp -14

akkipaa kirjoitti: 07 Loka 2019, 08:58 Morot vielä ja huomenta. Luin tätä ketjua vielä uudelleen ja pari lisäkommenttia.
1) Siis, jos sulla on 14-malli, niin eikö siinä ole vielä N47(T) moottori, B47 taisi tulla vasta 2015 tuotantoon (tosin tuo 190hp hämää, se on taas B47 lukema, N47 hevoset on 184). 2) Tuo 7.3 litran kulutus on kokonaiskulutus ajotietokoneen nollauksesta. Siellä on parametri "resetoi automaattisesti", mutta en tiedä sen speksejä, nollautuisiko tankatessa? 3) Tukkoisessa aamuliikenteessä mun N47T lämmitti veden 75 asteeseen 11 minuutissa ja 12 min meni siihen, että öljy oli 90.
14 malli, mutta 2015 moottrilla ja korilla. eli tuolla B47 koneella. Hidden menusta en löytänyt tuon kulutuksen parametreihin mitään mistä muuttaa. Ehkä en vaan osannut etsiä. No lasken manuaalisesti seuraavasta tankkauksesta lähtien niin saan jotain suuntaa. Itse totuin edellisessä autossa siihen, että kulutuksesta löytyy pitkän ajan keskikulutus ja jokaisen ajon keskikulutus. Tämä oli hyvä ominaisuus.
Vastaa Viestiin